בארצות הברית נחשף הבוקר (יום ד') תצהיר שהגיש משרד המשפטים האמריקני לבית משפט בפלורידה, ובו הוא מסביר כי החלטתו לאפשר את הפשיטה חסרת התקדים על אחוזתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בתחילת החודש באה אחרי שבידי המשרד הצטברו ראיות שלפיהן לא רק שלא כל המסמכים המסווגים במקום נמסרו לאנשי הבולשת הפדרלית (FBI) בביקורם שם מוקדם יותר השנה, אלא הם אף הוסתרו מהם בכוונה. בתצהיר כתבו נציגי המשרד כי ה-FBI ניסה כמה וכמה פעמים לקבל בחזרה את כל המסמכים המסווגים שטראמפ לקח איתו מהבית הלבן, אך ללא הועיל.
8 צפייה בגלריה
ארה"ב משרד המשפטים מפרסם תמונה של מסמכים מסווגים ש נמצאו ב אחוזת דונלד טראמפ ב פלורידה חלקם עם הסיווג סודי ביותר יש חשד שהם הוסתרו מהחוקרים
ארה"ב משרד המשפטים מפרסם תמונה של מסמכים מסווגים ש נמצאו ב אחוזת דונלד טראמפ ב פלורידה חלקם עם הסיווג סודי ביותר יש חשד שהם הוסתרו מהחוקרים
מסמכים שאספו החוקרים מוטלים על השטיח באחוזת טראמפ בליל הפשיטה, ב-8 באוגוסט. התמונה שנחשפה הלילה
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
תצהיר החיפוש שערך ה-FBI באחוזת טראמפ
תצהיר החיפוש שערך ה-FBI באחוזת טראמפ
טראמפ והתצהיר שהגיש משרד המשפטים מוקדם יותר החודש, ובו פורטו הסיבות לבקשה לצו חיפוש
(צילום: AP, רויטרס)
8 צפייה בגלריה
אחוזת מאר א-לאגו של דונלד טראמפ בפלורידה
אחוזת מאר א-לאגו של דונלד טראמפ בפלורידה
אחוזת מאר א-לאגו של הנשיא לשעבר. מסמכים הועברו מהמחסן השמור למגירות במשרד?
(צילום: רויטרס)
לצד התצהיר שנחשף הבוקר הציג משרד המשפטים גם תמונה שבה נראים כמה מהמסמכים והתיקיות שנמצאו באחוזת טראמפ בפלורידה, ועליהם מופיעים כיתובים המכריזים כי הם מסווגים. לפי הכיתובים על המסמכים, הנראים פזורים על שטיח באחוזה אחרי שנאספו בידי החוקרים, חלק מהם אף נוגעים למקורות יומינטיים חסויים, כלומר לסוכנים ואנשי קשר שפעלו או פועלים בחשאי עבור ממשלת ארה"ב.
בתצהיר שנחשף הבוקר, ושמשתרע על פני 54 עמודים, שוטחת התביעה בתיק את הראיות שיש בידיה, וטוענת כי אנשי טראמפ ניסו כנראה לשבש את החקירה: התובעים טוענים בתצהיר לראשונה בגלוי כי בחודש יוני השנה מסרו עוזריו של טראמפ הצהרה שקרית לנציגי משרד המשפטים וה-FBI, ולפיה הנשיא לשעבר כבר החזיר לרשויות את כל המסמכים הרשמיים שלקח איתו מהבית הלבן לאחוזת מאר א-לאגו שלו בפלורידה.
8 צפייה בגלריה
ארה"ב תמונת של מסמכים מסווגים ש נמצאו באחוזת דונלד טראמפ ב פלורידה ומתחתיה עמודים מתצהיר שהגיש משרד המשפטים ל בית משפט ושחושפים פרטים נוספים
ארה"ב תמונת של מסמכים מסווגים ש נמצאו באחוזת דונלד טראמפ ב פלורידה ומתחתיה עמודים מתצהיר שהגיש משרד המשפטים ל בית משפט ושחושפים פרטים נוספים
התמונה שפורסמה הלילה, וברקע עמודים מהתצהיר החדש. המסר הראשי בו: סביר שנעשו מאמצים לשבש את החקירה
(צילום: AP)
לדבריהם בביקור ההוא עורכי דינו של הנשיא אסרו מפורשות על סוכני ה-FBI להביט בארגזים שאוחסנו בחדר אחסון במקום או לפתוח אותם, וטענו אז בפני החוקרים שכל המסמכים שלקח איתו טראמפ לאחוזה אוחסנו במחסן זה – וכי אין עוד מסמכים כאלה במקומות אחרים בבית: לא במשרדים ולא בשום חדר נוסף.
למרות, זאת בפשיטה הדרמטית ב-8 באוגוסט מצאו החוקרים עוד מסמכים מסווגים רבים, חלקם עם הסיווג "סודי ביותר", והם נמצאו לא רק במחסן המדובר אלא גם במשרד של טראמפ. שלושה מהם הוחזקו לא בארגזים ייעודיים, אלא במגירות משרדיות פשוטות. בתצהיר שנחשף הבוקר כתבו נציגי משרד המשפטים כי "הממשל גיבש ראיות לכך שסביר להניח שמסמכים ממשלתיים הוסתרו או הועברו מחדר האחסון" וכי "סביר להניח שהצעדים האלה ננקטו כדי לשבש את החקירה הממשלתית המתנהלת".

הסיווג הוסר? "המסמכים הוגשו בתיקייה שנסגרה היטב"

את התצהיר שנחשף היום הגיש משרד המשפטים לבית המשפט בפלורידה לקראת שימוע שתערוך שם מחר שופטת השוקלת את בקשתו של טרמאפ למנות מפקח מיוחד לחקירה המתנהלת נגדו, מפקח שיקבל אישור לבחון בעצמו את המסמכים שנלקחו ממאר א-לאגו ב-8 באוגוסט. מפקח מיוחד הוא גורם שלישי הממונה לעתים על-ידי בתי משפט כדי לבחון תיקים רגישים ולוודא שהחוקרים אינם מטפלים בהם באופן בלתי ראוי. מפקח כזה מונה למשל לבדיקת הפשיטות שנערכו בעבר על משרדיהם ובתיהם של שניים מעורכי דינו של טראמפ, רודי ג'וליאני ומייקל כהן. בתצהיר מהבוקר מביע משרד המשפטים התנגדות למינוי מפקח שכזה, בטענה שלדרישתו של טראמפ אין יסוד, משום שהמסמכים המדוברים אינם שייכים לו, אלא למדינה.
8 צפייה בגלריה
רודי ג'וליאני לשעבר עורך הדין של דונלד טראמפ
רודי ג'וליאני לשעבר עורך הדין של דונלד טראמפ
רודי ג'וליאני. בחקירה נגדו מונה מפקח מיוחד
(צילום: AP)
הפשיטה על אחוזת טראמפ ב-8 באוגוסט, נזכיר, סימנה הסלמה דרמטית בתסבוכת המשפטית שבה מצוי טראמפ, שנגדו מתנהלות כמה חקירות הן במישור הפדרלי והן במדינות שונות בארה"ב. בסוף השבוע נחשפו חלקים מהתצהיר שהגיש משרד המשפטים לבית משפט לפני הפשיטה על האחוזה, כשביקש אישור לבצעה, והתברר כי נכתב בו שאחרי שטראמפ החזיר בינואר 15 ארגזים של מסמכים ממשלתיים שהארכיון הלאומי דרש לקבל לידיו, ה-FBI זיהה ביניהם 184 מסמכים הנושאים כיתוב שמצהיר עליהם כמסווגים. לאחר שהארכיון הלאומי גילה את החומרים המסווגים, שחלקם נוגעים לסוכנים חשאיים ולמודיעים של ארה"ב, הוא דיווח על כך ל-FBI.
בפשיטה ב-8 באוגוסט לקחו ממנה סוכני ה-FBI עוד 33 ארגזים וכן פריטים נוספים. חלק מהמסמכים שנמצאו שם אז נשאו את הסיווג "סודי ביותר" – דרגת סיווג הניתנת לסודות המדינה הכי שמורים שיש. הטענות שהשמיע טראמפ להגנתו השתנו כמה פעמים, והוא טרם הסביר מהי הסיבה לכך שלא החזיר לידי הגורמים הממשלתיים את כל המסמכים שלקח איתו. אחת הטענות שלו הייתה כי לפני שלקח את המסמכים הסיר מכולם את הסיווג שלהם – סמכות השמורה בהליך מסוים לנשיא – אך בתצהיר החדש שהגיש משרד המשפטים הוא טוען כי במהלך החזרת המסמכים מהאחוזה לא טראמפ ולא אנשיו טענו בפני המשרד או בפני ה-FBI שהנשיא לשעבר הסיר את סיווגם.
8 צפייה בגלריה
תומכים תומכי טראמפ מחוץ ל ביתו  מאר א לאגו פלורידה ארה"ב מעצר משטרה
תומכים תומכי טראמפ מחוץ ל ביתו  מאר א לאגו פלורידה ארה"ב מעצר משטרה
תומכי טראמפ מפגינים ליד אחוזתו בפלורידה כדי להביע תמיכה בו אחרי הפשיטה
(צילום:מ AFP)
עוד צוין בתצהיר כי כשבכיר במשרד המשפטים, ג'יי בראט, ביקר במאר א-לאגו עם שלושה סוכנים בחודש יוני כדי לאסוף משם מסמכים שטרם הועברו לידי הרשויות, עורך דין מטעם טראמפ מסר להם את המסמכים "באופן שמרמז על כך שעורך הדין האמין כי הם מסווגים": הוא הגיש להם אותם בתיקייה קשיחה שנקשרה היטב בנייר דבק. לדברי המשרד, בתוך התיקייה נמצאו 38 מסמכים עם כיתוב המצהיר עליהם כמסווגים, בהם 17 עם הסיווג "סודי ביותר", 16 עם הסיווג "סודי" וחמישה עם הסיווג "חשאי".

ביידן נגד ה"פאשיזם-למחצה": "איפה לעזאזל אנחנו נמצאים?"

מאז הפשיטה על אחוזת טראמפ משמיעים תומכיו האדוקים ביותר איומים על ה-FBI ועל סוכנויות ממשל אחרות, והלילה תקף אותם על כך נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. כבר בשבוע שעבר האשים ביידן כי תומכיו האדוקים ביותר של טראמפ, אלה המכונים "מחנה MAGA", מתנהלים על פי רעיונות פאשיסטיים-למחצה. הוא הדגיש כי בניגוד אליהם, לרפובליקנים אחרים יש לו כבוד, גם אם הוא אינו מסכים איתם.
8 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נאום פנסילבניה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נאום פנסילבניה
נשיא ארה"ב ביידן, הלילה. "אתה פותח בטלוויזיה, וסנאטור אומר שדם יישפך ברחובות?"
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נאום פנסילבניה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נאום פנסילבניה
לא לשלילת כספים מה-FBI. ביידן בפנסילבניה
(צילום: AFP)
בנאום שנשא הלילה בפנסילבניה אמר ביידן: "מחליא לראות את ההתקפות החדשות על ה-FBI, את האיומים על חייהם של אנשי רשויות אכיפת החוק ומשפחותיהם, רק משום שהם אוכפים את החוק ועושים את עבודתם". בצל הקריאה של טראמפ לשלול מה-FBI כספים בעקבות פשיטתו על אחוזת מאר א-לאגו אמר הלילה ביידן כי הוא מתנגד לא רק לשלילת כספים מהמשטרה (קריאה שהעלו גורמים פרוגרסיביים בשנתיים האחרונות בעקבות המקרים שבהם שוטרים הרגו עצירים שחורים) אלא גם לשלילת כספים מהבולשת הפדרלית.
הצהרתו של ביידן הלילה הייתה ההתייחסות הישירה ביותר והמשמעותית ביותר שלו עד כה לחקירה המתנהלת נגד קודמו בתפקיד. עד כה הוא נמנע מהתבטאות נרחבת בסוגיה. ביידן גם התייחס במרומז להצהרתו של הסנאטור הרפובליקני לידזי גרהאם, שהזהיר מ"מהומות ברחובות" במקרה שטראמפ יועמד לדין. "הרעיון שאתה פותח טלוויזיה ורואה סנאטורים וחברי קונגרס בכירים אומרים 'אם יקרה ככה וככה, דם יישפך ברחובות' – איפה לעזאזל אנחנו נמצאים?", שאל ביידן.