יותר מ-200 מפגינים דרוזים חסמו אמש (רביעי) במשך שעתיים וחצי את כביש 6 לדרום במחלף אליקים, במחאה על חטיפת גופתו של הנער טירן פרו בג'נין. במקום תועדו פקקי ענק, מה שהוביל את השר לביטחון הפנים עמר בר-לב לפנות למנהיג הרוחני של העדה, שייח מואפק טריף, בבקשה שיסייע בהפעלת מאמצים לפינוי הכביש ללא התערבות משטרתית. המשטרה נמנעה מלהתעמת עם המפגינים בשל רגישות האירוע.
במקביל, בסרטון שפרסמו חמושים דרוזים כשהם רעולי פנים, הם תועדו מציבים אולטימטום לחמושים בג'נין לפיו אם לא תשוחרר הגופה הלילה - ייכנסו למחנה הפליטים. במקביל, ישראל הודיעה כי בתום הערכת מצב שקיים הרמטכ"ל הוחלט על סגירת מעבר גלבוע ומעבר סאלם לכניסת סחורות עד להודעה חדשה. המעברים כבר נסגרו אתמול ליציאת פועלים ולכניסת ערביי ישראל.
על פי נתוני מערכת הביטחון, בכל סוף שבוע נכנסים לג'נין כ-25 אלף איש, רובם ערבים ישראלים, שמוציאים בעיר בין חמישה לשבעה מיליון שקלים בממוצע. אם כן, סגירה המעברים היא מכה כלכלית קשה לתושבי העיר שמטרתה ליצור לחץ על החמושים לשחרר את גופתו של טירן.
מערכת הביטחון הטילה אמש את האחריות להחזרת הגופה על הרשות הפלסטינית, ודרשה ממנה להשיב את גופתו. "למרות שהחזרת גופתו של טירן אמורה להיות צעד הומניטרי בסיסי, מה שמתרחש מעיד באיזו אכזריות חסרת כל מצפון נוקטים הטרוריסטים שביצעו את המעשה", אמר בר-לב לשייח טריף. "מדינת ישראל מפעילה בשעות אלו שורה של מאמצים בכדי להשיב את גופתו של טירן לקבורה בישראל, וכבר הבהירה שאם לא יקרה כן - החוטפים ישלמו מחיר יקר מאוד". השייח טריף פרסם לאחר מכן סרטון ובו קרא לצעירים לשמור על איפוק.

3 צפייה בגלריה
הפגנה לשחרור גופתו של טירן פרו בכביש 6
הפגנה לשחרור גופתו של טירן פרו בכביש 6
מפגינים בכביש 6 לשחרורו של טירן פרו
(צילום: מרדכי אהרן)

המחאה החלה מול בניין המועצה בדליית אל-כרמל, מקום מגוריו של טירן, אתמול בשעה 20:00 בערב. זו הייתה מחאה שנייה שהתקיימה אתמול , ומשם המשיכו המפגינים אל צומת אליקים כשהם קוראים "אם הגופה לא תחזור נהפוך את המדינה", "זה הצעד הראשון", ו"נהרוס פה הכל עד שגופתו של טירן תחזור". מי שהוביל את המחאה היו חבריו של טירן לבית הספר. לאורך כל היום היו רבים מהצעירים בני העדה שהציבו אולטימטום להחזרת הגופה עד שמונה בערב.
מוקדם יותר גורמי ביטחון העריכו כי החמושים שמחזיקים בגופתו של פרו מבינים שלא מדובר בחייל, בניגוד לטענותיהם קודם לכן. טירן, שנסע לשטחי הרשות כדי לתקן את רכבו והיה מעורב בתאונת דרכים, נחטף מבית החולים בג'נין. הוא היה אמור לחגוג היום את יום הולדתו ה-18.
לפי הגורמים, אנשי המתפ"ש פועלים כל העת לשחרורו. למרות זאת, בישראל עדיין לא יכולים לאמת שהחמושים אכן מתכוונים לשחרר את גופתו של טירן, אך מפעילים לחץ אדיר כדי שישוחרר בקרוב. במאמצים מעורב גם ח"כ איימן עודה, שרמז על סימנים לפיהם הוא ישוחרר הלילה.
3 צפייה בגלריה
עמר בר לב בטקס העיטורים של משטרת ישראל
עמר בר לב בטקס העיטורים של משטרת ישראל
פנה למנהיג הרוחני של העדה הדרוזית: תסייע בהפעלת מאמצים לפינוי הכביש ללא התערבות משטרתית
(צילום: שלו שלום)
3 צפייה בגלריה
הפגנה לשחרור גופתו של טירן פרו בכביש 6
הפגנה לשחרור גופתו של טירן פרו בכביש 6
(צילום: מרדכי אהרן)
השר לשעבר סאלח טריף, שמעורב בתיווך לשחרור הנער, מסר אמש ל-ynet כי נעשו מאמצים רבים משעות הבוקר המוקדמות כדי להחזיר את גופתו, גם בדרג המדיני הפלסטיני העולמי. טריף פנה לראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה, שגינה את החטיפה ומסר את תנחומיו למשפחה. כמו כן, ראש מנגנון המודיעין הכללי הפלסטיני מאג'ד פרג' פיקח גם הוא על הליך המו"מ עם החמושים. לדבריו, יש התקדמות משמעותית במגעים. "הסוגייה הזו הגיעה עד ראשי הג'יהאד האיסלאמי בביירות", טען.
אביו חוסאם אמר בבכי אמש: "חלפו כבר שעות ארוכות, אני מתחנן בבקשה - תחזירו לנו כבר את גופת בני, תחזירו לנו את הגופה". בשיחה עם ynet אמרה אחותו של טירן, יסמין: "הוא גבר גבר, המדינה הפסידה אותו בגדול. מחר הוא היה אמור לחגוג יום הולדת. אני מתחננת, תשחררו אותו בבקשה, שננשק אותו בפעם האחרונה". היא פנתה גם לבכירים בישראל: "אם מדינת ישראל המדינה החזקה תרצה לעשות משהו, היא יכולה למען אחי. תביאו אותו בבקשה אני מתחננת שישחררו אותו".
בכתבה זו שולבו סרטונים ותמונות מהרשתות החברתיות בשימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. אם ידוע לכם מי צילם אותם - שלחו לנו במייל אדום
פורסם לראשונה: 23:08, 23.11.22