התקיפה של מטוסי חיל האוויר הלילה (בין רביעי לחמישי) בדרום לבנון מהווה עליית מדרגה לא רק בעוצמת התגובה של ישראל, אלא בהכרה שלה בחומרת האיום שנשקפת מהטרור הפלסטיני שיוצא מהאזור. בניגוד למקרים קודמים, הירי מלבנון אתמול היה מדויק - וכמעט שפגע במרכז הומה אדם בקריית שמונה. הסיבה היא שבמקרי הירי האחרים נורו רקטות באמצעים פרימיטיביים, ממשגרים מאולתרים עם מנגנוני השהייה פשוטים, ואילו הירי של אתמול בוצע מרכב שיגור נייד - שעליו הותקן משגר רב-קני לקטיושות 122 מ"מ תקניות.

5 צפייה בגלריה
שריפה בשטח ישראל בעקבות הרקטות מלבנון
שריפה בשטח ישראל בעקבות הרקטות מלבנון
בישראל הפיקו לקחים ממלחמת לבנון השנייה. שריפות בלבנון כתוצאה מתקיפות צה"ל
הירי הפלסטיני התבצע מצפון לנהר הליטני, מאזור העיירה מחמודיה. האזור הזה נמצא בשליטת חיזבאללה ומוביל אליו כביש צר (כביש קליעה) שבו נסע המשגר ומקרבתו שוגרו הרקטות לעבר אזור קריית שמונה. מטוסי חיל האוויר שתקפו הלילה ניתקו את הכביש הזה באמצעות פצצה גדולה שפערה במרכזו בור גדול. חשוב לציין שמדובר בכביש המטפס במדרון תלול שעולה מנהר הליטני לעבר מחמודיה, והלבנונים יתקשו להתקין נתיב עוקף למקום שהופצץ בגלל השטח הסלעי והתלול. הכביש הזה הוא חיוני לתחבורה בתוך אזור נבטייה ומארג' עיון, והוא מוליך לגשר על הליטני. מהאזור הזה נוהגים הפלסטינים לירות, וצבא לבנון או חיזבאללה יכולים למנוע את הירי הזה בקלות - במיוחד אם הוא נעשה ממשגר נייד, כפי שקרה אתמול.
הפגיעה בכביש, מלבד היותה ההפצצה הראשונה ממטוסי קרב מזה שמונה שנים בדרום לבנון, היא איתות מובהק לחיזבאללה - אבל גם לממשלת לבנון ולצבא לבנון - שישראל לא תהסס לפגוע בתשתיות מדינתיות אם תופר ריבונותה באמצעות ירי רקטות או בצורה אחרת. הדבר מנוגד למדיניות שהייתה בזמן מלחמת לבנון השנייה, אז ממשלת אולמרט נמנעה מלפגוע בתשתיות מדינתיות, בין השאר בעקבות בקשה אמריקנית שלא להפציץ תשתיות דלק וחשמל.

במהלך הפקת הלקחים ממלחמת לבנון השנייה, הבינו בישראל שההחלטה שלא להפציץ תשתיות הייתה שגיאה חמורה - שהובילה לכך שחיזבאללה המשיך את המלחמה במשך יותר מחודש, תוך שהוא מטווח את ישראל ללא הרף עד להפסקת האש וגם לאחריה. בעקבות לקחים אלה גובשה בישראל מה שמכונה "דוקטרינת הדאחייה", שמבשרה היה הרמטכ"ל גדי איזנקוט. לדברי איזנקוט, במלחמה הבאה עם לבנון ישראל לא תהסס לעשות בכל שטח המדינה מה שעשתה ברובע הדאחייה בביירות, שבו שכנו המפקדות הצבאיות של חיזבאללה. צה"ל הרס את רובע הדאחייה עד היסוד.
ההפצצה הלילה מאותתת ללבנונים ש"דוקטרינת הדאחייה" חיה וקיימת, וכי הפצצת העיקול בכביש היא רמז לכך שמדינת ישראל לא תירתע מהפצצת תשתיות בלבנון. הכביש האסטרטגי הזה נחשב בצה"ל ל"תשתית דואלית", כלומר תשתית שהיא אזרחית במהותה אבל משמשת גורמי טרור. הפצצת תשתית דואלית כזו מעבירה מסר שבפעם הבאה הפגיעה תהיה יותר חמורה מאשר שיבוש תנועת הרכבים באזור דרום לבנון.
בישראל סבורים שלמרות המצב הכלכלי שגורם לעריקות רבות בצבא הלבנוני, הוא עדיין יכול להיכנס למחנות הפליטים הפלסטיניים כפי שעשה פעמים רבות בעבר. רכב שיגור לרקטות (מטל"רים) אינו דבר שקל להסתיר, והעובדה שהירי אתמול הפתיע את צה"ל, את לבנון ואת יוניפ"יל אינה גזרה משמיים.
5 צפייה בגלריה
מרכזי הטניס
מרכזי הטניס
ירי מדויק. מגרש טניס ליד אזור הפגיעה
(צילום : ליאור שפירא)
5 צפייה בגלריה
ילדים נשכבים על הרצפה בזמן האזעקה
ילדים נשכבים על הרצפה בזמן האזעקה
הירי בוצע באמצעות רכב לשיגור רקטות. ילדים בגן בקיבוץ דן בזמן האזעקה
(באדיבות מועצה אזורית הגליל העליון )
5 צפייה בגלריה
ישראל התמקדה בחיזבאללה - והחמושים הפלסטינים התעצמו. נסראללה
ישראל התמקדה בחיזבאללה - והחמושים הפלסטינים התעצמו. נסראללה
ישראל התמקדה בחיזבאללה - והחמושים הפלסטינים התעצמו. נסראללה
(צילום: AP)
לצד הדרישה מצבא לבנון ומחיזבאללה לפעול בקרב החמושים הפלסטינים - שמגיעים ממחנה הפליטים רשידיה שמדרום לצור ומעין אל-חילווה שליד צידון - צה"ל צריך לשפר בדחיפות את המידע המודיעיני שיש לו על הנעשה במחנות אלה. מטבע הדברים, באגף המודיעין של צה"ל ובמודיעין פיקוד הצפון התמקדו בהתבססות הצבאית ובתשתיות הלחימה של חיזבאללה בדרום לבנון, והזניחו את התעצמות החמושים הפלסטינים במחנות הפליטים.
את הפער המודיעיני הזה צריך לסגור במהירות, וכבר ראינו שכל התעצמות שמתנהלת באין מפריע מגיעה לממדים שמגדילים מאוד את האיום על ישראל ולעיתים מפתיעים את צה"ל. ראינו את זה במבצע שומר החומות בעזה, שבמהלכו צה"ל הופתע מכמות הרקטות ארוכות הטווח שצברו חמאס והג'יהאד האיסאלמי - ומהדיוק שלהן. מתברר שתהליך דומה מתרחש כעת במחנות הפליטים הפלסטיניים של דרום לבנון, וישראל צריכה להתייחס לכך בחומרה ולשבש אותו - כדי למנוע מצב של 'טפטוף' כמו בעוטף עזה, ואולי אף מצב חמור יותר של הטרדה בלתי פוסקת.

הבעיה בדרום לבנון היא שצה"ל משתדל להימנע מפעולה שתגרום להסלמה רבתי, ואולי אפילו למלחמה עם חיזבאללה. אבל, נראה לפחות כעת שחיזבאללה אינו מתכוון לפרוש את מטריית החסות שלו על החמושים הפלסטינים בדרום לבנון, שפועלים בלי אישורו ומתחת לאפו. ישראל מהלכת אפוא על חבל דק, אבל בידיעה ברורה שאיום הרקטות הפלסטיניות עלול לקבל ממדים משמעותיים - שאם לא יטופלו כאן ועכשיו, יציתו בסופו של דבר מלחמה עם לבנון.