שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן תקף הערב (שבת) בחריפות את מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, לאחר שגינה הלילה את תקיפת האמבולנס ליד בית החולים שיפא שבעיר עזה, שבו נסעה חוליית מחבלים. ארדן אמר כי גוטרש "שוב ממהר לגנות את ישראל בלי לבדוק את העובדות, כמו במקרה של בית החולים אל-אהלי. למזכ"ל האו"ם לא אכפת מהאמת והתנהגותו היא חרפה. אני שוב קורא לו להתפטר מיידית".
3 צפייה בגלריה
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש משבר מזון
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש משבר מזון
"מהדהד שקרים של ארגון טרור". ארדן נגד גוטרש
(צילם: AP, UN)
גוטרש דחה כאמור את גרסת צה"ל למתקפה על האמבולנס, שלפיה הייתה בו חוליית מחבלים. "אני מזועזע", אמר. "תמונות הגופות הפזורות ברחוב מחוץ לבית החולים קורעות לב". הוא הוסיף כי "במשך כמעט חודש אזרחים בעזה, כולל ילדים ונשים, נמצאים במצור, נמנע מהם סיוע, והם נהרגים תחת הפצצות. זה חייב להיפסק".
ארדן תקף כי "מזכ"ל האו"ם מהדהד שקרים של ארגון טרור ומתעלם מכך שחמאס משתמש במכוון באמבולנסים למטרות טרור". גם אחד מדוברי הממשלה לתקשורת הזרה, אילון לוי, הגיב לגוטרש: "בעולם נאור, מזכ"ל האו"ם יזדעזע מהשימוש הציני של טרוריסטים חמושים באמבולנסים, אבל לא"
מנכ"ל מד"א, אלי בין, מתח גם הוא ביקורת על גוטרש. "הפרמדיקים שלנו נמצאו כשהם עדיין עוטים את כפפות הטיפול, כאשר מחבלי החמאס רצחו אותם. נהגי האמבולנסים שלנו נרצחו בדם קר על מושב הנהג בדרכם להציל חיים. האמבולנסים שלנו נשרפו ונפגעו מאש מחבלי החמאס כדי למנוע מהצוותים שלנו להציל חיים באמצעותם. מדוע התקפה ברברית על צוותי רפואה ישראליים של מגן דוד אדום, הצלב האדום הישראלי, לא גורמת לך לאותה חלחלה?", מסר. בין הוסיף: "אנטוניו גוטרש, לעולם נזכור אותך כמזכ"ל האו"ם שסייע למחבלים, אך סירב לגנות רצח של אזרחים וצוותי רפואה ישראליים".
3 צפייה בגלריה
האמבולנס שנפגע ליד בית החולים שיפא
האמבולנס שנפגע ליד בית החולים שיפא
האמבולנס שנפגע ליד בית החולים שיפא
(צילום: AFPTV STRINGER / various sources / AFP)
3 צפייה בגלריה
הסוס שנפגע ליד בית החולים שיפא
הסוס שנפגע ליד בית החולים שיפא
(צילום: MOMEN AL-HALABI / AFP)
לטענת חמאס, בתקיפה נהרגו 15 בני אדם ונפצעו כ-50 נוספים. הצלב האדום מסר כי מדובר בשיירה של חמישה אמבולנסים, שבהם אחד ששייך למשרד הבריאות של חמאס ואחד של הצלב האדום. התקיפה, לפי הארגון, התרחשה כקילומטר מבית החולים, ואנשי הצוות שלו לא נפגעו.
שעות ספורות לאחר התקיפה, וההאשמות נגד ישראל בעקבות התמונות הקשות, אמרו בישראל בהודעה רשמית כי אותו אמבולנס הסיע חוליה של חמאס, שהייתה בסמוך לבית החולים שמתחתיו נמצאת מפקדת שליטה של חמאס. "כלי טיס של חיל האוויר תקף אמבולנס שזוהה על ידי הכוחות ככזה שמשמש חוליה של חמאס, בסמוך לעמדה שלה בשדה הקרב", נמסר בהודעה שהועברה ל-CNN. "כמה מחבלים של חמאס חוסלו בתקיפה. יש לנו מידע שמראה שחמאס משתמש באמבולנסים להעברת מחבלים ונשק".
מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי, טדרוס גברייסוס, אמר לפני ההבהרה הישראלית שהוא "מזועזע עמוקות" מהתקיפה. לדבריו, "אנחנו אומרים שוב - חולים, מטפלים, אמבולנסים, חייבים להיות מוגנים כל העת. תמיד".