4 צפייה בגלריה
בניין בית הדין הבינלאומי לצדק
בניין בית הדין הבינלאומי לצדק
בית הדין הבינלאומי בהאג
(צילום: shutterstock)
אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, הוועדה המיוחדת של האו"ם לפוליטיקה ולדה-קולוניזציה צפויה לאשר מחר (שישי) ברוב קולות הצעה פלסטינית, הקוראת לחוות דעת דחופה של בית הדין הבינלאומי לצדק של האו"ם (ICJ) בהאג לגבי המשמעות המשפטית של הכיבוש הישראלי המתמשך.
על פי נוסח ההחלטה, הפלסטינים מבקשים מבית הדין לקבוע כי הכיבוש הישראלי אינו זמני כפי שנקבע בהחלטה 242 של מועצת הביטחון, כלומר כזה שאמור להסתיים באמצעות משא ומתן על בסיס נוסחת שטחים תמורת שלום, אלא מצב קבוע - סיפוח הלכה למעשה. בית הדין גם עלול להמליץ לאו"ם כיצד לנהוג כלפי ישראל, בין אם בצעדים אופרטיביים, הטלת סנקציות, חרם וכדומה. החשש המרכזי בירושלים הוא ההענקה האפשרית של לגיטימציה ובמה מרכזית לתנועת ה-BDS וליוזמות החרם של מדינות שונות בעולם.
4 צפייה בגלריה
עצרת מחאה של הרשות הפלסטינית נגד תוכנית הסיפוח
עצרת מחאה של הרשות הפלסטינית נגד תוכנית הסיפוח
עצרת מחאה של הרשות הפלסטינית נגד "תוכנית המאה" שיזם טראמפ
(צילום: רויטרס)
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן תקף בנאומו בוועדה את הצעת ההחלטה הפלסטינית ואמר: "אף גוף לא יקבע כי העם היהודי הוא כובש במולדת אבותינו. הפנייה לבית הדין בהאג תהיה 'המסמר האחרון בארון הקבורה' של כל סיכוי לפיוס והתקדמות בעתיד". הוא איים כי "צעדים חד צדדיים של הפלסטינים ייענו בצעדים חד צדדיים. אל תגידו שלא ידעתם".
השגריר ארדן הזהיר בדיון את המדינות שצפויות לתמוך בהצעה: "הפלסטינים משתמשים בבית הדין הבינלאומי כנשק להשמדה המונית במלחמה שלהם לדמוניזציה של ישראל. ההחלטה לפנות לבית הדין בהאג מעבירה את הסכסוך למסלול התנגשות אובדני לעבר נקודת אל חזור, וישראל תגן על עצמה מפני כל איום. השימוש בהאג כנשק נגד ישראל בניסיון לכפות את המציאות המעוותת של הפלסטינים על ישראל - ייכשל".
4 צפייה בגלריה
גלעד ארדן במועצת הביטחון של האו"ם
גלעד ארדן במועצת הביטחון של האו"ם
"השימוש בביה"ד כנשק נגד ישראל - ייכשל". ארדן במועצת הביטחון של האו"ם
(צילום: un)
השגריר ארדן תיאר בדיון את הסרבנות הפלסטינית ואת כל יוזמות השלום והתוכניות שנדחו על ידם, וקבע כי הסרבנות הפלסטינית לשלום ותמיכתם בטרור ובאלימות הם המכשולים האמיתיים, וכי על האו"ם לטפל רק בהם.
סגן שגרירת ארה"ב באו"ם, ריצ'רד מילס, תמך בעמדה הישראלית: "אין קיצורי דרך לעצמאות. אנו דוחים את ההצעה הפלסטינית, ומודאגים ממנה. צעד כזה ירחיק את הצדדים אחד מהשני. אנו קוראים לעצרת לחדול מהחלטות שפוגעות במאמץ לשלום, ותומכים במאמץ לקדם את פתרון שתי המדינות דרך שיח קונסטרוקטיבי".
האמריקנים והאירופאים הפעילו לחצים על הפלסטינים למשוך את ההחלטה אך הם סירבו. גם בקשה אירופית לדחות אותה נדחתה. ישראל העבירה מסרי אזהרה לפלסטינים והתריעה בפניהם על תגובה חריפה אפשרית למהלך. ישראל וארה"ב מבקשות מכמה שיותר מדינות מערביות להתנגד להחלטה או להימנע מהצבעה, כדי להשפיע בבוא היום על חוות הדעת של ביה"ד בהאג.
4 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
דבק בעמדתו. אבו מאזן בנאומו בעצרת האו"ם בחודש ספטמבר השנה
(צילום: EPA)
גורם פלסטיני בכיר חשף אתמול בפני סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" את הלחצים שהפעילו ארה"ב וישראל, ואמר כי אבו מאזן וההנהגה הפלסטינית דבקים בעמדתם לאחר שאלה סירבו להגיב לדרישותיהם. לדבריו, קיימת חשיבות לעצירת "התקפות הכיבוש הישראלי", ותיאר את האפשרויות הטמונות בפנייה להאג כ"אופק מדיני חדש שיוביל לסיום הכיבוש". אותו גורם אף ציין כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הדגיש בעבר את החשיבות וההכרח של הפסקת הנקיטה בצעדים חד-צדדיים.
ההחלטה הפלסטינית צריכה לעבור אישור נוסף של עצרת האו"ם בחודש דצמבר – שם ייהנו הפלסטינים מרוב אוטומטי מובהק. כך, ישראל עלולה למצוא את עצמה בקרוב מאוד מול "כאב ראש" מדיני, שילווה אותה לפחות שנה. בשנת 2004 בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג דן בסוגיית גדר ההפרדה וקבע שהגדר וההתנחלויות בלתי חוקיות.
השתתפה בהכנת הכתבה: עינב חלבי