שש הודעות על נרצחים ביממה אחת: לאחר שבקיבוץ ניר עוז הודיעו כי אריה זלמנוביץ', מיה גורן, רונן אנגל ואליהו (צ'רצ'יל) מרגלית שנחטפו אינם בין החיים ואחרי הודעה דומה למשפחתו של גיא אילוז, טכנאי הסאונד של "היהודים", נמסר מקיבוץ בארי כי גם עופרה קידר שהוגדרה כחטופה - נרצחה. גופותיהם של השישה נמצאות לפי שעה ברצועת עזה - וכרגע לא ברור אם יתקיימו להם הלוויות.
לאחר ש-81 ישראלים חזרו מהשבי ומסרו עדויות, אמש (יום שישי) אמר דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי כי מאחורי ההודעות הללו עומדים "מאמצים מודיעניים ומבצעיים רבים". הגרי ציין כי "בימים האחרונים צה"ל ומשטרת ישראל בישרו למשפחות של חטופים על מותם, לאחר שוועדת מומחים של משרד הבריאות יחד עם המכון לרפואה משפטית, הרב הראשי לישראל ומשרד הדתות קבעו את מותם". מאחורי קביעת המוות הזו, לדברי הגרי, עמדו "ממצאים שנאספו ומידע מודיעיני מבוסס".
אריה (זלמן) זלמנוביץ', בן 86, נחטף לעזה ב-7 באוקטובר. הוא היה ממקימי קיבוץ ניר עוז, אב לשני בנים וסב לחמישה נכדים. הוא היה החטוף המבוגר ביותר בשבי חמאס. לפני שבועיים פרסם ארגון הטרור סרטון שבו תועד זלמנוביץ', שנחטף מביתו מניר עוז ב-7 באוקטובר, וטען כי הוא "מת כתוצאה מהפצצות באזור". בהפגנה בחיפה למען שחרור החטופים בחודש שעבר סיפר בנו בועז: "אבא שלי הוא לא אדם של מילים. הוא אדם של ידיים מיובלות ובגדי עבודה, והוא רואה את הקיבוץ כמשימת חייו".
4 צפייה בגלריה
אבנר גורן ז״ל, אשתו מיה גורן חטופה
אבנר גורן ז״ל, אשתו מיה גורן חטופה
אבנר ומיה גורן ז"ל. גופתה של מיה מוחזקות בידי חמאס בעזה
אבנר, בעלה של מיה גורן (56), שגופתה נמצאת בעזה גם כן, נרצח ב-7 באוקטובר. ילדיהם - אסיף, בר, גל ודקל - הפכו יתומים מאב ואם. דקל גורן, בתם של מיה ואבנר, סיפרה בחודש שעבר כי באותו בוקר ב-7 באוקטובר הוריהם לא שהו יחדיו. אבנר נשאר בביתו, ואילו האמא מיה הייתה בבית הילדים שבו היא עובדת.
בניר עוז הודיעו אתמול גם כי רונן אנגל, שאשתו קרינה ושתי בנותיו יובל ומיקה חזרו מהשבי ביום שני האחרון, נרצח. רונן השאיר אחריו גם את הבן טום. הוא היה צלם, מתנדב במד"א וחובב אופנועים. אחיו של רונן, דני, סיפר כי בבוקר הטבח הוא התכתב איתו בוואטסאפ. הוא שאל לשלומם, ורונן ענה: "מסתלבטים בממ"ד". הוא שחזר: "אחרי שראיתי תמונות של מחבלים שנכנסים לבארי כתבתי לו שוב והוא כבר לא ענה לי. כתבתי לקרינה, היא כתבה שהם בממ"ד ושאח שלי חמוש, ליד הדלת. זו הייתה התקשורת האחרונה שלי איתם".
בהודעתו, ציין דובר צה"ל גם כי משפחתו של אליהו (צ'רצ'יל) מרגלית עודכנה שנרצח. הוא היה בן 76, חבר קיבוץ ניר עוז, והיה נשוי לדפנה, אביהם של דני, נועה ונילי ששוחררה אתמול משבי חמאס - וגם סב לשלושה. צ'רצ'יל ניהל את ענף הבקר ואורוות הסוסים של ניר עוז במשך שנים רבות.
4 צפייה בגלריה
עופרה קידר ז"ל
עופרה קידר ז"ל
עפרה קידר ז"ל ונכדיה
4 צפייה בגלריה
להקת היהודים בכיכר החטופים בתל אביב
להקת היהודים בכיכר החטופים בתל אביב
להקת היהודים מנגנת למען החטופים בתל אביב בתחילת החודש
(צילום: מוטי קמחי)
מלבד הטרגדיה של ניר עוז, גם בקיבוץ בארי עדכנו אתמול על מותה של עפרה קידר (70), שנחשבה לאחת משתי המבוגרות ביותר שנחטפו לעזה. בעלה סמי נרצח בביתו ב-7 באוקטובר, והמטפל שלו נפצע. היא הותירה אחריה נכדים ושלושה ילדים - אלעד, אורן ויעל. באותו בוקר ארור יצאה קידר להליכת בוקר במסלול הקבוע שלה. בנה אורן, שגר אף הוא בבארי, סיפר כי לאחר שבני המשפחה שמעו יריות בקיבוץ, הוא ביקש מאשתו להתקשר לאימו.
הנרצח השישי שמשפחתו עודכנה הוא גיא אילוז, טכנאי הסאונד של להקת היהודים. גיא, שעבד גם עם מתי כספי ושלום חנוך, תועד נמלט מאזור המסיבה ברעים ב-7 באוקטובר ועוד הספיק לשוחח בנייד ולדווח שיורים עליו, שהרגו את חברו אלון ושהוא עצמו מסתתר על עץ. אמו דוריס ובן זוגה שמוליק הם חברים קרובים של סולני הלהקה, תום ואורית פטרובר, ושמוליק אף עבד כתאורן של ההרכב.
פורסם לראשונה: 23:05, 01.12.23