ניר חפץ, עד המדינה במשפטו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, עלה גם הבוקר (ג') לדוכן העדים בבית המשפט המחוזי בירושלים. יועצו לשעבר של נתניהו העיד זה היום החמישי במסגרת החקירה הנגדית על-ידי סנגורו של יו"ר האופוזיציה, עורך הדין בעז בן צור. עיקר החקירה עסקה היום בהפעלת הלחצים לכאורה על חפץ במהלך חקירותיו במשטרה - הן כדי שימסור גרסה מפלילה על המעורבים האחרים והן כדי שיסכים לחתום על הסכם עד מדינה.
במהלך הדיון אמר חפץ כי ידע שישלם מחיר כבד על חתימת הסכם עד המדינה, ואף התעמת עם סנגורו של נתניהו על "הערות מתחת לחגורה" שנאמרו לו. חפץ טען גם היום כי לדעתו, תיק 4000 לא היה בא לעולם אם נתניהו לא היה ראש הממשלה. "סיקור חיובי כשוחד זה על גבול ההזיה", אמר, אך מנגד טען כי בכל הקשור לתיק 1000 ו-2000 הוא הזהיר את נתניהו: "הוא ידע שהוא מסתובב באזורים הפליליים, אבל המשיך לשתף פעולה ולנסות לשדוד את כספי המדינה לצרכים אישיים". דקה אחר דקה - כך נראה היום החמישי לחקירה הנגדית של חפץ.

15:30 - "ישועה - שליט טוטליטרי בוואלה"

חפץ אמר כי היה בקשר עם כל בכירי מערכות התקשורת בישראל, והסביר כי הרגיש נוח לפנות אליהם כי הכיר את כולם. לדבריו, "הייתי חריג ברמת הנגישות לכל הגורמים. נתניהו כמדיניות דרש ממני כדובר לדבר עם הדרגה הכי גבוהה. ואם אני מדבר עם מישהו אחר, ומשהו משתבש, הייתי חוטף על הראש. לסגור עם מי שמנהל את העניינים, מדיניות רוחבית לחלוטין. אין יוצא מהכלל".
11 צפייה בגלריה
אילן ישועה בבית המשפט המחוזי ירושלים
אילן ישועה בבית המשפט המחוזי ירושלים
"היה חזות הכול, אלוביץ' היה תלוי בו לחלוטין". ישועה
(צילום: עמית שאבי)
לדברי חפץ, "תמורת ידיעה טובה שיכולה להיות כותרת, לפתוח מהדורה, בלעדית, העיתונאים מוכנים לתת פרשנות חיובית. במרכאות כפולות - ישמרו עליך. כלי התקשורת מקבל בלעדיות ובתמורה העניין מוצג באופן חיובי כלפי מי שנתן את האייטם. זו תופעה נפוצה ורווחת. מי שלא מקבל בלעדיות, מתנקם". לדברי חפץ, הוא בחר לתת ידיעות בלעדיות לכלי תקשורת מובילים, ש"כולם הולכים אחריהם כמו עדר". עם זאת, "נתניהו חשב שיש כלי תקשורת לא הגיוניים ולא רצה לתגמל את מי שלא היו איתו". חפץ ציין כי במקרים שלא היה לו קשר לדרג הגבוה, נתניהו היה מתקשר בעצמו לאחד הבכירים.
לדברי חפץ, בוואלה האיש החזק היה המנכ"ל אילן ישועה: "כל יכול מאז 2014 כשאני יוצר קשר". לדברי חפץ, "במקום שהבעלים צמח עם התעשייה, מטבע הדברים המנכ"ל לא יכול להיות כל יכול, כי בעל הבית מאוד מבין. מי שבא מעולם העסקים, כמו שאול אלוביץ', לא יכול להבין את זה ותלוי לחלוטין בדמות כמו ישועה, תלוי בו לחלוטין. אם היה צומח בתקשורת כמו נוני מוזס או עמוס שוקן, הוא לא היה כל כך תלוי בו. ישועה היה מעורב בענייני תוכן כמו עורך על, הו חזות הכול. שליט יחיד טוטליטרי באתר".

14:00 - "הבעתי חשש, לא הייתי בולבול הקבולבול"

עו"ד בועז בן צור עימת את חפץ עם השפעת יאיר נתניהו על הסיקור בתקשורת ובכלל, וטען כי אמר בחקירה שבנו של ראש הממשלה לשעבר יצר עמו קשר פעם בחודש. חפץ השיב כי "בשגרה התכיפות נמוכה, אבל בתקופת בחירות זה עולה. אחרי הניצחון ב-2015 גם השפעתו על הסביבה ונושאים תקשורתיים והסברתיים עלתה. הובלתי קו ממלכתי והוא הוביל קו של לתקוף את כל העולם. עו"ד עמית חדד (סנגור נוסף של נתניהו) יוכל להעיד שבילינו שעות בלנסות למתן את נתניהו ולא לתקוף אישית את היועץ המשפטי לממשלה".
11 צפייה בגלריה
 ניר חפץ בדיון תיקי האלפים
 ניר חפץ בדיון תיקי האלפים
חפץ בחקירתו: "אל תצפו שאביא את ראיית הזהב לפרשיית שוחד"
(צילום: משי בן עמי)
לאחר מכן הטיח בן צור בחפץ שאמר בחקירתו "אני מפחד שאני משלה לעצמי דברים". חפץ הסביר כי "העומס היה כבד, מנסים להוציא ממך הרבה מידע וקשה להיזכר. חששתי שאגיד משהו שיתברר כלא אמת אפילו בטעות. יכולות ליפול טעויות. הבעתי את החשש, לא אומר שהייתי בולבול הקבולבול".

13:37 - "אל תצפו שאביא ראיית זהב לשוחד"

עו"ד בן צור הקרין וידאו מהחקירה ב-4 במרץ 2018, יום חתימת הסכם עד המדינה. חפץ הבהיר לחוקר כי "גם אם זה יפוצץ את העסקה, להביא לך את הראיה ברמה שאתה מבקש, את זה אני לא יודע לעשות".
החוקר: "האם ביבי בפה שלו אמר אמירה שהוא מבין את יחסי התן-וקח - סיקור לבין עסקת בזק-יס או הטבות אחרות?". חפץ (בחקירה): "גם אם זה יפוצץ לי את העסקה, להביא לך את הראיה ברמה שאתה מבקש, את זה לא יודע לעשות".
עו"ד בן צור: "החוקרים מנסים לייצר מכל כיוון אפשרי, משהו שכורך בין רגולציה לסיקור אם - אז, כמו שהשתמשת". חפץ: "אני מתאר את אותה סיטואציה אחרת. אני הבנתי שהם מחפשים את נתניהו ולא אותי ורוצים לדעת איזה מידע מפליל. אתה ניסחת אחרת. אף אחד לא אמר לי לומר דבר שקר. הבנתי שדורשים להגיד את כל האמת". עו"ד בן צור: "שאלו אותך פעם אחרי פעם בין כריכה בין סיקור לרגולציה". חפץ: "תמיד בהגינות, חזרתי שמעולם לא כרך, יש מקרים אחרים שכן, לא בזק".
11 צפייה בגלריה
"ידע שהוא מסתובב באזורים הפליליים, וברח"
"ידע שהוא מסתובב באזורים הפליליים, וברח"
"ידע שהוא מסתובב באזורים הפליליים, וברח"
(צילום: אורן בן חקון)
השופט בר-עם התערב: "'גם אני אפוצץ את העסקה', מה משמעות המשפט?". חפץ: "זה אומר, אני לא אשקר בשביל עסקה". בר-עם: "זה מה שהבנת שמבקשים?". חפץ: "לא, ביקשו שאגיד את האמת". חפץ: "ידעתי מה יודע. אמרתי אל תצפו שאביא ראיית זהב לפרשיית שוחד, כשאני לא חושב שיש שוחד".

13:31 - "נתניהו ניסה לשדוד את כספי המדינה לצרכים אישיים"

עד המדינה ניר חפץ אמר כי נתניהו, לו ייעץ בעבר, "בכל מקום שבו הוא חושב שיש ספק קל שזה לא חוקי - ציבורית זה אחרת - הוא זהיר שבעתיים ובצורה קיצונית יברח משם". לדבריו, "לא פעם אחת. לאורך כל השנים". עו"ד בן צור ציטט את חפץ בחקירתו: "ב-3000 (פרשת הצוללות) הוא לא קשור, לא מזיז לו, אתה רואה על הבן אדם".
חפץ סייג וציין כי בנוגע לתיקים 1000 ו-2000 הוא הזהיר אותו. "נכנסתי לחדר ואמרתי לו שיש בעיה עם דיני הגבלים עסקיים ב-2000. ב'ז'אנר' פרשת 1000 הייתי עד שנתניהו ידע על מקרים שידע שמסתובב באזורים הפליליים. המשיך לשתף פעולה, לנסות לשדוד את כספי המדינה לצרכים אישיים".
לדבריו, "ידעתי שנתניהו היה מעורב בעוד עניינים. בטוח שידע שהוא נמצא במצב בעייתי מבחינת העניין הפלילי, ראיתי אותו חוקר את עזרא סיידוף על העניין הזה. היה מעורב בלקיחת כספי מדינה ועם כל מיני אנשים עשירים".

12:50 - "ברגר לא איש אמון של נתניהו, התחנף וליקק"

חפץ אמר כי אבי ברגר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, לא היה איש אמונו של נתניהו ולא נחשב לכזה. לאחר שפוטר, החל לעבוד בדה מרקר והפך "לעומתי" כלפי נתניהו, כך לדברי חפץ.
11 צפייה בגלריה
אבי ברגר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר בבית המשפט
אבי ברגר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר בבית המשפט
"ליקק ברמות מביכות". אבי ברגר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, בבית המשפט
(צילום: עמית שאבי)
חפץ: זאת הסיבה שברגר ביקש פגישה איתי כדי להישאר בתפקיד. מטרת הפגישה הייתה להציג את עצמו כנאמן לנתניהו. הוא הצהיר שיבצע כל מדיניות של נתניהו, התחנף וליקק ברמות הכי מביכות. אמרתי לעצמי שלא אמליץ עליו בחיים לנתניהו. לפי מיטב הבנתי, נתניהו פיטר את ברגר כי הוא הצטייר בעיניו כההיפף מאיש אמונו. כשהוא הבין שלא יעבוד עם נתניהו - הוא הלך לעבוד בדה-מרקר והפך לעומתי כלפי נתניהו. נתניהו הציע לי להיות בתפקיד, מנכ"ל משרד התקשורת". עו"ד בן צור: "בפגישה במרץ 2018 את אומר שהייתה שיחה של 5 דקות ובגלל.." חפץ: "אני אעשה לך את זה יותר פשוט, הסיבה שקיבלתי את ההצעה היא אמון ונתפסתי על ידו שאוכל לעמוד בפרץ מול גופי התקשורת שתוקפים אותו בחמת זעם. שום דבר מעבר לזה".

11:14 - "כניסת נתניהו למשרד התקשורת? אין קשר לאלוביץ'"

עו"ד בן צור התייחס לכניסתו של נתניהו למשרד התקשורת, לאחר שגלעד ארדן סיים את תפקידו כשר במשרד, ופנה לחפץ: "תאשר לי שאין לזה שום קשר לאלוביץ'".
חפץ: "אפס, כלום. את זה אני אומר מידיעה. אני שותף לדיונים הכי פתוחים בפורומים הכי מצומצמים. לא בזק, לא אלוביץ', לא וואלה. המסרים מצד שאול לא מהווים שיקול".
11 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ
שאול אלוביץ
"לא קשור לכניסת נתניהו למשרד התקשורת". שאול אלוביץ'
(צילום: יואב דודקביץ)
11 צפייה בגלריה
גלעד ארדן
גלעד ארדן
"החלפת ארדן על ידי נתניהו - בלי קשר לאלוביץ'". שר התקשורת לשעבר
(צילום: מארק ישראל סלם)
הוא ציין כי ארדן, אז עוד שר התקשורת, רצה שישאירו לו את תיק התקשורת יחד עם תפקידו כשר הפנים במקומו של גדעון סער. "כשהבין שזה לא יקרה, ביקש להישאר כמה חודשים, אולי חודשיים, להשלים הרפורמה בשוק הסיטונאי. שרה ויאיר בשום אופן לא הסכימו שמישהו חוץ מנתניהו יהיה שר התקשורת. הייתה התנגדות בדציבלים גבוהים. לא הייתה לו ברירה משפחתית, לא הייתה אפשרות אחרת אלא לקחת את התיק על עצמו".
בן צור שאל את חפץ בחקירתו הנגדית לגבי מינוי מקורבים, ועיתונאים ספציפית. חפץ מנה בשמות של עיתונאים שנתניהו רצה לפעול למענם.
חפץ: "נתניהו מעולם לא שוחח איתי בענייני רגולציה. גם לא ברמז. לגבי מינויים בתקשורת - יש הרבה - הוא שלח אותי כדי שיעקב ברדוגו (הפרשן הפוליטי של גלי צה"ל) יקבל תכנית בפריים-טיים בגלי צהל, אראל סג"ל בגלי צה"ל, שמעון אלקבץ ואלעד טנא בתאגיד. מה שאמר לי ראש הממשלה לעשות - עשיתי". עו"ד בן צור: "והתפיסה היא שאמצעי התקשורת מונוליטים?". חפץ: "נתניהו פועל מתוך תפיסה שיש הטייה חזקה, ולא הוגנת, לטובת השמאל. הוא פועל מתוך בעירה פנימית. זו אינה הצגה".
11 צפייה בגלריה
יעקב ברדוגו
יעקב ברדוגו
"נתניהו שלח אותי כדי שיקבל תוכנית בגלי צה"ל". יעקב ברדוגו
(צילום: מאיר אוחיון)
עו"ד בן צור: "אתה אמרת שההבנה שלך, שהרפורמה של השוק הסיטונאי, לא עניינה את נתניהו". חפץ: "כל מה שעניין אותו זה החשיפה שלו בתקשורת ההמונים. העניין התקשורתי מאפיל על הכול אצלו. זה גם חשוב באמת לאיש פוליטי, אבל זו גם אובססיביה. הרופרמה בשוק הסיטונאי לא הזיזו לו את הציפורן".

10:41 - "סיקור חיובי זה שוחד? הזיה. חשבתי שזה משחק מכור"

עד המדינה ענה לשאלת סנגורו של נתניהו, עו"ד בן צור, ואמר כי "בחקירה הזאת לא היה שום צ'אנס הוגן. חשבתי שזה משחק מכור". חפץ במענה לשאלה של עו"ד בן צור על חקירת תיק 4000: "בחקירה הזאת לא היה לי שום צ'אנס הוגן. חשבתי שזה משחק מכור". הוא אמר כי חשב שיש לו סיכוי "לחטוף כתב אישום" בגלל "הלחץ של התקשורת".
11 צפייה בגלריה
 ניר חפץ בדיון תיקי האלפים
 ניר חפץ בדיון תיקי האלפים
על חקירת תיק 4000: "חשבתי שזה משחק מכור"
(צילום: משי בן עמי)
לדבריו, "היתה מוטיבציה מאוד גדולה של הרשויות וגם של חלקים מהתקשורת שיהיה כתב אישום. אני חשבתי שתיק 4000 לא היה בא לעולם אם נתניהו לא היה ראש ממשלה. אני חושב את זה גם היום. חשבתי לשים סיקור חיובי כשוחד זה על גבול ההזיה. אני מודע לקח ותן שיש בתקשורת. חשבתי שזו אג'נדה של הרשויות".
עוד הוסיף חפץ: "אני מכיר יחסי קח-תן בין תקשורת לפוליטיקאים - זה סחר סוסים ברמה הכי בהמית שיש - מקדמת דנא, לא תמצא בסדום יותר מדי צדיקים".
חפץ נשאל על השיקולים לחתום על עסקת עד המדינה והשיב: "הבנתי שמודבר בכמה מיליונים והבנתי שאני אאבד את הפרנסה. הייתי מוטרד מזה שיצאתי לא טוב בעניין החשדות לשיבוש. מוראלית היה לי קשה לדעת שמומו פילבר, אדם שהערכתי מאוד, נשבר אחרי כמה חודשים. גם שארי הרו גם חתם והיו עוד כמה שיקולים".

10:30 - "רצו שאשמש סוכן שמקליט - אך זה לא מומש"

סנגורו של נתניהו שאל את עד המדינה האם במסגרת שחרורו ממעצר סיכם כי ייתן "כל מה שיש לו נגד נתניהו", וחפץ הכחיש. לדבריו, כן ראה בהסכם שישמש כ"מעין סוכן" בשביל להקליט, אך הדבר לא הגיע לכדי מימוש.
11 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו הגיע לבית המשפט בעת עדותו של ניר חפץ
בנימין נתניהו הגיע לבית המשפט בעת עדותו של ניר חפץ
חפץ הכחיש ששוחרר ממעצר תמורת "כל מה שיש לו נגד נתניהו"
(צילום: רויטרס)
עו"ד בן צור: "אני שאלתי אותך לאורך כל הזמן אם היה סידור צדדי שאתה תיתן כל מה שיש לך נגד נתניהו ותשוחרר ממעצר. האם היה סיכום כזה? והאם זה היה חלק מהעסקה?". חפץ: "בשום פנים ואופן לא היה שום דבר כזה". עו"ד בן צור: "לפי ההסכם אתה יודע שהסכמת לשמש מעין סוכן בשביל להקליט?". חפץ: "ראיתי את זה בהסכם, שאלתי וזה לא הגיע לכדי מימוש. חתמתי על כל הסעיפים בהסכם באופן מודע. ידעתי והבנתי מה אני עושה. לא אגיד לך שאהבתי את הדבר הזה".

09:27 - סנגורו של נתניהו: "אתה מאיים?", השופטת התערבה

עו"ד בן צור סיפר על שחרורו ממעצר של חפץ: "אתה משתחרר ב-4 במרץ 2018 ממעצר - שמח וטוב לב". חפץ השיב: "לא שמח ולא טוב לב, משוחרר בתנאים מגבילים". סנגורו של נתניהו הציג זכרון דברים ממפגש עם עו"ד אלי זוהר בעניינו של חפץ, והשניים התווכחו על תאריך הפגישה, בעוד חפץ טען שהיא נערכה שבוע וחצי אחרי המעצר, בן צור קבע: היא נערכה ב-25 בפברואר.
חפץ: "לא בתאריך הזה. אלי זוהר הגיע אליי ביום חמישי, שבוע וחצי אחרי המעצר, התאריך הזה הוא טעות". עו"ד בן צור: "אגיד לך מה הקושי שלי, אתה כל הזמן לוקח את הזמנים קדימה. נניח שזו לא טעות". חפץ: "תדבוק באיזה הנחה שאתה רוצה, אין ספק שקראתי לזוהר בחמישי. לא היה שום מו"מ של זוהר עם אלי אסייג". עו"ד בן צור: "בוא נצא מהנחה שהמסמך לא שגוי. לא זוכר שביחס לאיזה מסמך נאמר שיש טעות בתאריך, קשה לי להניח שנפלה טעות, נצא מהנחה שהטעות היחידה היא הניסיון שלך לשלוח קדימה".
11 צפייה בגלריה
עו"ד בעז בן צור
עו"ד בעז בן צור
"אתה מאיים?". עו"ד בעז בן צור
(צילום: יואב דודקוביץ)
חפץ: "ההנחות הן שלך, אדוני אחראי להנחותיו". עו"ד בן צור: "אתה מאיים?". חפץ: "אתה תראה. אני דבק בכללים של המשחק, אתה כל הזמן בוחר לחרוג ולתת לי הערות מתחת לחגורה. אני לא צריך לקבל הערות כאלו, אני מנסה להיצמד לאמת". השופטת פרידמן-פלדמן: "מר חפץ, בלי הערות רק תענה לשאלות". חפץ: "בלי הערות של שני הצדדים".

09:14 - "ידעתי שאשלם מחיר כבד, למשל מיתוגי כ'בוגד'"

בתחילת החקירה הנגדית היום על ידי בן צור נשאל חפץ על השיחה בינו לבין אלי אסייג, מפקד היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית באותה עת, לפני שחתם על הסכם עד מדינה. "אני אומר שאני כעד מדינה הולך לשלם מחיר כבד מנשוא למשל במיתוגי כ'בוגד'. הייתי מודע למחירים". הוא טען: "בשום פנים ואופן לא הייתי לחוץ על העסקה הזו. הייתי במשא ומתן".
עו"ד בן צור: "אם לא היו מסכימים לגישה שלך שאתה תצא לגמרי, לא היית...". חפץ: "אני רציתי עדיין לשמוע את המשפחה שלי באוזניי באופן ישיר. אני ממש לא הייתי לחוץ לעסקה. אני מזכיר לך שאלי זוהר (עורך הדין) אמר לי שאין מה להיות לחוץ ויש לי זמן".
11 צפייה בגלריה
 ניר חפץ בדיון תיקי האלפים
 ניר חפץ בדיון תיקי האלפים
"ידעתי שאשלם מחיר כבד מנשוא"
(צילום: משי בן עמי)
בן צור סיפר כי בשיחה בין אסייג לבין חפץ אמר לו עד המדינה להסתובב איתו בשוק מחנה יהודה כדי שיראה מה הוא "יפסיד". עו"ד בן צור: "אתה בעצם אומר, היום יש לי מעמד מסוים, בעוד שלושה שבועות כשיוודע, תלך איתי יד ביד". חפץ: "אני אומר שאני כעד מדינה הולך לשלם מחיר כבד מנשוא למשל במיתוגי כ"בוגד" על אף שרחוק מזה, להיפך, אני מודע למחירים, לכן הייתי על קרני הדילמה". עו"ד בן צור: "אתה אומר לו חציית הרוביקון". חפץ: "הפרשנות שאתה נותן, שנוחה לך, היא לא היחידה ולא שלי, כי אני יודע מה התכוונתי, למילה חציית הרוביקון 10 פרשנויות. אתן את זו שהתכוונתי. שאני מוכן לשלם את המחיר, שוקל ברצינות את העובדה, בשום אופן לא נפל הפור".
אתמול אמר חפץ כי ב-2017 חשב שנתניהו לא כשיר לכהן בתפקיד ראש הממשלה. חפץ טען בבית המשפט ש"סביבתו" של ראש הממשלה לשעבר השפיעה עליו בסוגייה ביטחונית באופן שלטענת חפץ עלול היה "להביא לאלפי הרוגים". הכוונה שלו הייתה למשבר המגנומטרים בהר הבית, שאותם השאיר נתניהו - חרף המחלוקת מול ירדן והמצב בשטח - בעקבות לחץ של רעייתו שרה ובנו יאיר.
במאי 2018 פורסם ב-ynet כי חוקרי המשטרה ביקשו מחפץ עדות על היכרותו עם פרשות המשבר עם ירדן בעקבות ירי המאבטח שבמסגרתו נהרגו שני אזרחים והצבת המגנומטרים בהר הבית מ-2017. חפץ טען אז שנתניהו פעל בסוגיות אלה בלחץ בנו יאיר ורעייתו שרה, בניגוד לעמדת גורמי ביטחון. "ההחלטות שמתקבלות בבית ראש הממשלה הן הזויות", אמר כבר אז.
פורסם לראשונה: 09:23, 07.12.21