גינוי ישראלי רשמי לפגיעה בנוצרים בירושלים: שר החוץ אלי כהן שוחח אמש (יום חמישי) עם שר החוץ של הוותיקן, הארכיבישוף פול גלאגר. בשיחה הבהיר כהן כי ישראל תשמור על חופש דת וחופש פולחן לבני כל הדתות. השניים סיכמו על ביקור של גלאנר בישראל בחודש הבא בירושלים וב"מקומות הקדושים".
1 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן מסיבת עיתונאים ב מולדובה
שר החוץ אלי כהן מסיבת עיתונאים ב מולדובה
(צילום: EPA/DUMITRU DORU)
"הבהרתי לשר החוץ גלאגר שאני מגנה את התופעה המכוערת של יריקות על נוצרים ופגיעה בכל אדם בשל דתו או אמונתו", אמר כהן. "תופעה זו אינה מייצגת את ערכי היהדות והגינוי הנרחב לתופעה הבזויה מעיד על כך".
לדבריו, "חופש הדת והפולחן הם ערכי יסוד בישראל, ומאות אלפי התיירים הנוצרים המגיעים מדי שנה לארץ לביקור במקומות הקדושים להם ולנו הם רצויים ויתקבלו בכבוד ובברכה".
בשיחה, כאמור, עלתה סוגיית הביקור הראשון של השר גלאגר בישראל. עד היום לא הגיע שר חוץ של הוותיקן לביקור בילטראלי בישראל, אלא רק התלווה לביקורי אפיפיורים בארץ. כמו כן, ציין כהן את החשיבות במינוי הפטריארך הלטיני של ירושלים, פייר באטיסטה פיצאבאלה, לקרדינל, מה שמעיד על מרכזיות העיר ירושלים לבני כל דתות אברהם.

בעקבות האירועים האחרונים, מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי הנחה את מפקדי המחוזות להעניק תשומת לב מיוחדת לאירועים שבהם נרשמת פגיעה באזרחים ובמבני ציבור ותפילה על רקע דתי. שבתאי, שביקר בחודשים האחרונים בכמה כנסיות בירושלים ובחיפה ושוחח עם בכירי הדת הנוצרית בישראל, ציין: "בימים אלה שבהם עם ישראל יוצא בהמוניו לחגוג וליהנות מיופייה של המדינה, כל אירוע של גילוי שנאה על רקע דתי הוא כתם המקלקל את אווירת החגים המיוחדת ברחבי הארץ - ובירושלים בפרט".
לא מדובר בתופעה חדשה, אך נראה שבתקופה האחרונה היא הולכת ומחמירה - וגם זוכה להתייחסות מהעולם הנוצרי. על פי תיעודים שנאספו ממצלמות אבטחה, מתלונות במשטרה ומעדויות אישיות, אין יום שבו נזירים ואנשי דת נוצרים אינם מושפלים ומותקפים בחלקים שונים של העיר העתיקה בירושלים ובסביבותיה. הביטוי הנפוץ ביותר להתקפה הוא יריקה - על האיש, על הבגד, על הקרקע או בכניסה למבני דת. יריקה על אדם נחשבת לתקיפה על פי החוק הפלילי (סעיף 378) ודינה עד שנת מאסר, ועד שנתיים כשזו נעשית על רקע דתי או לאומני.
שלשום נעצרו חמישה בני אדם בחשד שירקו על נוצרים בעיר העתיקה. בתיעוד שפרסמה המשטרה נראים כמה מהעצורים במהלך צעדה בעיר העתיקה בהובלת אחיו של יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, שהשתתף בה גם הוא, ובתיעוד נוסף נראה אחד מהם יורק על בעל דוכן נוצרי שמכר צלבים. חשוד אחר תועד יורק בסרטון שהתפרסם ביום שלישי והוביל לסערה.
פורסם לראשונה: 22:09, 05.10.23