אתמול אחר הצהריים (יום ד') הסתיים בבית המשפט המחוזי בירושלים שבוע העדות הראשון של ניר חפץ, עד המדינה הראשון (לצד שלמה פילבר וארי הרו) במשפטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו שמואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים. במשך שלושה ימים, שבע שעות בכל יום, שרטט מי שהיה יועץ התקשורת של נתניהו את תפקידו כאיש הקשר בינו לבין בעלי השליטה דאז בחברת "בזק" ובאתר "וואלה", בני הזוג שאול אלוביץ' ורעייתו איריס – קשר שעל פי הפרקליטות מבסס בתיק 4000 יחסי שוחד לכאורה: סיקור חיובי שניתן לראש הממשלה דאז ולבני משפחתו באתר "וואלה", בתמורה להטבות רגולטוריות, שבבסיסן אישור המיזוג בין בזק לחברת yes ומשמעותן רווחי עתק לבני הזוג אלוביץ'.
עדותו של חפץ צפויה להימשך בשבוע הבא, שבו הוא אמור להתייחס לשתי הפרשות הנוספות במשפט נתניהו – תיק 1000 (המתנות) ותיק 2000 (שיחות נתניהו-מוזס). לאחר סיום העדות והשאלות תחל החקירה הנגדית של הסנגורים, וזו צפויה להימשך שבועות ארוכים.
עדותו של חפץ בשלושת ימי המשפט השבוע נפרשה על תקופה של כמה שנים ובכמה מישורים. היא כללה בין השאר את מעורבותו ואת הידע שלו על היחסים בין נתניהו לבין איש העסקים אלוביץ', על המהלכים לאיוש משרד התקשורת סביב בחירות 2015, על העיסוק הפרטני, הקפדני והדקדקני של ראש הממשלה בסיקור התקשורתי שלו, ובעיקר על הערוץ הישיר – שאותו מילא בעצמו – שבמסגרתו שלט לכאורה נתניהו בסיקור הפוליטי והמשפחתי שלו בוואלה. ynet עושה סדר בעיקרי העדות של ניר חפץ עד כה.

יום העדות הראשון: ציר נתניהו-חפץ-אלוביץ'

רגע לפני תחילת הדיון בבית המשפט, שבו נכח נתניהו באופן חריג, מסרה הפרקליטות לשופטים ולהגנה חלק מ"ראיון עד" שנערך לחפץ לפני עלייתו לדוכן העדים. שם הוא הבהיר כי בניגוד למצוין בכתב האישום, הוא מעולם לא נשלח על ידי נתניהו לדבר עם מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, שלמה פילבר, בנוגע לעניינים רגולטורים הקשורים לאלוביץ'.
המעורבות הנרחבת של נתניהו בתחום התקשורתי: חפץ סיפר שרמת העיסוק של ראש הממשלה דאז בנושא הייתה אינטנסיבית כמעט כמו בתחום הביטחון.
5 צפייה בגלריה
ניר חפץ
ניר חפץ
ניר חפץ בבית המשפט. "נתניהו הנחה ליצור קשר עם אלוביץ'"
(צילום: עמית שאבי)
ההחלטה להחליף את שר התקשורת גלעד ארדן לקראת בחירות 2015: חפץ סיפר כי היא התקבלה על ידי ראש הממשלה בעקבות התייעצויות עם בני משפחתו, בהם בנו יאיר. לאחר ההתייעצות המשפחתית הוחלט ש"רק נתניהו יהיה שר התקשורת".
בשלב מסוים, העיד חפץ, העביר לו אלוביץ' רשימה של מועמדים מועדפים מבחינתו לתפקיד שר התקשורת: "מר אלוביץ' נתן רשימה. הוא אמר שעדיפות מספר 1 שלו זה שנתניהו ימשיך בתפקיד, עדיפות מספר 2 צחי הנגבי, ושלישי - יובל שטייניץ. הוא שמע שיש גם אפשרות של אקוניס, אבל אותו הוא לא מכיר".
ציר נתניהו-חפץ-אלוביץ'. חפץ סיפר: "ב-2014, כשחזרתי לעבוד עם נתניהו, הוא נתן לי הנחיה ליצור קשר ולהיפגש עם אלוביץ' - ושהוא יהיה איש הקשר היחידי והבלעדי להעברת מסרים שלו בנושאים תקשורתיים שקשורים לאתר וואלה". לדבריו אלוביץ' "חיזר" אחריו כדי להעביר מסרים לראש הממשלה לשעבר בנוגע לעניינים רגולטוריים סביב עסקת המיזוג של בזק ו-yes.
העברת המסמכים והגריסה. חפץ תיאר פגישה ליד הבריכה בביתו של אלוביץ', שהגיש לו מסמכים וביקש להעבירם לנתניהו: "דפים משודכים... להעביר לו את המסר שהרשות להגבלים עסקיים קצבה בזמן את ההחלטה לאשר את עסקת yes, וכדי שהאישור לא יפוג חייבים לחתום על העסקה לפני הבחירות". חפץ נתן אותם לנתניהו בלשכתו, ואחרי שזה קרא אותם בעיון, הוא גרס אותם וביקש ממזכירתו לקבוע פגישה עם אלוביץ'.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו הגיע לבית המשפט בעת עדותו של ניר חפץ
בנימין נתניהו הגיע לבית המשפט בעת עדותו של ניר חפץ
בנימין נתניהו בבית המשפט. פגישה בדר העבודה מאחורי וילונות מוגפים
(צילום: רויטרס)
פגישת נתניהו-אלוביץ'. חפץ סיפר שהפגישה התקיימה בחדר העבודה של נתניהו, אחרי שהוא עצמו הגיף את הווילונות בחדר כדי שלא ניתן יהיה לראות מבחוץ מי נמצא אצל ראש הממשלה: "נתניהו לחש לי שהוא מבקש שאכניס את אלוביץ' באופן שהנוכחים לא יבחינו בכך".
איריס אלוביץ' נכנסת לתמונה. חפץ העיד: "בוודאות עדכנתי את שרה נתניהו שמעתה ואילך איריס אלוביץ' מפקחת באופן אישי על תכני משפחת נתניהו ב'וואלה'. אינני זוכר אם עדכנתי בכך את בנימין נתניהו".
של מי בעצם "וואלה". חפץ נשאל מה הייתה החשיבות של האתר עבור נתניהו ככלי תקשורת, והשיב: "במערכת הבחירות (2015, ג"מ) החשיבות של וואלה הייתה ללא ספק גבוהה מאוד-מאוד". הוא תיאר מקרה שבו העלה הבן יאיר נתניהו טענות בפני אביו שלפיהן בני הזוג אלוביץ' ו-וואלה לא מספקים חשיפה ראויה לנתניהו. מנגד, לדבריו, אלוביץ אמר: "מה, הם (משפחת נתניהו, ג"מ) לא מבינים שהאתר הזה הוא שלהם?". חפץ סיכם: "באתר וואלה הייתה הרמה הכי גבוהה שלנו לשלוט מה יהיה בהומפייג' (עמוד הבית) ומה תהיה הכותרת".

יום העדות השני: פגישת השיבוש ו"טעות חיי"

סיקור משפחת נתניהו. חפץ העיד שבנימין נתניהו מעורב בכל ענייני התקשורת שלו ושל בני משפחתו: "הייתי מקבל טלפונים שוטפים על נושאים שקשורים למשפחה. נתניהו היה יוזם את השיחה. הוא היה המילה האחרונה, הבוס. אין מחלוקת מי נותן את ההוראות". כדוגמה הוא נתן פרשת מני נפתלי: "אסור היה לנשום בלי שנתניהו יאשר - זה היה טאבו מוחלט".
האם וואלה סיפק את הסחורה? חפץ העיד: "ההיענות של אלוביץ' הייתה מוחלטת לכל בקשה. השאלה הייתה איך מבצעים את זה, ולא האם מבצעים". אלא שבבית משפחת נתניהו לא כולם חשבו כמוהו. לדברי חפץ, הבן יאיר לא היה מרוצה מסיקור המשפחה באתר ואף הטיח זאת באביו כמה פעמים: "ישבתי עם נתניהו בבלפור, יאיר נכנס כשהוא מנופף בידו בתדפיס של אייטם מ'וואלה' ואמר: 'אחרי כל מה שעשית בשביל אלוביץ', תראה מה הם מפרסמים'". לדברי חפץ, נתניהו לא הגיב.
5 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ' בבית המשפט
שאול אלוביץ' בבית המשפט
שאול אלוביץ'. "צריך להיפטר מהברזלים"
(צילום: יואב דודקביץ')
בהמשך הדגים חפץ עד כמה עמוקה הייתה השליטה לכאורה של משפחת נתניהו בניהול האתר. לדבריו, הכלל היה ש"שאול ואיריס אלוביץ' לא ממנים עורך בכיר בלי אישור של ראש הממשלה ורעייתו". עם זאת, חפץ הדגיש כי הוא מעולם לא קיבל הוראה כלשהי מנתניהו להעביר לאלוביץ' מסר בתחום הרגולטורי.
פגישת השיבוש בבית אלוביץ'. חפץ סיפר בפירוט - ובדמעות - על 27 בדצמבר 2016, שבו הגיע לביתם של בני הזוג אלוביץ', ויחד הם סיכמו להשמיד את מכשירי הטלפון שלהם, שעליהם תיעוד של שיחות שמפרטות את היחסים ביניהם ועלולות להפליל אותם.
הפגישה נערכה עקב פרסומים שלפיהם עומדת להתפרסם חקירה נוספת בשל קשרים בין נתניהו לבין איש עסקים, והשלושה חששו שמדובר באלוביץ'. חפץ: "הייתי מבוהל מאוד. עשיתי טעות גדולה שאני מצר עליה ולוקח אחריות. יזמתי שיחה עם אלוביץ', הגעתי לביתו. שאול אמר לי שצריך 'להיפטר מהברזלים' (הטלפונים הניידים, ג"מ) ואמר לי להיפטר גם מהנייד שלי. הוא ביקש ממני להתקשר לישועה (אילן ישועה, מנכ"ל וואלה באותם ימים ועד מרכזי בתיק4000, ג"מ) ולעדכן אותו בשיחה עם יוסי כהן (עורך הדין של משפחת נתניהו, ג"מ). אחר כך התברר שהחקירה הייתה על פרשת 2000 בכלל".
לחץ מסוג זה לא היה רק מנת חלקם של בני הזוג אלוביץ'. חפץ: "היה עוד מקרה יותר מאוחר. בבלפור חיכו לי שרה ויאיר נתניהו, בפאניקה מוחלטת. ביקשו ממני לנסוע באופן מיידי לבית משפחת אלוביץ'. יאיר רעד, פיזית. ביקשו שאוודא ואראה במו עיניי שהאלוביצ'ים מוחקים את כל ההתכתבויות שלהם איתם. ידעתי שבני הזוג אלוביץ' החליפו את הניידים ואמרתי להם 'בסדר'. סיפרתי לאיריס למחרת באווירה די מבודחת על הדבר הזה, והיא הראתה לי שהכל מחוק".
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
משפחת נתניהו. "יאיר רעד, פיזית"
(צילום: רויטרס)
השופטים החליטו לשמוע את עדויות חפץ על רעיית נתניהו ובנו, שאינם נאשמים בפרשה. עם זאת, השופטים הדגישו כי ישנה בעייתיות בהפקת מודעות למעשים של נתניהו עצמו מהמעשים בני משפחתו, שלא יעידו בנושא.

יום העדות השלישי: המצביעים הערבים והריאיון המפוצץ

סיקור פרשת המעונות. בדיון האחרון השבוע, אתמול, התמקד התובע טבנקין באירועים נקודתיים המבססים לשיטת הפרקליטות את השליטה של נתניהו בסיקור שלו ב"וואלה". אחד מהם עסק בסיקור דו"ח המבקר בנושא מעונות ראש הממשלה, סמוך לבחירות 2015. חפץ העיד: "הדו"ח נתפס ובצדק כאירוע שיכריע לכאן או לכאן את הבחירות. הוא הסיט את האג'נדה מהנושא המדיני-ביטחוני.
"מי שניהל את האירוע מבחינה תקשורתית הוא בנימין נתניהו. שרה ויוסי כהן היו מעורבים אבל רק הוא נתן את ההוראה. ב'וואלה', כל הנושא של דו"ח המעונות - ההיענות הייתה מוחלטת. אנחנו, מטה הליכוד, קבענו על מה יהיו האייטמים. כל מה שביקשנו נעשה עד הסוף, ללא הסתייגות".
פיצוץ הראיון עם דב גילהר. ב"וואלה" סיכמו עם נתניהו על ראיון מצולם לקראת הבחירות, שאותו יערוך העיתונאי דב גילהר. אלא שראש הממשלה דאז זעם על אופן ניהול הראיון של גילהר, ובסופו של דבר חומרי הגלם שצולמו נשלחו לבלפור ונערכו על ידי נתניהו וחפץ בעצמם. חפץ העיד: "הייתי משוכנע שנכון לנו לפרסם. הריאיון היה בסדר גמור. על הלפטופ שלי בבלפור הראיתי לנתניהו את הווידאו ורשמתי מאיזו שנייה עד איזו שנייה הוא מבקש לחתוך החוצה קטעים שמפריעים לו. העברתי הוראות שבנימין נתניהו נתן לי. לא נתקלתי בזה אף פעם בקריירה".
5 צפייה בגלריה
חפץ תיאר את מאחורי הקלעים של פרסום סרטון "הערבים נוהרים". כנס הניצחון בבחירות 2015
חפץ תיאר את מאחורי הקלעים של פרסום סרטון "הערבים נוהרים". כנס הניצחון בבחירות 2015
חפץ תיאר את מאחורי הקלעים של פרסום סרטון "הערבים נוהרים". כנס הניצחון בבחירות 2015
(צילום: AP)
מי נוהר לקלפי. חפץ תיאר את השתלשלות העניינים סביב סרטון "המצביעים הערבים נעים בכמויות אדירות לקלפי" מיום הבחירות ב-2015, שנחשב על ידי רבים למשמעותי ביותר בניצחון הליכוד בקלפי באותו יום. חפץ העיד: "נכנסים לחדר העבודה בבלפור, הוא, אני וראש מטה הניו מדיה של הליכוד, טופז לוק, שמצלם באייפון שלושה טייקים של הסרטון, ואני עומד עם שתי ידיים על הדלת. נתניהו בוחר את הסרטון שנראה לו הכי טוב, ואנחנו רוכשים דרך חברות הסלולר סמסים. כעבור 20 דקות מספר הטלפונים שקיבלו את הסרטון עומד על 1.4 מיליון. הסרטון הופץ כמו אש בשדה קוצים. תורים בקלפיות, זה המריץ את הציבור לצאת".
בחקירתו טען חפץ שביום הבחירות, כלי תקשורת שנמצאים בפיקוח המדינה לא יכולים לפרסם סרטונים שכאלה, ולכן פרסום דרך אתר אינטרנט עם תפוצה רחבה זה חשוב מאוד. בעדות בבית המשפט טען חפץ שהוא לא זוכר, אך זה נשמע לו הגיוני ומדויק.
הפוסט של מירי רגב. התובע הציג התכתבות שבה שאל חפץ את ישועה אם "וואלה" יוכל לפרסם ידיעה על פוסט שפרסמה מירי רגב לרגל יום האישה, שבמסגרתו היא מתייחסת למני נפתלי. "נתניהו חד משמעית מעורב", העיד חפץ. "זה תמיד עבר דרכי. רגב, אחרי שיחות, כותבת את הטקסט, שולחת לאישור ראש הממשלה ורק לאחר מכן מפרסמת".
ההקלטה של ראש הממשלה. חפץ התייחס לעובדה שנמצאו ברשותו הקלטות של שיחות עם נתניהו, ואמר לא מדובר במעשה מכוון אלא ככל הנראה תוצאה של אפליקציית הקלטה שהוריד למכשיר שלו כדי לתעד שיחות עם גורמים אחרים: "אני לא הקלטתי שיחה עם ראש הממשלה במודע. יש הקלטות מהסוג הזה, על הדרך, בשוגג. לא הקשבתי להן אף פעם. מן הסתם הקלטתי משהו אחר ונשאר פתוח".
פורסם לראשונה: 22:30, 24.11.21