ההחלטה הדרמטית להכריז על שישה מהחטופים נרצחים התקבלה בישיבה מיוחדת שהתקיימה ביום חמישי האחרון בלשכת הרב הראשי לישראל יצחק יוסף. בישיבה השתתף גם סא"ל (במיל') הרב יעקב רוז'ה, שנחשב לאוטוריטה העליונה במערכת הביטחון בכל מה שקשור ל"חליטה" - קביעת מוות של חללים.
בדיון השתתפו גם מנכ"ל משרד הדתות יהודה אבידן, הרב הצבאי הראשי אייל קרים ודיין בית הדין הרבני הגדול עידו שחר. נציגי מערכת הביטחון ונציגי משרד הבריאות הציגו את כל המידע שמוכיח שמדובר בחללים שנרצחו.
2 צפייה בגלריה
אריה זלמנוביץ', מיה גורן, רונן אנגל, אליהו צ'רצ'יל מרגלית, גיא אילוז, עופרה קידר
אריה זלמנוביץ', מיה גורן, רונן אנגל, אליהו צ'רצ'יל מרגלית, גיא אילוז, עופרה קידר
החטופים שנקבע מותם. אריה זלמנוביץ', מיה גורן, רונן אנגל, גיא אילוז, אליהו (צ'רצ'יל) מרגלית ועופרה קידר
רק לאחר שהרבנים השתכנעו מעל לכל צל צילו של ספק שהם מתים - הוחלט לקבוע שהם חללים בהמלצה של צוותי חליטה. להחלטות האלה יש משמעויות גם לגבי התרת נשים מעגינות. כל הנוכחים בדיון הוחתמו על הסכם סודיות.
מרגע שאושר שהשישה חללים - ניתן היה להודיע על כך למשפחות. המידע שמערכת הביטחון הציגה בפני הרבנים הוא מידע מוצדק ומהימן שניתן על סמך המידע לקבוע פטירה. יצוין כי קביעת מוות הלכתית של חלל נעשית רק כשיש 100% של ודאות ולא 99%.
לישיבה הדרמטית קדמה החלטה של ועדה מיוחדת של מערכת הבריאות שבה חברים ראש המכון לרפואה משפטית חן קוגל, מנהל בית החולים שערי צדק עופר מרין ובכירה ממשרד הבריאות שניתחה את כל המידע שהתקבל והגיעה לקביעה רפואית שמדובר בחללים.
אחרי שהתקבלה ההחלטה, אתמול קיבלו משפחותיהם של אריה זלמנוביץ', מיה גורן, רונן אנגל, אליהו (צ'רצ'יל) מרגלית, עופרה קידר וגיא אילוז את הבשורה שנרצחו בשבי. דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, הסביר אתמול כי מאחורי ההחלטה עמדו "ממצאים שנאספו ומידע מבוסס".
2 צפייה בגלריה
אל״ם אסף חממי ז"ל
אל״ם אסף חממי ז"ל
נהרג ב-7 באוקטובר, גופתו נחטפה לעזה. אלוף-משנה חממי ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)
גורם מדיני הבהיר היום כי "כדי שצה"ל יודיע על מוות באופן חלוט, המידע צריך להיות חותך. ידענו למשל לקבוע שנועה מרציאנו לא נהרגה מתקיפות חיל האוויר אלא נרצחה". לדברי הגורם, "יש שילוב של עדויות כמו של מיה רגב, שאמרה שגיא אילוז היה לידה בבית החולים, או מבוגרים מניר עוז שדיברו על זלמנוביץ' שמת לידם".
עם זאת, הגורם הבהיר כי "מעטים המקרים שחטופים ראו איך מישהו מת לידם. המקרים היותר רבים היו של חטופים שסיפרו על כאלה שהיו במצב קשה, פונו לטיפול ולא חזרו. כשזה מצטלב עם מידע שיש לנו על חטוף בן אותו גיל שמת, זה מאמת את המידע".
הוא הוסיף כי קביעת המוות מתבססת על "אוסף של מידע ולאו דווקא על עדות אחת". לדבריו, "המידע שהביאו הישראלים ששבו היה חשוב, וכלל דיווח על מקומות החזקתם של החטופים והנעדרים, אופי ההתנהגות כלפיהם וההתנהלות של חמאס בזמן המלחמה. הם תרמו תרומה משמעותית".
הערב הותר לפרסום כי אלוף-משנה אסף חממי, מפקד החטיבה הדרומית באוגדת עזה, נהרג במתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר, במהלך קרב עם מחבלים ליד קיבוץ נירים. בהודעת צה"ל נמסר כי גופתו של חממי ז"ל חטופה בעזה, אולם לאור ממצאים שאותרו, מידע שהתקבל ובאישור הרב הצבאי הראשי - תיערך לו לוויה. מותו נקבע לאחר בחינה של כלל הממצאים ועל בסיס מידע מהימן. הממצאים שאותרו אפשרו לרבנות הצבאית לקבוע שהקבורה אפשרית על פי ההלכה.