בית המשפט המחוזי בחיפה גזר היום (שני) 10 שנות מאסר בפועל על אדהם בשיר בן ה-25 מעכו שהורשע במעורבות בלינץ' בעיר במהלך מבצע "שומר החומות" שבו הותקף מור ג'נאשווילי על ידי עשרות פורעים ערבים בעכו, בעת שנסע לבקר את אמו. על בשיר נגזר גם שנת מאסר על תנאי ונקבע כי ישלם לקורבן פיצויים בסכום של 150 אלף שקלים.
השופטים יחיאל ליפשיץ, גלית ציגלר ושמואל מנדלבאום ציינו כי גזר הדין ניתן פה אחד, ולאחר הקראתו פרץ ג'נאשווילי בבכי ואמר כי "זה רגע מרגש מרגש. זה מה שרציתי - 10 שנות מאסר". חומרת העונש גם תאמה לרצון הפרקליטות, שביקשה מבית המשפט לגזור על בשיר עונש שינוע בין 10 ל-13 שנות מאסר בפועל. לפני שהעונש ניתן, אמר הנאשם: "אני מתחרט ומתבייש במה שעשיתי". בשיר יחל לרצות את מאסרו ביום חמישי הקרוב.
4 צפייה בגלריה
מור ג'נאשווילי
מור ג'נאשווילי
"לא יכול להיות שיהודי יילך עם דגל ישראל במדינת ישראל וינסו לרצוח אותו". ג'נאשווילי בבית המשפט, היום
(צילום: ליאור אל-חי)
בסיום הדיון, יצא ג'נאשווילי מהאולם כשהוא אוחז בדגל בישראל ובזמן שתומכיו שרים "עם ישראל חי", ואמר כי "אני מודה לשופטים על העונש. אנחנו לא בגלות. לא יכול להיות שיהודי יילך עם דגל ישראל במדינת ישראל וינסו לרצוח אותו". לדבריו, "לי נהרסו החיים. אני שנה וחצי בשיקום, שנה וחצי שהנפש שלי מרוסקת". חנה, אימו של ג'נאשווילי, שיתפה בדמעות: "אני מאוד מתרגשת. מודה לפרקליטות שנלחמה ולשופטים שקיבלו את גזר הדין הראוי הזה". היא הוסיפה כי "זה מחזיר אותי אחורה. אנחנו לא ישנים, אני חיה עם מה שקרה כל יום".
בין התומכים שהגיעו היום לבית המשפט, היה גם מרדכי כץ בן ה-28, תושב עכו שהיה קורבן לניסיון לינץ' מוקדם יותר באותו הלילה. כץ היה בדרכו לביתו לאחר שהשתתף בתהלוכה בעיר וחש סכנה. הוא הותקף על ידי פורעים שהטיחו אותו על הכביש, הרביצו לו עם מקלות, בעטו בו והטיחו בו אבנים. כץ סבל כתוצאה מהתקיפה משברים בגולגולת. "באתי לתמוך במור", אמר כץ. "אני שמח על גזר הדין שקיבל הנאשם שתקף אותו בצורה קשה".
4 צפייה בגלריה
אדהם בשיר
אדהם בשיר
"נגזר עונש תקדימי על הנאשם". בשיר בבית המשפט, לפני כשנה
(צילום: גיל נחושתן )

מהומה קטנה פרצה בבית המשפט כאשר בשיר יצא מהאולם עם בני משפחתו, ואחד מהם ניסה למנוע את צילומו. בתגובה, פעילי ארגון הימין "אם תרצו" שהגיעו ללוות את ג'נאשווילי, הניפו דגל ישראל וקראו: "אתם נמצאים במדינת ישראל".
בשיר הורשע במעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה, כאשר יידה אבן לעבר רכבו של של ג'נאשווילי ופגע בחלקו האחורי של הרכב. בשיר שבר באמצעות אלה שבה הצטייד את חלון הרכב, וזאת מתוך כוונה לגרום לג'נאשווילי חבלה חמורה, נכות או מום, והכול מתוך מניע לאומני-אידיאולוגי. בשלב הטיעונים לעונש שהתנהל בחודש שעבר ביקש בא כוחו של בשיר ביקש לגזור עליו עונש מאסר של בין שנה לארבע שנים בפועל בלבד.
4 צפייה בגלריה
ניסיון הלינץ' במרדכי כץ בעכו בזמן מבצע שומר החומות
ניסיון הלינץ' במרדכי כץ בעכו בזמן מבצע שומר החומות
תיעוד ניסיון הלינץ' במרדכי כץ
הפרקליטות הדגישה את חומרת מעשיו של בשיר, בהן העובדה כי בשיר השליך אבנים וחבט באמצעות אלה על חלונות מכוניתו של ג'נאשווילי, לאחר שזה התנגש בחומה כאשר מכוניתו הותקפה בידי פורעים ערבים נוספים, וכן לאחר שג'נאשווילי הצליח להיחלץ מהמכונית כשהוא פצוע ומבוהל, והפורעים הוסיפו לפגוע בו וגרמו לפציעתו הקשה.
בנוסף לבשיר, בספטמבר נעצרו שני חשודים נוספים בהשתתפות בלינץ', היסאם עווד (31) וסלאח מג'יד (28), שהצטרפו לתושב עכו קוסאי עבאס, ונגד השלושה הוגשו כתבי אישום בגין מעורבותם בתקיפת ג'נאשווילי. כתבי אישום נוספים הוגשו גם נגד שלושה מעורבים נוספים בלינץ' - תושבי עכו ראני פיראן (27), מוחמד חמאד (25) ואיימן זלפי (28). נאשם נוסף בפרשה, בילאל חילואני, הואשם והורשע רק בהתפרעות ונידון לשנת מאסר.
במהלך הלינץ', הפורעים שברו את חלונות מכוניתו של ג'נאשווילי, היכו בה באלות ומקלות ובעטו בו. בשארית כוחותיו הצליח ג'נאשווילי להימלט מהפורעים, למרות פציעותיו. מאז הלינץ' הוא מנהל מאבק משפטי עיקש בדרישה להביא את כל המשתתפים לדין.
4 צפייה בגלריה
מור ג'נאשווילי
מור ג'נאשווילי
ג'נאשווילי עם אימו חנה לאחר הקראת גזר הדין
(צילום: ליאור אל-חי)
בשלב הטיעונים לעונש במשפטו של בשיר, ג'אנאשווילי הגיע לדיון וביקש מהשופטים לגזור על בשיר עונש חמור, אך העיד כי התקשה להגיע לבית המשפט. "בלינץ' האכזרי שבוצע בי לא היו שום אנושיות או מוסריות. ביקשתי מבית המשפט לקבל מעט יחס אנושי ומוסרי. אני שמח לראות שהפרקליטות דורשת עונש גבוה של עד 13 שנות מאסר", אמר.
עו"ד חיים בלייכר מארגון "חוננו", המייצג את ג'אנאשווילי, מסר לקראת גזר הדין: "אנו מצפים כי בית המשפט יגזור עונש מאסר חמור על המחבל. רק עונש חמור עשוי להרתיע את המחבלים מלפגוע ביהודים".
התובע עו''ד אוהד כהן מפרקליטות מחוז צפון, מסר בתגובה: "בית המשפט גזר עונש חמור על הנאשם, עונש תקדימי למעשה, והעביר מסר חד וברור".