בהודעה שמעוררת הדים ברחבי העולם, ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר אתמול (ו') כי הורה לצה"ל ולמערכת הביטחון להיערך ל"פעילות עצומה" ברפיח, במטרה למוטט את ארבעת גדודי חמאס שלדבריו פועלים בעיר הדרומית ביותר ברצועה.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, אוהלים ברפיח
בנימין נתניהו, אוהלים ברפיח
נתניהו ועיר האוהלים ברפיח. הורה לכין תוכנית, שכבר הוכנה
(צילום: REUTERS/Saleh Salem, יריב כץ)
בהודעה שפרסמה לשכת נתניהו נאמר כי התוכנית תידרש גם לענות על הצורך לפנות את האוכלוסייה האזרחית ברפיח – שהפכה לעיר מקלט עם כ-1.4 מיליון פלסטינים – אבל למרות ה"הוראה" להיערך לכך, המטכ"ל ופיקוד הדרום בצה"ל מתכוננים לפחות זה שלושה שבועות לכיבוש רפיח, אחרי פינוי מאות אלפי הפליטים העזתים שברחו אליה.
למעשה, צה"ל כבר אישר ותיקף את התוכנית שהוכנה למבצע ברפיח, שכוללת גם התייחסות לפינוי האזרחים משם. לפיכך, פרסום "הנחיית" נתניהו לצה"ל לכבוש את רפיח אחרי פינוי הפליטים עשוי להיתפס כסוג של "ספין פוליטי" – שנועד להבליט קו מנהיגות לוחמני. נתניהו, נזכיר, מצהיר שוב ושוב בימים האחרונים כי יש להגיע ל"ניצחון מוחלט".
בהודעת נתניהו אתמול אחר הצהריים נאמר: "אי-אפשר להשיג את מטרת המלחמה של חיסול החמאס ולהשאיר ארבעה גדודי חמאס ברפיח. מנגד ברור שפעולה עצימה ברפיח מחייבת פינוי אוכלוסייה אזרחית מאזורי הלחימה. לכן ראש הממשלה הנחה את צה"ל ומערכת הביטחון להביא לקבינט תוכנית כפולה, הן לפינוי אוכלוסייה והן למיטוט הגדודים". נתניהו עדכן גם את השרים בקבינט המדיני-ביטחוני, שהתכנס הלילה לישיבה קצרה.
4 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
תקיפה של צה"ל ברפיח, ארכיון. 4 גדודי חמאס פועלים שם
(צילום: Mahmud Hams / AFP)
גורם ישראלי עלום שם אמר אמש, בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס, כי לפני מבצע ברפיח ישראל תאפשר לארגן פינוי של אזרחים מהעיר - שרובם הגיעו אליה מצפון הרצועה - בחזרה לכיוון צפון.
בישראל מאותתים כבר ימים ארוכים על הכנה למבצע ברפיח, כשברקע גם הלחץ שמופעל על חמאס במסגרת המגעים לעסקה – מגעים שנתקעים כעת במבוי סתום בעקבות תשובתו של חמאס שהוגדרה על ידי נתניהו כ"הזויה", ובה הוא ממשיך להתעקש על סיום המלחמה ונסיגת צה"ל מרצועת עזה, כמו גם על שחרור המוני מחבלים "כבדים". שר הביטחון יואב גלנט אמר ברביעי למזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, במהלך ביקורו בישראל, כי תשובת חמאס "תביא להמשך המלחמה, ואת כוחותינו למקומות נוספים בעזה בקרוב".
פעולה ברפיח מעוררת חשש כבד בעולם, בצל המשבר ההומניטרי שעמו מתמודדים כבר עתה המוני הפליטים בעיר המקלט, ורק שלשום הודיעה ארה"ב כי היא מתנגדת למבצע בעיר. במחלקת המדינה בושינגטון אף הזהירו כי ללא "מחשבה מעמיקה", מבצע ברפיח עלול להביא ל"אסון". את החשש מפעולה ברפיח העביר גם בלינקן במהלך ביקורו בארץ, אבל מיד אחר כך הצהיר נתניהו במסיבת עיתונאים כי ישראל תפעל בקרוב בעיר הזו, וגם בשני מחנות פליטים במרכז רצועת עזה.

ההתעקשות של נתניהו מעוררת, כך נראה, תסכול גובר בוושינגטון, ובליל אמש החריף הנשיא ג'ו ביידן באופן חריג למדי את הביקורת שלו על ישראל. הוא הצהיר שהתגובה שלה בעזה היא "מוגזמת" (over the top), ואף שתחילה לא היה ברור אם אכן התכוון לייחס זאת דווקא לפעולות הישראליות או לתשובת חמאס למתווה העסקה, הבית הלבן אישר אמש שכיוון את דבריו לתגובת ישראל בעזה.
"עמדתו של ביידן לא השתנתה, המסר שלו לא השתנתה, הוא לא מאמין שהמסר שלו השתנה", הבהירה דוברת הבית הלבן קרין ז'אן-פייאר. "ביידן הבהיר שהוא מדבר על התגובה של ישראל בעזה, הוא הבהיר שארה"ב רוצה לראות את חמאס מובס. הוא היה מאוד ברור. זה יעד שאנו חולקים עם ישראל. אבל לצד זאת היינו ברורים מאוד שיש לעשות זאת תוך הבטחה שהפעולה שלהם ממוקדת ולא פוגעת באזרחים. היינו מאוד עקביים בזה. אנחנו רוצים להבטיח שאנחנו מגינים על האזרחים ברצועה", הוסיפה.

טנקים בגבול מצרים עם הרצועה, ו"גם מוקשים"

גם מול מצרים הפעולה המתוכננת ברפיח מעוררת מתיחות כבדה. קהיר חוששת יותר מכל מנהירה המונית של פליטים לסיני, והשבוע אף דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי בקהיר איימו שאם הפליטים "ייאלצו" לחצות את הגבול – הסכם השלום עם ישראל יושהה. אמש דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס דווח כי מצרים שלחה כ-40 טנקים ונגמ"שים לצפון-מזרח סיני בשבועיים האחרונים, "כחלק מסדרת צעדים לחיזוק הביטחון בגבולה עם עזה". כך אמרו שני גורמים ביטחוניים מצריים לסוכנות הידיעות.
4 צפייה בגלריה
עיר אוהלים אוהל ל פליט פליטים פלסטינים ב רפיח ב רצועת עזה בתמונה נראה גם ה גבול עם מצרים
עיר אוהלים אוהל ל פליט פליטים פלסטינים ב רפיח ב רצועת עזה בתמונה נראה גם ה גבול עם מצרים
עיר האוהלים ברפיח, כשברקע הגבול עם מצרים. היא התקינה חיישנים, ו"גם מוקשים"
(צילום: AFP)
בצל החשש מנהירה של פליטים לסיני, בימים האחרונים דווח על תגבור כוחות סביב הגבול בין הרצועה למצרים, הגבהה של החומות וטיסות של מסוקים מצריים באזור. כמו כן, דווח כי מצרים הטמינה באזור מוקשים ושלחה אליו חיילים רבים. לפי "וול סטריט ג'ורנל", מצרים מתקינה גם מצלמות, עמדות תצפית וחיישנים בגבול. גורמים בקהיר ציינו בפני העיתון כי ישראל עדכנה את מצרים שנותרו באזור רפיח לפחות 12 מנהרות לסיני.
הודעת נתניהו מקבלת תשומת לב נרחבת בתקשורת העולמית, ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן גינה אותה אמש ב"אופן נחרץ", לשון הודעתו. אבו מאזן טען שמבצע ברפיח יהווה "חצייה של כל הקווים האדומים", והזהיר שהוא יוביל ל"אסון נוסף שידחוף את האזור כולו למלחמות אינסופיות" - וגם "יסכן את הביטחון והשלום ובאזור ובעולם".
4 צפייה בגלריה
פלסטינים מחטטים ב הר זבל ב רפיח פליטים רצועת עזה
פלסטינים מחטטים ב הר זבל ב רפיח פליטים רצועת עזה
פלסטינים מחטטים בהר זבל ברפיח
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
גם באו"ם ובאירופה מביעים דאגה מפעולה אפשרית ברפיח. שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, מסר אתמול: "1.4 מיליון פלסטינים נמצאים כעת ברפיח ללא מקום בטוח ללכת אליו, ומתמודדים עם רעב. הדיווחים על מבצע צבאי ישראלי ברפיח מדאיגים. זה יוביל להשלכות הרסניות שיריעו את המצב ההומניטרי הקשה ממילא - ולמספר הרוגים של אזרחים שיהיה בלתי נסבל".
פורסם לראשונה: 21:41, 09.02.24