ברקע השבתת הלימודים בכיתות י' היום (שלישי) על-ידי ארגון המורים, משרד האוצר תובע לכלול בהסכם השכר עם הארגון את העסקת כל מנהלי בתי הספר ו-10% מהמורים בחוזים אישיים, קיצור הליכי פיטורין לחודשיים עד שישה חודשים, ותוקף הסכם לשישה חודשים. יו"ר ארגון המורים רן ארז דיווח באיגרת למורים על הצעות האוצר והדגיש כי הארגון מתנגד להן, וידווח על כך לבית הדין הארצי לעבודה.
ארז כתב למורים :"הניסיון לחייב מנהלים ומורים לחתום על הסכמים אישיים אמור להחליש את העבודה המאורגנת והערבות ההדדית שמעניק הסכם קיבוצי". הוא ציין כי החתימה על הסכם ארוך שנים הוא הימור על עתידם של המורים. "לא מתחייבים על תקופה ארוכה כשלא יודעים מה יהיה המצב הכלכלי בישראל בעוד שנה או יותר. מי שחותם על הסכם לתקופה ארוכה לא יוכל לתקן את המצב במשך כל אותה תקופה".
באשר לדרישות הכספיות, ארגון המורים דורש תוספת אחידה של 3,000 שקלים לכל המורים ולא רק למורים חדשים, משך תקופת הסכם של לא יותר משלוש שנים, עיבוי קרן ההשתלמות, הגדלת תקן ליועצים לשלוש שעות לכיתה, הגדלת גמול ליועצים חינוכיים וביטול תקרת ותק למנהלים.
1 צפייה בגלריה
רן ארז, יואב קיש שר החינוך
רן ארז, יואב קיש שר החינוך
"הוא לא עושה שום דבר חוץ מלחפש כבוד". רן ארז נגד שר החינוך קיש
(צילום: נדב אבס, יריב כץ)
עם זאת, בארגון טוענים כי משרד האוצר מציע 1,500 שקלים למורים מתחילים ו-850 שקלים למורים חדשים, משך תקופת ההסכם של שש שנים, ומסרב לדרישות לעיבוי גמול השתלמות, תוספת ליועצים והגדלת תקן וביטול תקרת ותק בניהול. האוצר דורש כאמור גם העסקה באמצעות חוזים אישיים לכל המנהלים ול-10% מהמורים, וכן הדפסת שעון נוכחות - דרישות שאליהן המורים מתנגדים.
ארז הדגיש כי "לא מדובר בתוספת שכר ריאלית, אלא בשחיקה ריאלית. טענת משרד האוצר היא שהסתדרות המורים חתמה על הסכם כזה, שבו יש שחיקת שכר, והם לא מוכנים לתת יותר לארגון המורים כדי שההסתדרות לא תתקומם ותדרוש אף היא תוספות". לדבריו, אם הממשלה רוצה להתגבר על המחסור במורים עליה לדאוג לשיפור שכרם ותנאי עבודתם ולא לפעול לרעתם. ארז חתם האיגרת למורים: "חברים, זכרו ששום דבר לא ניתן 'על מגש של כסף'. אם רוצים שכר ותנאי עבודה טובים יותר, יש להיאבק על כך".
ארז מתח ביקורת חריפה על שר החינוך יואב קיש בריאיון הבוקר ל-ynet radio. "הוא לא עושה שום דבר במערכת החינוך חוץ מלחפש כבוד. זה הכול. הוא לא עושה שום דבר. אדרבה, אם המערכת כל כך גרועה, למה אתה לא מתאמץ?", תקף ארז. הוא הוסיף: "ההורים צריכים לדעת שחסרים כ-20% מהמורים בבתי הספר, ומורים אחרים מלמדים מקצועות שהם לא הוכשרו ללמד אותם. יש מחסור במורים מקצוענים".
עוד אמר ארז כי "אנחנו שנה וחצי מנהלים מו"מ הגון ומנומס ושקט - שנה וחצי, ולכן סוחבים אותנו. מתי בעצם התחילו לדבר איתנו? כשהתחלנו לעשות שביתות". הוא הדגיש: "השביתה היא ליום אחד, אך כל אחד ואחד צריך לחשוב לא עד קצה האף, אלא להסתכל קדימה כמה צעדים ומה בעצם עתידנו פה במדינה".
שר החינוך יואב קיש קרא אתמול לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולארז "להפסיק באופן מיידי את הפגיעה הקשה בתלמידים". לדבריו, "התלמידים אינם יכולים לשמש כלי במשא ומתן בין ארגון המורים לאוצר. על שר האוצר סמוטריץ' לזמן את יו"ר ארגון המורים רן ארז בדחיפות לאחר העברת תקציב המדינה במטרה להגיע להסכם עד שייצא עשן לבן. המשרד תומך ומגשר במשא ומתן ודוחף ככל יכולתו בחודשים האחרונים להעלאת שכר משמעותית למורים, אך לא ניתן לעשות זאת על גב התלמידים".