סגן-אלוף אביחי אדרעי, "ראש מדור תקשורת ערבית בדובר צה"ל" - או בשם המוכר יותר "דובר צה"ל בערבית" - הוא אחד הישראלים המוכרים ביותר בעולם הערבי. הוא החל את תפקידו בשנת 2006, ובמהלך השנים קיים אינספור ריאיונות לתקשורת הערבית.


בשגרה ובעתות חירום מחזיקים אנשי תחום התקשורת הערבית באגף דובר צה"ל חשבונות ברשתות חברתיות שונות, דרכם יוצרים שיח שוטף ויומיומי עם הפלסטינים והעולם הערבי. אדרעי, שחשבון הפייסבוק שלו עומד על כ-2.5 מיליון עוקבים ותכניו זוכים לתגובות רבות מהעולם הערבי, זכה במהלך השנים לפניות אישיות מגורמים בחיזבאללה ובחמאס בעקבות הפיכתו לדמות מוכרת. הוא גם נקלע פעמים רבות במסגרת תפקידו לעימותים מול גורמים בעולם הערבי - כך גם במלחמה הנוכחית.
ואדרעי ממש לא פעיל רק בפייסבוק. ב-X (טוויטר לשעבר) מספר העוקבים שלו עומד על 548 אלף, באינסטגרם על 104 אלף. באוקטובר האחרון פנה אדרעי בחשבון הטוויטר שלו לתושבי שכונת זייתון שבצפון רצועת עזה, וקרא להם להתפנות לדרום הרצועה "למען ביטחונכם". הזמרת המצרית אנראם הגיבה לקריאתו, כתבה "שאלוהים ייקח אותך" - וזכתה לתשובה מאדרעי: "אלוהים ייקח את כולם, אין אחד שיהיה תמיד באדמה הזאת, אבל ההבדל הוא שיש מי שיפגוש אחרי המוות ייסורים כואבים ויש מי שירחם עליו אללה על מעשיו ההומניטריים".
הוא אף הוסיף וכתב לזמרת המצרייה כי הוא מקווה שלא תיכנס לקטגוריה הראשונה בעקבות תמיכתה בחמאס, "ששלח את אנשיו לגיהינום עם מעשים של חיות אדם". חילופי הדברים בין השניים סוקרו בהרחבה בתקשורת הערבית.
סרטוני "המשולש האדום"
3 צפייה בגלריה
סא"ל אביחי אדרעי
סא"ל אביחי אדרעי
"יש לכם חטופים בבית החולים?". סא"ל אדרעי בסרטון
(מתוך הטוויטר של אביחי אדרעי)
פוסט נוסף שהעלה אדרעי שזכה לתהודה ברשתות החברתיות בעולם הערבי הוא פוסט שבו פורסם סרטון "המשולש האדום". בסרטון נראים אתרים מרכזיים של חמאס ברצועת עזה מסומנים במשולש אדום, רגעים ספורים לפני שהותקפו ונהרסו על ידי כוחות צה"ל. על פי "אל-ערביה", ברשת טענו כי אדרעי גנב את המשולש האדום מגדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס. בהמשך עבר אדרעי להשתמש בעיגול כחול, במקום המשולש.
גם אתמול העלה אדרעי סרטון שזכה לסיקור נרחב, וללא פחות מ-750 אלף צפיות בטוויטר. בסרטון, שפורסם תחת הכיתוב "ההבדל בין בית החולים שיפא ובתי החולים ברצועת עזה לבתי החולים בעולם הערבי הוא שאת הראשונים חמאס-דאעש מנצל לצרכיו", מתקשר אדרעי ל"בית חולים" ומנהל שיחה בערבית. הוא שואל אם יש להם במקרה מנהרות, נשק וחטופים בבית החולים, ומסביר להם כי זה המצב בבתי החולים ברצועה.
בסרטון אחר, שבו צפו 270 אלף איש רק בטוויטר, הוא לגלג על ראשי חמאס כשהוא שואל "איפה, איפה, איפה מיליוני הדולרים?", ומציג בסופו של הסרטון את דמותם של יחיא סינוואר, איסמעיל הנייה, מוחמד דף וחאלד משעל כשהדולרים מתעופפים והם מבקשים ב-SMS תרומות.
3 צפייה בגלריה
סא"ל אביחי אדרעי
סא"ל אביחי אדרעי
מלגלג על ראשי חמאס
(מתוך הטוויטר של סא"ל אדרעי)
3 צפייה בגלריה
סא"ל אביחי אדרעי
סא"ל אביחי אדרעי
מהפנים הישראליות הכי המוכרות בעולם הערבי
(מתוך הטוויטר של אביחי אדרעי)
שמו עלה לכותרות גם בלבנון בימים האחרונים, לאחר שעיתונאית לבנונית מהרשת הסעודית "אל-ערביה", ליאל אל-אחתיאר, כינתה אותו בריאיון "דובר צבא ההגנה לישראל". בתום הריאיון היא הותקפה מצד גורמים שונים שטענו כי היא "משתתפת במלחמה בעזה". ביום חמישי האחרון, כחודש לאחר שקיימה את הריאיון עם אדרעי, היא פרסמה בחשבון ה-X שלה כי התביעה הצבאית בלבנון הגישה נגדה תביעה משפטית בעקבותיו.
אל-אחתיאר הוסיפה כי "הצעד הוא רדיפה פוליטית בוטה, דיכוי משפטי. אין לזה קשר לאמת ולצדק", והדגישה כי "העומדים מאחוריו גורמים לחרפה מוסרית, לאומית ואנושית. לא תגעו בחופש שלי, בכבוד שלי או באמונות שלי. לא משנה מה תעשו". "אל-ערביה" טענו כי העיתונאית ניסתה להציג סיקור מאוזן למלחמה, וגורמים שונים בלבנון התגייסו כדי לתמוך בה.
את רף מיליון העוקבים בפייסבוק חצה אדרעי כבר לפני שבע שנים, ואפילו באל-ג'זירה - שעם שדריה הוא התעמת לא פעם - הקדישו לכך כתבה מיוחדת. בריאיון ל-ynet באותה עת נשאל על השיאים בתפקידו, וענה: "זה מאוד מרגש כשאתה יודע שאתה מייצג את המדינה והצבא שלך, זה סיפוק משמעותי. היה לי עימות עם דובר חמאס על סוגיה, וכשאתה יוצא מריאיון אתה אומר: היו לי חמש דקות, זה היה כמו מיני מלחמה. אם הצלחת להעביר את המסר ואתה יודע שעשרות מיליונים ראו את זה, אז תרמת משהו בשביל ביטחון המדינה".