דרום אפריקה החליטה לצרף למשלחת שלה לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג את מנהיג הלייבור בבריטניה לשעבר, ג'רמי קורבין, שלו רקע של התבטאויות אנטישמיות. קורבין כבר טען שישראל מבצעת רצח עם בעזה - האשמות דומות לאלה של דרום אפריקה, וגם סירב לכנות את חמאס ארגון טרור.
הכותרת
המלחמה בחמאס עוברת לזירה המשפטית
26:27
המשלחת הדרום אפריקאית לדיונים שיחלו ביום חמישי הקרוב כוללת גם את שר המשפטים של דרום אפריקה רונלד למולה, מנכ"ל משרד המשפטים של דרום אפריקה, ומנהל מחלקת יחסים בינלאומיים במשרד המשפטים הדרום אפריקאי.
מצד ישראל, כוללת המשלחת את המשפטן מלקולם שואו שנשכר למטרת ייצוג ישראל וגם היועץ המשפטי של משרד החוץ טל בקר.
קורבין, נזכיר, עמד בראש מפלגת הלייבור בין 2015 ל-2020. הוא התבטא לא פעם נגד ישראל והביע תמיכה בחרם נגדה. מיד עם בחירתו לראשות המפלגה, פרסם המגזין הבריטי-יהודי, "הג'ואיש כרוניקל" מאמר מערכת המביע דאגה בשל קשריו של קורבין עם "מכחישי שואה, טרוריסטים ואנטישמים". לאורך כהונתו הואשמו אנשיו בתקריות רבות שלכאורה היו בעלות אופי אנטישמי, כולל עלבונות שהוטחו ביהודים והפצת תיאוריות קונספירציה נגד יהודים שהפיצו אנשי שמאל ברשת.
בעבר נחשף כי קורבין הניח זר מעל הקבר של מתכנני רצח י"א הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן. הדבר זכה לגינויים מכל צדדי הקשת הפוליטית בבריטניה, אך הוא עצמו הכחיש כי לקח חלק בטקס הנחת הזרים. באוקטובר 2020 מפלגת הלייבור החליטה להשעות את קורבין בעקבות תגובתו לפרסום דוח האנטישמיות במפלגה.
2 צפייה בגלריה
בית הדין לצדק בהאג
בית הדין לצדק בהאג
בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג
(צילום: AP/Peter Dejong)
בימים חמישי ושישי ייערך כאמור דיון מקדמי, שחשיבותו באפשרות שיוצא צו זמני נגד ישראל. לבית הדין סמכות להוציא צווים זמניים במקרים דחופים. סעדים זמניים יכולים להיות כוללניים למדי, כמו למשל הוראה לישראל לא לבצע רצח עם. אבל הם יכולים להיות גם מעשיים ומשמעותיים – כמו למשל הוראה לישראל להפסיק את האש בצורה מיידית, או לאפשר הכנסה בלתי מוגבלת של סיוע הומניטרי. נראה שעיקר המאמץ של ישראל וההשתתפות שלה בהליך נועדו לכך שהסעדים שייקבעו על ידי בית הדין לא יהיו כאלו שייתפסו כמפריעים למאמץ המלחמתי בעזה.
דרום אפריקה - המבקשת מבית הדין להוציא צווים המורים לישראל להפסיק את המלחמה - תהיה הראשונה שתשטח את טענותיה בדיון המקדמי, ויום למחרת תציג ישראל את טיעוני ההגנה שלה בפני הרכב השופטים הבינלאומי.
ההליך נגד ישראל נפתח על ידי דרום אפריקה בסוף דצמבר, והיא מבקשת מבית הדין הבינלאומי לקבוע שישראל מפרה במסגרת המלחמה בחמאס את אמנת הג'נוסייד (בשמה המלא: "האמנה בדבר מניעתו וענישתו של פשע השמדת עם").