שר החוץ אלי כהן נפגש היום (רביעי) עם שר החוץ של פולין זביגנייב ראו. בפגישתם הכריזו השניים על החזרת השגריר הפולני בישראל - ובכך הצהירו סופית על תום המשבר הדיפלומטי בין המדינות שהחל ב-2021. "זהו צעד חיובי קדימה בקשרים שלנו", בירך ראש הממשלה בנימין נתניהו, "אני מצפה להמשך הדיאלוג וחיזוק היחסים בינינו, ובטוח שההחלטה תוביל לשיתוף פעולה הדוק עוד יותר בין המדינות".
2 צפייה בגלריה
אלי כהן עם זביגנייב ראו
אלי כהן עם זביגנייב ראו
"דף חדש ביחסים בין המדינות". ראו וכהן
(צילום: שגרירות ישראל בפולין)
כהן בירך בין היתר על ההחלטה להחזיר את משלחות הנוער למסעות בפולין, לטובת חיזוק הקשר ההדדי בין ורשה לירושלים. מסעות השורשים של תלמידי התיכון הישראלים הוקפאו בשלוש השנים האחרונות, תחילה בשל מגפת הקורונה ולאחר מכן על רקע המשבר הדיפלומטי בין המדינות. לדבריו, "אנחנו פותחים דף חדש ביחסים עם פולין. החזרת השגריר הפולני לישראל, לצד חזרת משלחות הנוער לפולין, הן מהלכים חשובים לחיזוק היחסים בין המדינות".
כהן ציין: "פולין היא אחת המדינות החשובות באירופה, וביחד נפעל לחזק את הקשרים המדיניים, הביטחוניים והכלכליים לטובת שתי המדינות. יחד עימה, נמשיך ונקדם נושאים בעלי חשיבות מדינית - כמו הדרכים היעילות ביותר להתמודד עם האיום האיראני, שגרורות הטרור שלו כבר ניכרות באירופה. הדגשתי בפני עמיתי שרק המשך סנקציות כלכליות ומדיניות כבדות, תוך איום צבאי אמין, יביאו לתוצאות הרצויות נגד משטר האימה בטהרן".
2 צפייה בגלריה
"מהלך חשוב לחיזוק היחסים בין המדינות". מסעות הנוער לפולין
"מהלך חשוב לחיזוק היחסים בין המדינות". מסעות הנוער לפולין
"מהלך חשוב לחיזוק היחסים בין המדינות". מסעות הנוער לפולין
(צילום: AP)
בהמשך הביקור המדיני של כהן בפולין, צפוי שר החוץ להיפגש גם עם ראשי הקהילה היהודית במדינה. בנוסף, יבקר כהן במוזיאון השואה ובאנדרטת השואה בוורשה.
ישראל ופולין יעודדו את משלחות הנוער ללמוד על ההיסטוריה של פולין לאורך כל שנותיה, ולא רק בתקופת השואה, וכן יקדמו מפגשים בין בני נוער משתי המדינות. הקבוצות מטעם המשלחות יוכלו לבחור, במסגרת רשימה ארוכה של מוזיאונים העוסקים בהיסטוריה ובתרבות של פולין, היכן לבקר. ישנה ציפייה מצידה של ורשה כי המשלחות ילמדו על "הסבל הפולני בשואה". הצד הישראלי מכחיש את הדברים, ומציין כי הוסכם על למידת ההיסטוריה והתרבות הפולנית, וכי יש שלל אפשרויות שבעזרתן אפשר לעשות לזאת. במקביל, גורמים המעורים במשא ומתן אמרו כי שהפולנים ויתרו על רוב הדרישות שלהם באשר להצגת הנרטיב הפולני של השואה. ההסכם בין המדינות יובא לאישור הממשלה ולאחר מכן יונח על שולחן הכנסת.
סגן שר החוץ הפולני, פאוול יבלונסקי שריכז את המו"מ עם ישראל, אמר כי הצדדים ניהלו מו"מ כמעט שנה וחצי, והכריז על "הסכם פורץ דרך על ביקורי נוער". לדברי יבלונסקי, פולין השיגה שלושה הישגים מרכזיים: לא יהיו סוכנים חמושים (ישראלים) ללא הסכמה פולנית; צעירים מישראל יכירו מקומות חשובים להיסטוריה והתרבות הפולנית; וייפגשו עם בני נוער אחרים.
המשבר בין ישראל לפולין החריף סביב חוק השבת הרכוש, שעבר באוגוסט 2021 והגביל תביעות רכוש מצד ניצולי שואה שנכסיהם נגזלו במלחמת העולם השנייה. משמעות החוק, שאסר ערעורים על החלטות מנהליות שהתקבלו לפני יותר מ-30 שנה, מנע את החזר הנכסים שנגזלו על ידי הנאצים, ובהמשך הולאמו על ידי המשטר הקומוניסטי בפולין. העברת החוק הובילה למתקפות הדדיות מצד בכירים בשתי המדינות.