ארגון טראמפ, החברה שבבעלות נשיא ארה"ב לשעבר דולנד טראמפ, הורשעה אמש (שלישי) על ידי חבר מושבעים בניו יורק בהונאת מס. טראמפ עצמו לא עמד לדין בפרשה, אבל היא מצטרפת לשלל צרות משפטיות אחרות שעמן הוא מתמודד – בשעה שהוא מקווה לקדם את הקמפיין שעליו הכריז לריצה נוספת לנשיאות, בבחירות של 2024.
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עצרת של המפלגה הרפובליקנית ב פנסילבניה ארה"ב
דונלד טראמפ עצרת של המפלגה הרפובליקנית ב פנסילבניה ארה"ב
טראמפ. "תרבות של הונאה ורמאות בחברה שלו"
(צילום: AFP)
החברה של טראמפ מפעילה בתי מלון, מגרשי גולף ומחזיקה בנכסי נדל"ן ברחבי העולם. היא צפויה בעקבות ההרשעה לספוג קנס כספי בלבד, שייקבע על ידי בית המשפט במועד מאוחר יותר. הקנס המקסימלי שניתן יהיה להשית עליה הוא 1.6 מיליון דולר בלבד, וסכום כזה לא יסב לה נזק כלכלי משמעותי. יחד עם זאת, ההרשעה מעניקה ניצחון לתובעים הדמוקרטים ממחוז מנהטן של ניו יורק – אותם טראמפ מאשים שוב ושוב ברדיפה פוליטית ו"ציד מכשפות" נגדו, והיא עשויה גם לפגוע ביכולתה של החברה לחתום בעתיד על הסכמים מול מלווים ושותפים עסקיים.
במוקד האישומים נגד ארגון טראמפ נטען כי מנהליו הבכירים רקמו תוכנית שמטרתה הייתה לחמוק מתשלום מס הכנסה אישי על הטבות שונות שקיבלו, כגון שימוש בדירות פאר ומכוניות יוקרה. העלמת המס נמשכה לפי האישום במשך 15 שנה, ונעשתה באמצעות אי-דיווח לרשויות, או באמצעות דיווח שקרי שלפיו ההטבות ניתנו לעובדים עצמאים ולעובדי קבלן. "בופה ההטבות נועד להשאיר את המנהלים הבכירים שמחים ונאמנים", אמר למושבעים התובע ג'ושוע סטיינגלס. לדברי התביעה, בחברה שררה "תרבות של הונאה ורמאות".
התובעים טענו אמנם כי טראמפ אישר חלקים מרכזיים מהונאת המס ואף שילם על חלק מההטבות, אבל לא העמידו אותו לדין. העד המרכזי של התביעה במשפט היה אלן וייסברג, שבמשך שנים שימש כסמנכ"ל הכספים של ארגון טראמפ וחתם על עסקה שבמסגרתה הובטח לו עונש מאסר של חמישה חודשי מאסר בלבד, אך הוא מעולם לא הפליל את טראמפ עצמו. בחברה הכחישו את האישומים, טענו שווייסברג "בגד" בה והוסיפו כי לא הגיוני להטיל עליה אחריות על מעשיהם של עובדים מטעמה שהתחמקו מתשלום מס אישי. עורך דין מטעם החברה מסר כי בכוונתה לערער על ההרשעה.
2 צפייה בגלריה
מגדל טראמפ בניו יורק. החברה תקבל רק קנס כספי
מגדל טראמפ בניו יורק. החברה תקבל רק קנס כספי
מגדל טראמפ בניו יורק. החברה תקבל רק קנס כספי
(צילום: AFP)
הנשיא לשעבר, נזכיר, מסובך בשלל הליכים משפטיים, בראשן שתי חקירות פליליות שנוגעות למסמכים המסווגים שהחזיק במאר א-לאגו ולחלקו בניסיונות להטות את תוצאות הבחירות ב-2020 – שטראמפ מפזר לגביהן שקרים, ללא כל הוכחה, ולפיהם "הונאת ענק" גנבה ממנו את הניצחון. הניסיונות למנוע את אישרור ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות הובילו להסתערות של תומכי טראמפ על הקפיטול ב-6 בינואר 2021 – ואמש הודיעה ועדת החקירה בבית הנבחרים, שהוקמה על ידי הדמוקרטים לבירור המהומות ההן, כי בכוונתה להגיש המלצות על כתבי אישום למשרד המשפטים הפדרלי. היא לא ציינה נגד מי יוגשו אותן המלצות. הוועדה צפויה בקרוב לסיים את פעילותה, אחרי שהרפובליקנים ניצחו בבחירות האמצע ברוב בבית הנבחרים.
פורסם לראשונה: 23:31, 06.12.22