3 צפייה בגלריה
הכניסה למחנה ההשמדה אושוויץ
הכניסה למחנה ההשמדה אושוויץ
הכניסה למחנה ההשמדה אושוויץ
(צילום: חיים צח, לע"מ)
משרדי החינוך והאוצר ומרכז השלטון המקומי הגישו היום (ראשון) בקשה לבית הדין הארצי לעבודה להוציא צווי מניעה נגד עיצומי ארגון המורים העל-יסודיים, שאוסר בין היתר לקיים מסעות תלמידים למחנות השמדה בפולין ופעילות חינוכית מחוץ לבתי הספר. בבקשה נטען כי נגרמים נזקים חינוכיים ערכיים לתלמידים ונזקים כספיים להורים שנושאים במימון הוצאות כבדות בגין השתתפות ילדיהם במסע ובהכנות לקראתו.
"מדובר בהזדמנות חד-פעמית ליציאה למסע בפולין בעבור כל אותם תלמידים בוגרי כיתות י"א ומקצת מתלמידי כיתה י"ב, אשר השתתפו בשנה החולפת, זה כשנה, בתהליך ההכנה למסעות", נאמר בבקשה. "תלמידים אלה לא יוכלו לצאת למשלחות בשנה הבאה עקב סיום הלימודים במערכת החינוך, מבחני הבגרות וגיוסם הצפוי לצה"ל".
3 צפייה בגלריה
שר החינוך יואב קיש, יו"ר ארגון המורים רן ארז ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'
שר החינוך יואב קיש, יו"ר ארגון המורים רן ארז ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'
שר החינוך יואב קיש, יו"ר ארגון המורים רן ארז ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן)
הפונים גם ציינו כי ביטול המסעות ייצר עוגמת נפש רבה לא רק לתלמידים אלא אף לניצולי שואה אשר מלווים את התהליך לקראת היציאה לפולין, ובמהלך המסע עצמו. עוד צוין בעתירה כי החל מחודש אפריל 2020 לא יצאו משלחות לפולין מטעם משרד החינוך בשל משבר הקורונה. אחרי שהמגפה דעכה לא נערכו מסעות עקב מחלוקות מול ממשלת פולין, אולם באחרונה הצהירו המדינות על סיום המשבר הדיפלומטי ביניהן.
לפי הפונים לבית הדין לעבודה, היענות בני הנוער לאתגר החינוכי שמציב משרד החינוך היא חסרת תקדים, ומספר התלמידים שצפויים להשתתף השנה במסע עומד על כ-43 אלף. בעתירה נטען כי מדינת ישראל חרטה על דגלה להנחיל את שימור זיכרון השואה, ולימוד על אודות שואת העם היהודי, מהלכה ולקחיה.
3 צפייה בגלריה
משלחת לפולין
משלחת לפולין
משלחת לפולין
(צילום: משה מילנר)
"אין חולק כי שליחת בני הנוער לפולין משרתת ערכים חשובים מאין כמותם", צוין בפנייה לבית הדין האזורי לעבודה. "לכן, פגיעה בהוצאתן של המשלחות לפולין תוריד לטמיון את התהליך החינוכי כולו לאותם תלמידים ותגרום נזק בלתי הפיך לאותם תלמידים אשר ראו במסע שליחות למען הנצחת השואה".
בעתירה נטען כי "ביטול משלחות המסע, למעשה ירוקן מכל תוכן את התהליך החינוכי ערכי שראשיתו בשנה הקודמת ליציאה למסע, ושיאו במסע עצמו, והוא יירד לטמיון. גם ההנחיה למורים שלא להשתתף בהכנות למסעות פוגעת פגיעה ישירה בהכנות למסע ובאפשרות היציאה העתידית למסע.
באשר לנזק הכספי להורים נאמר כי כל תלמיד המשתתף במסע לפולין נדרש לשלם הוצאות בשיעור של כ-6,200 שקלים עבור הוצאות הטיסה, השהות בבתי מלון, אוטובוסים, הדרכות, מזון וכיוצא בזה. משפחות התלמידים נדרשו זה מכבר להתחייב להוצאות המסע, בין אם בתשלום באמצעות כרטיס אשראי או המחאות וכל משפחה מתחייבת לשלם קנסות או דמי ביטול והיקף העלויות ששולמו כבר עבור המשלחות לפולין עומד על עשרות מיליוני שקלים.