הרמטכ"ל לשעבר ח"כ גדי איזנקוט (המחנה הממלכתי) התייחס הבוקר (שני) בריאיון ל-ynet radio לשיחות בבית הנשיא על המהפכה המשפטית, ואמר כי "צריך למצות כל סיכוי אפשרי להגיע להידברות כדי לעצור הסלמה חמורה מאוד בתוך החברה הישראלית". לדבריו, גם אם הסיכוי להגיע להבנה במפגש נמוך או בינוני, "חשוב מאוד למצות אותו מתוך מטרה שיביא גם לרפורמה ראויה במערכת המשפטית וגם יעצור תהליך מאוד מסוכן בחברה הישראלית".
על המילואימניקים שהודיעו שלא יתייצבו לאימונים, אמר איזנקוט כי "אני כמח"ט מילואים שלחתי חיילים לכלא על זה שהם לא הגיעו לצו על פי חוק. ולכן אני לא אשנה את דעתי היום, יחד עם ההבנה שיש פה שיח מורכב יותר".
1 צפייה בגלריה
ועדת החוץ והביטחון
ועדת החוץ והביטחון
"ישראל נמצאת במציאות הביטחונית החמורה ביותר מאז 1973". איזנקוט
(צילום: רפי קוץ )
איזנקוט התייחס גם לאזהרת מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר אתמול, שאמר בכנס פנימי כי טייסים במילואים ששוב יודיעו כי יקפיאו את שירותם בעקבות התחדשות של חקיקת המהפכה המשפטית - עלולים להיות מודחים מהטייסות. "זו אמירה כל כך טריוויאלית שאני מטיל ספק אם מפקד חיל האוויר אמר אותה. מחכה למשך היום, בטח נשמע הבהרות", אמר איזנקוט.
הוא הוסיף כי "אסור שזה ישמש כמנוף לחץ, לא לצד הזה ולא לצד השני. בסופו של יום 70% מכוח צה"ל הוא מילואים, 70% או 80% מטייסי הקרב שלנו הם טייסים במילואים, יש פה מרקם מאוד עדין וזה לא צריך להשפיע על החלטות של מדינה".
לדבריו, "ישראל נמצאת היום במציאות הביטחונית החמורה ביותר מאז סוף אוקטובר 1973, והאפשרות של גלישה להסלמה עד כדי מלחמה קרובה הרבה יותר משהייתה בשנים האחרונות. ההרתעה הישראלית נפגעה.
"והדבר שמדהים אותי הוא שנתניהו, שהוא איש מנוסה והוא מבין את מפגש האיומים הענק הזה ואת האפשרות שהחברה הישראלית יכולה לעמוד בפני אתגרים ביטחוניים ענקיים, שהדבר החשוב ביותר הוא שיהיו לה לכידות וכושר עמידה, שהוא מתעסק, אני לא רוצה להגיד בשטויות האלה, אבל הוא מתעסק בנושא שהוא שמיני בסדר עדיפויות ומכניס את החברה הישראלית לסחרור שלא ידעה כמותו", אמר איזנקוט. "אני סומך עליו היום הרבה פחות כשאני רואה את סדר העדיפויות שלו ומה מעסיק את החברה הישראלית תחת ממשלת נתניהו".

סגן-אלוף (במיל') עודד שפירא, חבר בתנועת "הביטחוניסטים", אמר בריאיון לאולפן ynet כי הוא "שמח על דברי מפקד חיל האוויר. הגיע באיחור אבל הגיע. נושא הסרבנות, להכניס אותו לחיל האוויר, לקלחת הפוליטית? לא מצליח לקבל את זה שאנחנו מחברים את המילה הזאת לכותרת".
לדבריו, "מי שמתנגד זו סרבנות לוקסוס. 'לסרב אבל לא בדיוק לסרב', כלומר לא לשאת בעונש של סרבנות. ברגע שתקבל סרבנות של צד אחד, תקבל גם מגורמים נוספים. זה לא עניין של מעמדות, אבל מאוד עצוב שלקחו את הטייסים כחוד החנית בתחום הסרבנות. לא רוצים להיות חלק מהפוליטיקה".
אלוף (במיל') נמרוד שפר, טייס קרב ולשעבר ראש אגף התכנון, אמר כי "זה לא סרבנות ולא לוקסוס. מי שלא טס באימונים, לא יכול לטוס במלחמה. נניח שמחר כל פקחי הטיסה יגידו 'לא נגיע לעבודה', או בקרי הטיסה, חיל האוויר היה מושבת באותה מידה".
אלכסנדרה לוקש וניר (שוקו) כהן השתתפו בהכנת הכתבה