מצעד ניצבי משטרת ישראל, שיגיעו לשיחות אצל המפכ"ל יעקב שבתאי, יחל הבוקר (חמישי). הם יגיעו בזה אחר זה לסבב "ראיונות" אצל שבתאי, כשהשם החם שנמצא על המוקד הוא של מפקד מחוז תל אביב ומי שעמד בעין הסערה, ניצב עמי אשד. לפני כמעט חודשיים הוא הודח בהודעה לתקשורת של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שאליה הוא נחשף בשיחת טלפון חמש דקות לפני שפורסמה, ביום של הפגנות ענק נגד המהפכה המשפטית ברחבי העיר.
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר, עמיחי אשד, ויעקב שבתאי
איתמר בן גביר, עמיחי אשד, ויעקב שבתאי
בן גביר הודיע על הדחה, שבתאי התנצל על העיתוי אך לא חזר בו. אשד יילך לאגף ההדרכה?
(צילום: נחום סגל, אלכס קולומויסקי)
ההדחה של אשד, שעה קלה לפני פיגוע ירי קטלני ברחוב דיזנגוף בתל אביב, הגיעה במפתיע וברקע מתיחות בין השר למפקד המחוז על אופן הטיפול בהפגנות ובמפגינים בתל אביב. ההדחה כובסה אז בצמד המילים "סבב ניצבים", ובה צוין כי אשד מיועד לפקד על אגף ההדרכה, שנחשב לתפקיד של ניצב מתחיל - ולא כזה שכבר פיקד על שני מחוזות במשטרת ישראל.
היועמ"שית גלי בהרב-מיארה הנחתה להקפיא את ההדחה בשבוע שעבר ולבצע את סבב הניצבים לפי הנוהל המקובל. בריאיון צפוי המפכ"ל שבתאי להגיד לאשד כי הוא מייעד לו את אגף ההדרכה, אך למעשה הוא מצפה שאשד יודיע לו בתגובה כי הוא פורש מהמשטרה לאחר יותר מ-30 שנות שירות בארגון.
הדחת אשד עוררה תגובות קשות ונתפסה כהדחה פוליטית לחלוטין של מי שהעז להתייצב מול גישתו הנוקשה נגד המפגינים של השר בן גביר. המפכ"ל שבתאי התנצל בהצהרה לתקשורת על האופן והעיתוי של ההדחה, אך לא חזר בו מכוונתו להעביר את אשד מתפקידו הבכיר לתפקיד זוטר במשטרה. שבתאי אמר אז כי הוא ימתין עם סבב הניצבים, שיחל היום כאמור, עד אחרי הרמדאן.
4 צפייה בגלריה
אמיר כהן
אמיר כהן
יחליף את אשד? מפקד מג"ב, איש אמונו של שבתאי
(צילום: משטרת ישראל)
יש לציין כי ניצב אשד יכול להיעתר לבקשת המפכ"ל, לבלוע את הצפרדע, ולעבור לאגף ההדרכה כדי לגרום להצרה של סבב המינויים בקרב בכירי המשטרה. לאחר כל פרישה של ניצב, נסביר, מתחיל סבב של קידום תתי ניצבים במשטרה - ולמעשה פותח את השורות בארגון.
את תפקידו של אשד מייעד המפכ"ל למי שנחשב איש אמונו, מפקד מג"ב ניצב אמיר כהן. גם שמו של מפקד מחוז חוף, ניצב יורם סופר, עלה כמועמד, וייתכן ששבתאי יחליט להפתיע ולמנותו למפקד מחוז תל אביב.
ניצב כהן הצליח בתפקיד מפקד מג"ב והוא נחשב לקצין מוערך. הוא החליף בשעתו את שבתאי, שהיה מפקד מג"ב בעצמו, והמפכ"ל מעוניין לראות אותו במחוז אחרי שנתיים שבהן שבע "מרורים" מניצב אשד, שלא קיבל את מנהיגותו כמפכ"ל המשטרה.
אם ניצב כהן אכן יעבור כפי שמתוכנן לפקד על מחוז תל אביב, ישנם כמה שמות שעשויים להחליפו במג"ב. מדובר בין היתר בסגנו, תת-ניצב בריק יצחק, או מפקד המשמר הלאומי תת-ניצב מאיר אליהו. אפשרות נוספת היא שקצין מהמשטרה הכחולה יחליף את כהן.
4 צפייה בגלריה
דורון תורג'מן
דורון תורג'מן
מעוניין להישאר בתפקידו. מפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן
(צילום: דוברות המשטרה)
מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, כבר הודיע כי ברצונו להמשיך בתפקיד, ולכן נראה שלא יהיו שינויים מהותיים בסגל הפיקוד הבכיר - מעבר למחוז תל אביב בו תיתכן כאמור טלטלה של ממש.
במשטרה מסרו בתגובה: "כפי שציינו פעמים רבות, ריאיונות סגל הפיקוד בדרג הניצב שעתידים להתקיים בימים הקרובים הינם חלק מסבב מתוכנן. עם סיום הראיונות יקיימו המפכ"ל רנ"צ יעקב שבתאי והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר דיון בנוגע לשיבוצם של הקצינים כמקובל".

הניצב שפרש: "שבתאי הפך את המשטרה למועדון חברים"

ניצב אלי כזרי, שחיכה במשך חמישה חודשים לשיבוץ אחרי שסיים את תפקידו כמזכירו הביטחוני במשרד לביטחון הפנים, עם כניסת בן גביר לתפקיד השר לביטחון לאומי, הודיע על פרישתו מהמשטרה. בשבוע שעבר הוא החליט לעזוב בטריקת דלת, הטיח במפכ"ל שבתאי דברים קשים וטען כי נכשל בתפקידו. לדבריו, "המפכ"ל שבתאי הפך את המשטרה למועדון חברים ופירק את המשטרה".
4 צפייה בגלריה
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי
בן גביר ירצה להטביע חותם, שבתאי מצפה מהניצבים "לראות את טובת המשטרה"
(צילום: עמית שאבי)
המפכ"ל שבתאי והמקורבים אליו נערכים לכך שסבב הניצבים ילווה גם בהכפשות מצד גורמים שונים במשטרה, שייצאו מאוכזבים. "ניצב כזרי לא הוסיף כבוד בדבריו לארגון, מצידנו שמרנו על כבוד והבלגנו", אמרו בסביבת שבתאי. "הציפייה היא שהניצבים יראו את טובת המשטרה לפני טובתם האישית ויחשבו על הנזק שהם גורמים לארגון".
המפכ"ל שבתאי והשר בן גביר מודעים להנחיות היועמ"שית ואומרים כי יתנהלו לפי הספר. לאחר שהשיבוצים של הניצבים על ידי שבתאי יסתיימו, סגל הפיקוד הבכיר אמור לאשרם. בהמשך יגיע המפכ"ל לבן גביר לאישור סבב המינויים. השר בן גביר מצידו ינסה להטביע חותם בסבב ולהוביל מינויים של ניצבים שהוא מאמין שיראו איתו עין בעין, לאחר מערכת היחסים הבעייתית עם אשד, שהבהיר כי רק השיקולים המבצעיים לטובת שלום הציבור וחופש המחאה מנחים אותו כמפקד המחוז.
פורסם לראשונה: 23:30, 26.04.23