עד המדינה ניר חפץ עלה גם הבוקר (רביעי) לדוכן העדים בבית המשפט המחוזי בירושלים לצורך עדותו במשפטו של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו. אחרי שאתמול חפץ טען כי תיק 4000 לא היה בא לעולם אם נתניהו לא היה ראש הממשלה, ומנגד אמר כי בנוגע לתיקי 1000 ו-2000 נתניהו ידע "שהוא מסתובב באזורים הפליליים" ו"ניסה לשדוד את כספי המדינה", ממשיך סנגורו של נתניהו עורך הדין בעז בן צור לנסות ולערער את כתב האישום של הפרקליטות. זהו היום השישי לחקירה הנגדית. ynet העביר עדכונים שוטפים מהעדות - דקה אחר דקה.

בחקירה הנגדית היום התמקד עו"ד בן צור בניסיון להראות שבניגוד לנטען בתיק 4000, אתר וואלה דווקא לא היה חשוב לנתניהו - ובניגוד למה שעלה מעדותו של מנכ"ל האתר לשעבר אילן ישועה ואחרים, האתר גם לא נקט בקו אוהד כלפי ראש הממשלה לשעבר. חפץ טען כי האתר אכן היה בעל חשיבות משנית לנתניהו, אך "היה חשוב לעניינים ספציפיים" של משפחתו. לאורך העדות הוצגו לחפץ כתבות רבות מתקופת בחירות 2015, שפגעו לכאורה באינטרסים של נתניהו, ועו"ד בן צור טען כי כמעט מדי יום התפרסמו באתר ידיעות מסוג זה. חפץ לא שלל את הטענה, ואמר כי אתר וואלה - ללא אלוביץ' וישועה - היה עוין כלפי נתניהו.
5 צפייה בגלריה
ישיבית סיעת הליכוד
ישיבית סיעת הליכוד
המעיט בחשיבות וואלה? נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
15:30 - תם היום השישי לחקירה הנגדית של עד המדינה ניר חפץ, יועצו לשעבר של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו. החקירה של עו"ד בן צור צפויה להתחדש בשבוע הבא.
15:20 - סנגורו של נתניהו מציג כתבה שפורסמה בוואלה ב-2015 שכותרתה: "משחק חדש: עזרו לשרה נתניהו לאסוף בקבוקים למחזור". חפץ התייחס לכתבה ואמר כי כתבות שפגעו ברעיית ראש הממשלה לשעבר "זה הנושא הכי חשוב למשפחת נתניהו". לדבריו, "הם מקבלים את זה, והוא (נתניהו) מסתכל על כל ידיעה". הוא ציין: "זה פרסום שלילי".
14:30 - עו"ד בן צור ממשיך בהצגת כתבות שעלו בוואלה ולא תאמו את האינטרסים של נתניהו בתקופת בחירות 2015. כך למשל, אחרי שחפץ טען כי עמותת V15 שפעלה באותן בחירות מומנה בידיי האיחוד האירופי והקרן החדשה, ושנתניהו והוא נלחמו בכך, הציג עו"ד בן צור כתבה שעלתה על כך שתרומות לבכירי מפלגות הימין הגיעו ברובן מחו"ל. את הטקסט לאותה כתבה, לפי הנטען, שלח יו"ר המחנה הציוני באותה תקופה ונשיא המדינה היום, יצחק הרצוג, לישועה. בן צור שאל את חפץ אם הצליח להכניס כתבות כאלה בעצמו לאתר באותה תקופה, וזה השיב שלא. "הגרסה של בוז'י הפכה להיות עטיפה של תחקיר", אמר.
הסיבה להעלאת הנושא הייתה סעיף בכתב האישום שלפיו ישועה, בהנחיית בני הזוג אלוביץ', מנע פרסום כתבות שהוגדרו שליליות כלפי נתניהו ומנגד הבליט ידיעה על מסיבת עיתונאים של הליכוד שבה הודגש כי עמותת V15 ממומנת על-ידי ארגוני שמאל. כמענה לכך הציג עו"ד בן צור כתבות נגד הליכוד סביב הנושא הזה, וטוען שחפץ בסך הכול חיפש לאזן את התמונה.
14:00 - נתניהו הגיש את תגובתו לבג"ץ על כך שהיועמ"ש אמר כי הוא מחויב להשיב את הכספים שניתנו לו לצורך מימון הגנתו המשפטית. לטענתו, כחבר כנסת מותר לו לקבל סיוע מקרוב משפחה לשם מימון הוצאותיו המשפטיות. בנוסף, פטירתו של נתן מליקובסקי - אחד המממנים - מחייבת לדברי נתניהו את דחיית העתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון, שכן לא ניתן לטעון לניגוד עניינים עם אדם שנפטר. נתניהו טוען שגם היועמ"ש נמצא בניגוד עניינים מובנה בסיטואציה.
5 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג בהענקת תעודות הצטיינות לעובדי מוסד
יצחק הרצוג בהענקת תעודות הצטיינות לעובדי מוסד
ברכות מישועה. הרצוג
(צילום: חיים צח, לע"מ)
13:30 - בעקבות שריפה שפרצה במשרד המשפטים, שנמצא ממול לבית המשפט המחוזי בירושלים, פונו 400 עובדים מהמקום. כוחות כיבוי אש שהוזנקו למקום דיווחו שהאש בוערת מאחד המשרדים, והשיגו עליה שליטה במהרה. לא היו נפגעים אך נגרם נזק לרכוש.

ישועה בירך את הרצוג, חפץ: "טקסט מדהים"

13:15 - עו"ד בן צור מציג נאום של הרצוג, שקיבל כתבה, וחפץ ענה לו כי אינו זוכר שנאומי נתניהו קיבלו סיקור בוואלה. לאחר מכן הציג לו בן צור התכתבות בין ישועה להרצוג, שבה כתב ישועה: "ברכות על הסקרים. מחזיק לך אצבעות, אל תהסס בכל שעה להיעזר. החברה בסדר איתך?". הרצוג השיב: "תודה על הכול". חפץ אמר על כך: "האשימו אותי שאני מקורב להוא ולזה, אבל אף פעם בחיים לא שלחתי הודעה כזו לפוליטיקאי. זה טקסט מדהים. ישועה דה-פקטו הוא עורך העל של וואלה, הוא לא יושב על הטקסטים. זה מטלטל".
12:45 - אחרי הפסקה חזר הדיון לעסוק בריאיון של נתניהו עם עמית סגל ויונית לוי ובדרישת נתניהו שנענתה לפרסם שביקש מהציבור לשלוח המלצות לשריין אנשים בליכוד. עו"ד בן צור הציג שהדבר פורסם בכלי תקשורת נוספים, ואילו לטענתו בוואלה עלה במקום לא כל כך גבוה. ככל הנראה, בן צור קשר בין הריאיון של נתניהו לדרישה שנענתה כדי להציג שאתר וואלה היה עוין כלפי נתניהו גם אם קיבל לעיתים את בקשותיו.
12:00 - עו"ד בן צור הציג אירוע שהוזכר בכתב האישום, שבו נתניהו דרש מאלוביץ' באמצעות חפץ לפרסם שהוא קורא לציבור להציע מועמדים לרשימת הליכוד - דרישה שנענתה במעורבות אלוביץ'. לאחר מכן הציג מבלי להסביר את ההקשר כתבה שפורסמה בוואלה יום קודם לכן נגד ריאיון שערכו יונית לוי ועמית סגל עם נתניהו, שבו כונה הריאיון "מלטף". חפץ התייחס לכך ואמר כי הריאיון דווקא היה לא מוצלח: "נתניהו לא רצה להתראיין, שכנעתי אותו שכן. לפני כל ריאיון כזה מתנהל מו"מ, הוא דורש שהריאיון יהיה אחד על אחד ולא מול כמה מראיינים. הפשרה הייתה שהמראיין השני יהיה עמית סגל, שהוא מקובל עליו - כי אצל יונית לוי הוא לא אוהב להתראיין".
"הריאיון יצא לא טוב", הוסיף חפץ, שהסביר כי לריאיון היו תנאים מקדימים כמו שלא יתפרצו לדברי נתניהו ושלא יחתכו יותר מ-10% מהריאיון. "נתניהו התפוצץ עליי. הם עמדו בתנאים, הריאיון לא הצליח בגלל נתניהו לא בגללם. כישלון טוטלי. לפני הריאיון הזה נתניהו לא התראיין כמעט שנה, היה מבוקש. חטפתי צרחות מערוץ 10 בגללו. לכן הפרסום בוואלה לא הוגן".
5 צפייה בגלריה
אילן ישועה ושאול אלוביץ'
אילן ישועה ושאול אלוביץ'
"בלעדיהם - כל האתר נגד נתניהו". ישועה ואלוביץ'
(צילום: רפי קורץ, יואב דודקביץ)
11:45 - אחרי שורת כתבות נוספות שהציג עו"ד בן צור, שבהם מסוקר נתניהו באופן שלילי בוואלה או שמתחריו מוצגים באור חיובי, הוא נשאל על-ידי השופטים כמה כתבות כאלה עוד יציג - והבטיח שכמאה כתבות.

"בלי ישועה ואלוביץ' - כל וואלה נגד נתניהו"

11:15 - השופט בר-עם שאל את חפץ מדוע טען שנקודת המוצא הייתה שאתר וואלה יהיה עוין לנתניהו, והשיב: "בחלק גדול מכלי התקשורת, העובדים פחות או יותר מאותו מעמד סוציו-אקונומי, יושבים בשדרות רוטשילד ועם תפיסת עולם שמאלית. נדיר למצוא אנשים מהמחנה הלאומי. נניח לרגע שמר אלוביץ' וישועה נסעו לאנטארקטיקה - אז בלעדיהם, כל האתר היה בכל הכוח נגד נתניהו".
11:00 - עו"ד בן צור ממשיך להציג בפני חפץ כתבות שעלו באתר וואלה, חלקן בכותרות ראשיות. כך למשל, ידיעה שעלתה באתר וואלה שבה מצוטט נפתלי בנט כמי שאומר "אין לי אובססיה להיות ראש ממשלה". הסנגור הציג לחפץ התכתבות בין ישועה לבנט, שבה כתב ישועה: "ראיתי את הפוסט שלך, צריך לדבר". בן צור טען כי בנט העלה פוסט והדבר עלה בכותרת ראשית באתר וואלה, וחפץ השיב: "אם הייתי יודע את זה באותו זמן, הייתי נופל מהכיסא". התובע חלק על כך שיש קשר בין ההתכתבות הספציפית לבין הפרסום בוואלה.
לאחר מכן הסביר חפץ כי "בבחירות 2015 היה ברור שגוש הימין גדול יותר, אבל הגודל של בנט היה חשוב - ולכן הידיעות האלה מאוד חשובות". הוא ציין כי אינו זוכר מה היה אופי הסיקור של בנט באותן בחירות, אך שהמחנה הציוני סוקר "יחסית באהדה". לאחר מכן הסכים חפץ שכתבה שפורסמה בעניין מאמצי יצחק הרצוג לסייע לשחרור יונתן פולארד הייתה "כתבה מטעם". על תמונה לא מחמיאה של נתניהו שעלתה באתר אמר חפץ כי "זו תמונת זדון".
5 צפייה בגלריה
ניר חפץ לקראת עדות במשפט נתניהו
ניר חפץ לקראת עדות במשפט נתניהו
חפץ בבית המשפט
(צילום: רפי קוץ )
10:30 - חפץ טען כי "ה-DNA של וואלה היה עוין את נתניהו". לדבריו, "אני אומר את האמת, לא מעניין אותי ימינה או שמאלה". כשנשאל אם ידע שישועה היה בקשר עם גורמים פוליטיים אחרים, כמו יצחק הרצוג, אמר חפץ כי "לחלוטין לא. ישועה הציג לי מצג שאנחנו 'הבן האהוב', שכל מה שנרצה נקבל, דברים כאלה".
חפץ גם אמר כי מבחינת נתניהו, ערוצי הטלוויזיה היו מעל הכול - ולאתר וואלה הייתה חשיבות משנית לעומתם.

"שוואלה יכתבו מה שהם רוצים"

10:00 - השופטת רבקה פרידמן-פלדמן ביקשה מעד המדינה לצאת מהאולם, ושאלה את עו"ד בן צור מדוע הוא מציג את הכתבות השליליות שעלו באתר וואלה בבית המשפט על אף שהן מצויות בידי השופטים. בן צור השיב: "חפץ היה קרוב לנתניהו, וחשבון להבין מה היה באתר. אני יודע שזה מייגע אבל זה חיוני - מסיקים מהנסיבות בתיק שהייתה עסקה שוחד, אני טוען שהמתת היה שלילי". השופטת אישרה לו להמשיך, ולאחר מכן העדות נפסקה לזמן קצר בשל הפסקת חשמל.
הפרקליטות, נציין, טוענת כי באתר וואלה עלו אמנם כתבות שליליות על נתניהו - אך אלו דורדרו בזמן אמת למקומות נידחים ולא נצפים באתר באופן מכוון, ומנגד הובלטו ידיעות חיוביות עליו ועל משפחתו - וביתר שאת לפני בחירות 2015.
09:34 - בתחילת עדותו היום אמר חפץ לסנגורו של נתניהו כי הוא מתכוון להיות "מדוד יותר" היום, אחרי שאתמול התעמתו השניים. לאחר מכן הקרין עו"ד בן צור קטע מחקירתו של חפץ, שבו אמר כי "בימים רגילים החשיבות של אתר וואלה הייתה מזערית בעיני נתניהו, האתר כמעט שלא משפיע על סדר היום הציבורי. בתקופת בחירות וואלה הפך להיות כינור חמישי, שגם אני וגם נתניהו ממעטים בחשיבותו". חפץ הוסיף כי "יום אחרי הבחירות, אני וביבי לא אכפת לנו בכלל מה יהיה כתוב בוואלה. שיכתבו מה שהם רוצים".
5 צפייה בגלריה
עו"ד בעז בן צור
עו"ד בעז בן צור
עו"ד בעז בן צור
(צילום: יואב דודקוביץ)
חפץ התייחס לכך בבית המשפט ואמר: "זה מדויק. הסתייגות - וואלה היה חשוב לעניינים הספציפיים של המשפחה". עו"ד בן צור ציין בפני חפץ שמאפריל 2014 עד תחילת דצמבר 2014 הוא פנה פעמיים בלבד לוואלה, וחפץ הסכים איתו שלא מדובר בהרבה פניות. לאחר מכן הראה עו"ד בן צור שהודעה לתקשורת לגבי שרה נתניהו שפורסמה בוואלה פורסמה גם באתרים אחרים.
בהמשך הציג בן צור כתבות שעלו בוואלה ומציגות את נתניהו באור שלילי.
***
בעוד החקירה הנגדית עוסקת רבות בלחצים שהופעלו על חפץ בחקירה ובסיבות שהובילו אותו לחתימה על הסכם עד המדינה, עיקר עדותו של חפץ בחקירתו הראשית על ידי התביעה עסקה בתיק 4000. חפץ שרטט בעדותו את הציר שקישר לכאורה בין ראש הממשלה לשעבר לבין בעלי השליטה בחברת בזק – שאול אלוביץ' ורעייתו איריס, שמואשמים בפרשה במתן שוחד. הפרקליטות טוענת שהתקיימו יחסי שוחד בין הצדדים: בני הזוג רתמו את האתר "וואלה" שהיה בשליטתם לשירות נתניהו, וזה בתמורה פעל לאשר את עסקת המיזוג בין בזק ל-yes, שהכניסה סכומי עתק למשפחת אלוביץ'.
עד המדינה חפץ שימש מאז 2009 כיועצו ודוברו של בנימין נתניהו, בתחילה כראש מערך ההסברה הלאומי. משנת 2014 שב לעבוד עבור קמפיין הליכוד ושימש כדובר משפחת נתניהו. בעבר מילא שורת תפקידים בקבוצת "ידיעות אחרונות".
פורסם לראשונה: 09:18, 08.12.21