סערה בעקבות דבריו של ראש השב"כ לשעבר נדב ארגמן, שאמר הבוקר כי "אם החקיקה האיומה והנוראה הזאת תעבור, אנחנו מדינה אחרת - אז אנחנו לא חייבים לעמוד בחוזה שחתמו איתנו". ח"כ משה סעדה מהליכוד אמר הבוקר (חמישי) ב-ynet Live כי ארגמן "פוגע בחברה הישראלית", והוסיף כי "השיח המאיים הזה לא עובד". אלוף במיל' יעקב עמידרור, ראש המל"ל לשעבר, התראיין גם הוא ל-ynet Live, ואמר כי הוא מתנגד לדברים.
לדברי עמידרור, "נעשו טעויות אדירות בנושא הרפורמה, אבל הסירוב מפרק את התשתית שעליו יושבת היכולת שלנו להגן על מדינת ישראל". הוא הוסיף כי "אי אפשר לחיות במדינה דמוקרטית במצב שבו קבוצה, חשובה ככל שתהיה, תחליט לפרק את היכולת של מדינת ישראל להגן על עצמה בגלל שהיא לא מסכימה עם הממשלה. ארגמן והחברים שלו עושים טעות אדירה, והאויבים שלנו מעבר לגבול רואים את זה".
השעיית התנדבות למילואים היא מעשה לגיטימי. אפילו הרואי / גם ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין תמך, בטור מיוחד ב-ynet
בריאיון לאילנה דיין בגל"צ, העניק ארגמן גיבוי לאנשי המילואים שהודיעו כי לא ימשיכו להתייצב בעקבות חקיקת ביטול עילת הסבירות כחלק מהמהפכה המשפטית - והצביע על ראש הממשלה בנימין נתניהו כאחראי לפגיעה האפשרית בכשירות צה"ל. "להטיל את האחריות על אותם מתנדבים, טייסים ויחידות מיוחדות זו שגיאה מוחלטת", אמר.
1 צפייה בגלריה
"צריך לגוון את הרכב בעלי התפקידים הבכירים במערכת הביטחון". סמוטריץ' וארגמן
"צריך לגוון את הרכב בעלי התפקידים הבכירים במערכת הביטחון". סמוטריץ' וארגמן
"צריך לגוון את הרכב בעלי התפקידים הבכירים במערכת הביטחון". סמוטריץ' וארגמן
(צילום: יונתן זינדל, אוהד צויגנברג)
יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' התייחס גם הוא לדברים של ראש השב"כ לשעבר, וצייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "זה מדהים איך אנשים רציניים, שעשו כמה דברים בחיים, מתמסרים מרצון לשטיפת מוח מטומטמת". הוא טען כי "האירוע הזה הוא ניסוי חברתי עם הרבה תובנות על פסיכולוגיה ונפש האדם - ובעיקר על הצורך לגוון את הרכב בעלי התפקידים הבכירים במערכת הביטחון כדי להבטיח את עתידה של הדמוקרטיה הישראלית".
חבר מפלגתו של סמוטריץ' ח"כ צבי סוכות צייץ גם הוא, וכתב: "נשמות בשמאל, חוץ מתרחיש האימה שהממשלה תמנה סוס למפכ"ל וכלב למנכ"ל מה עוד מפריע לכם בצמצום עילת הסבירות? בשם מה ראש שב"כ מאיים בהפיכה צבאית?".
בריאיון ל-ynet Live, מחה ח"כ סעדה על הדברים, וטען כי ארגמן "מנרמל סרבנות ופוגע בחברה הישראלית - את הצבא צריך להשאיר מחוץ לשיח". הוא הדגיש כי "במדינה דמוקרטית מי שקובע ומי שמחליט זו הממשלה, לא הצבא. זה היפוך יוצרות. ארגמן מייצר שיח של סרבנות ואני מצפה ממנו להתנהלות אחרת, לדבר בשיח מאחד ולא מפלג.
"השיח המאיים הזה לא עובד, הוא ניסיון לגרום לממשלה לפעול אחרת באמצעות פרוטקשן. רוב אזרחי המדינה חושבים שאפשר לפתור את זה והם רוצים שיח מאחד, של אחים. יש לנו אידיאולוגיה ומצפון רגשי. אזרח לא יכול להגיד למדינה 'הפרת חוזה מולי ואני עובר על החוק'", אמר.
הבוקר קרא יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לראשי האופוזיציה "להחרים את ההצבעה" לצמצום עילת הסבירות - והאשים את נתניהו. "אל תיכנסו להצבעה, שיעבירו את זה באופן חד צדדי כמו בצפון קוריאה. המצב היום מסוכן יותר מערב מלחמת הכיפורים והאחריות היא על נתניהו. גם אם הוא ירצה לעצור את החקיקה המסוכנת הזו הוא לא מסוגל", אמר ב-ynet Live.
"המצב יצא משליטה. נתניהו פה נמצא במצב של אובדן שליטה", הוא הוסיף. "יריב לוין עובד ישירות מול שמחה רוטמן. החרדים תומכים בחקיקה כי הם רוצים שדרעי יחזור לממשלה. אין פה שום רפורמה, זה ניסיון להשתלט על בית המשפט העליון ועל ועדת הבחירות המרכזית".
גם השרה לשעבר, האלופה במיל' אורנה ברביבאי - שהודיעה על התמודדותה לראשות עיריית תל אביב - כיוונה אצבע מאשימה אל ראש הממשלה: "הוא מבין את הסיכונים ובכל זאת מעביר את החוק. איפה האחריות שלו?". לדבריה, "הרמטכ"ל וראש השב"כ צריכים להתערב במשבר. יש כאן מגמתיות להקצנת השיח ואני רואה גם ריקון מתוכן של ראשי רשויות".

לאחר דיון סוער בוועדת החוקה של הכנסת בנושא צמצום עילת הסבירות - שבמהלכו הורחקו היועצים הפרלמנטריים של חברי מפלגת העבודה מרב מיכאלי, גלעד קריב ונעמה לזימי עד סוף כנס הקיץ - הגנה ח"כ לזימי על היועצים, וטענה בריאיון ל-ynet Live כי "היו אמירות פוגעניות אישיות בוועדה, שכוונו לחברות כנסת צעירות". היא הוסיפה כי "בער בעוזרים לעשות משהו. אני לא חושבת שזה דבר שצריך להיות לגיטימי, אבל הם רואים בעיניים איך מחריבים לנו את המדינה".
ח"כ גלעד קריב, שגם עוזריו הורחקו, אמר היום כי "היועצים קיבלו על עצמם את הענישה, אבל הם העבירו מסר חשוב מבחינת הדור שאליו הם שייכים". לדבריו, "אנחנו נמצאים בסיטואציה מאוד חריגה, כל מהותו של החוק היא כוחנית והתהליך - שמתחיל ביו"ר הוועדה - הוא כוחני. אנחנו לא יכולים לתת לממשלה לפטר את היועמ"שית, לתת לה למנות מינויים מושחתים ולגרוע מההגנה על זכויות האזרח".