2 צפייה בגלריה
המתווה מותנה בהסכמת 75% מההורים. בדיקות קורונה לתלמידות, ארכיון
המתווה מותנה בהסכמת 75% מההורים. בדיקות קורונה לתלמידות, ארכיון
המתווה מותנה בהסכמת 75% מההורים. בדיקות קורונה לתלמידות, ארכיון
(צילום: AP)
ראש הממשלה נפתלי בנט מקדם בימים האחרונים חלוקת תו ירוק שבועי לתלמידי כיתות א'-ו' שיבצעו בדיקת PCR אחת לשבוע במסגרת בית הספר. המשמעות: פטור מביצוע בדיקות מהירות המאפשרות כניסה לאתרי התו הירוק. ההרשמה לתוכנית תינתן במסגרת מבצע "מגן חינוך" לכלל בתי הספר – ללא קשר לצבע הרשות.
לפי המתווה, אחת לשבוע יגיעו לבתי הספר צוותים המבצעים בדיקת מטוש. ההורים יכולים לבחור להיות נוכחים בבדיקות. כל הילדים שישתתפו בבדיקות יקבלו תו ירוק אוטומטית לשבוע. כלומר, כל עוד יש "מגן חינוך" בבית ספרם, הם לא יצטרכו לבצע את בדיקות האנטיגן. מחקרים בעולם הראו שבדיקות PCR בבתי הספר מפחיתות תחלואה ובידודים, והן נהוגות כעת במוסדות הלימודים באירופה בקביעות.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
המהלך לא יוסיף עומס על מתחמי הבדיקות. בנט
(צילום: אוליבייה פיטוסי)
מנגד, יש להדגיש כי בדיקת ה-PCR בשלב זה אינה פוטרת את התלמידים שישתתפו בתוכנית מבידוד, כפי שמציע מודל הכיתה הירוקה של בית החולים שיבא, לו מתנגדים רבים במערכת הבריאות, בין היתר בשל כמות הבדיקות העצומה אותה יצטרכו לבצע תלמידים שנחשפו לחברי כיתתם המאומתים.
יש לציין כי כבר בתחילת ספטמבר אישרה ועדת החוקה של הכנסת את בדיקת ה-PCR כאמצעי למתן תו ירוק, אך הורים רבים עדיין אינם מודעים לכך. "ראש הממשלה מנחה לפעול ליישום מלא של המתווה כפי שהוצג", נכתב בסיכום דיון בנוכחות בנט שהתקיים בימים האחרונים והגיע לידי "ידיעות אחרונות". ההערכות הן כי המהלך ייכנס לתוקפו אחרי החגים, אך טרם נקבע תאריך ליישומו בפועל.
בימים האחרונים קיבלו הורים בבתי הספר היסודיים הודעה לפיה במידה ש-75% מהם יסכימו להצטרף – התוכנית תבוצע במוסד החינוכי, אך התעדוף של בתי הספר שיצטרפו לתוכנית יתבצע על ידי משרד הבריאות (להצטרפות לתוכנית להורים ולבתי ספר).
מאחר שהבדיקות תעשינה בבתי הספר – המהלך לא צפוי להשפיע או להוסיף לעומס על מתחמי הבדיקות של פיקוד העורף ואף יפחית מהעומס של הבדיקות המהירות של מד"א, מה שעשוי לפגוע גם בתקצוב הארגון שמקבל תשלום עבור הבדיקות הללו.

בסיום החופשה: בדיקות אנטיגן לילדי הגן וכיתות א'-ו'

אתמול, נזכיר, אישר קבינט הקורונה החלטה שלפיה ילדי הגנים ותלמידי בתי הספר היסודיים לא יוכלו לחזור למערכת החינוך אחרי סוכות אם לא יציגו בדיקת אנטיגן שלילית. לפי ההחלטה, ההורים יצטרכו לחתום על הצהרה שלפיה ביצעו לילדיהם בדיקת קורונה מהירה מסוג אנטיגן לפני החזרה לבית הספר, ותוצאת הבדיקה הייתה שלילית. ועדת החינוך אישרה את המתווה, אך החליטה שתלמיד שלא יציג את ההצהרה כן יוכנס לבית הספר - ויורחק מיתר התלמידים עד שהוריו יאספו אותו.

ההחלטה החדשה נתקלת בהתנגדות חריפה מצד מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד. "מישהו כאן השתגע, התבלבל לחלוטין. מנהלים וגננות הם לא סלקטורים, הם אנשי חינוך, הם לא פקחי קורונה", תקפה בן דויד וביקשה מחברי ועדת החינוך לא לאשר את התקנה הקובעת שמנהל או גננת הם אלה שימנעו כניסת תלמיד שלא נבדק באנטיגן לבית הספר. היא אף איימה לעתור על כך לבג"ץ.
חובת הצגת הבדיקה השלילית הינה רק מגיל שלוש, ובמעונות היום לא תהיה חובה שכזו. הפעם, בניגוד לימים שלפני החופש הגדול, מגן דוד אדום יקבל את האחריות על חלוקת הערכות במקום עובדי בתי הספר, וכל רשות מקומית תקבע היכן יחולקו הבדיקות בנוסף לעמדות הדיגום הרגילות. הורים לבני ובנות 12-3 צפויים לקבל את הזימון בקרוב ויתבקשו לבדוק את ילדיהם ב-29 בספטמבר.
בהסתדרות המורים טוענים כי אין בכוונתם של המנהלים והגננות להתעמת עם הורים או לבייש תלמידים. "עובדי ההוראה אינם מסוגלים לפגוע בתלמידים, שישיתו זאת על נאמן קורונה", דרשה בן דויד. "מנהלים וגננות אמרו לי שזו גזירה שלא יוכלו לעמוד בה. התפקיד שלהם להכיל את התלמידים וליישם חוק חינוך חובה".
בעקבות המבצע הקודם טענו מנהלים ומורים כי יש גם הורים שלא ידווחו על תוצאות אמת כדי להימנע מבידודים, ויסתירו את התוצאה החיובית של ילדיהם. עם זאת, במשרדי החינוך והבריאות ראו את המבצע הראשון כהצלחה, משום שמבחינתם כל תלמיד מאומת שלא ייכנס לבית הספר או לגן הוא רווח נקי. כמו כן, ניכר שעד כה ההורים גילו אחריות ושיתפו פעולה.