בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב האריך היום (ו') עד ליום שני את צווי המניעה הזמניים שהוצאו לגננות ולמורים המשתייכים להסתדרות המורים, ולפיכך עליהם להגיע לגנים ולבתי הספר היסודיים גם ביום ראשון הקרוב. בית הדין קבע כי הדרגים הבכירים, ובראשם מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד ומנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר, יקיימו שיח במוצאי שבת וביום ראשון - ויודיעו עד יום שני ב-10:00 בבוקר על התוצאות.
בפסיקת בית הדין צוין כי משרד החינוך הודה שקיימים קשיים ופערים משמעותיים, בין היתר בחלוקת בדיקות אנטיגן בצורה מסודרת וכן בקשיים לוגיסטיים שכוללים בעיות בפורטל האינטרנט שבאמצעותו אמורים ההורים לדווח בכל יום ראשון ורביעי על תוצאות הבדיקות של ילדיהם.
3 צפייה בגלריה
יפה בן דויד ויפעת שאשא ביטון
יפה בן דויד ויפעת שאשא ביטון
מזכ"לית הסתדרות המורים בן דויד ושרת החינוך שאשא ביטון
(צילום: הדר יואביאן)
3 צפייה בגלריה
בדיקת אנטיגן שלילית
בדיקת אנטיגן שלילית
משרד החינוך הודה במחסור בבדיקות אנטיגן
( צילום: AP)
ביום רביעי, מיד לאחר שראש הממשלה נפתלי בנט, שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת החינוך יפעת שאשא ביטון הודיעו על ביטול מתווה הבידודים, פרסמה בן דויד הודעה דרמטית שבה קראה לגננות ולמורים שמשתייכים להסתדרות לא להגיע למוסדות החינוך. משרד החינוך מיהר לפנות לבית הדין לעבודה- ובלילה שבין רביעי לחמישה התקבלה החלטה להוציא צווים שמנעו מהסתדרות המורים לשבות.
במהלך הדיון שנערך היום, דחה בית האזורי לעבודה את טענת המדינה שלפיה השביתה שתוכננה נבעה ממניעים פוליטיים. בפסיקת בית הדין אף נקבע כי שביתת מחאה קצרה היא לגיטימית ולא תיחשב לשביתה פוליטית אסורה, בנסיבות שמטרתה להביע את מצוקת העובדים, בפרט כשמדובר בטענת עובדים על כך שמעסיקם אינו דואג לסביבה בטוחה.
אשר לטענת המדינה שלפיה השביתה לא נעשית כדין מכיוון שלא קדמה לה הכרזה על סכסוך עבודה, ציין בית הדין כי בפסיקות קודמות נקבע פעם אחר פעם כי בהיעדר הכרזה כזו ייתכנו מצבים שבהם לא יינתן צו למניעת שביתה.
3 צפייה בגלריה
הפגנת המורים מחוץ לבית הדין האזורי בבת ים
הפגנת המורים מחוץ לבית הדין האזורי בבת ים
מחאת המורים בבית הדין לעבודה
(צילום: מוטי קמחי)
עוד קבע בית הדין לגבי מידתיות השביתה, כי הסתדרות המורים הבהירה באופן שאינו משתמע לשתי פנים כי בניגוד למשתמע - אין בכוונתה לפתוח בשביתה כוללת ללא הגבלת זמן, וכי בפעולתה ביקשה לנקוט צעדי מחאה מדודים במטרה להביע את דאגתה מהמתווה החדש. בהסתדרות המורים טענו כי בימים האחרונים הם נחשפו לדעות מקצועיות שמסתייגות מהמתווה החדש ומבקשים לדחות את כניסתו לתוקף בכמה ימים.
בפסיקה צוין כי "משרד החינוך הודה שקיימים לעת הזו קשיים ופערים משמעותיים, בין היתר בחלוקת בדיקות האנטיגן, ואף מענה ממנכ"לית משרד החינוך שאך אתמול הוציאה 'הנחיית ביניים' שעניינה בשאלה כיצד לנהוג בעניינו של ילד שלא קיבל בדיקות. דהיינו, אף לשיטתה המתווה החדש לא הוחל באופן מלא על כלל תלמידי ישראל ורק ביום ראשון כאשר כל הבדיקות תהיינה - אז המתווה יחול על כל התלמידים".

"בית הדין קבע שמדובר במחאה לגיטימית"

בהסתדרות המורים הביעו סיפוק מהפסיקה: "בית הדין, בראשות השופט דורי ספיבק, קבע שמדובר במחאה לגיטימית וחייב את המדינה לקיים הידברות עם מזכ"לית הסתדרות המורים כבר מחר. משרד החינוך הודה כי לא היה ערוך למתווה וכי קיימים כשלים לוגיסטיים ביישומו. בנוסף קבע בית הדין כי משרד החינוך לא קיים הידברות מוקדמת עם הסתדרות המורים על מתווה שעלול להשפיע על בטיחותם ובריאותם של עובדי הוראה במקום עבודתם.
"בית הדין הותיר את הצו הארעי על כנו עד יום שני, אך הורה למשרד החינוך לשבת למשא ומתן עם הסתדרות המורים במוצאי שבת ולשמוע את השגותיה על המתווה. מדובר בהחלטה תקדימית משום שלראשונה קבע בית הדין כי למרות שיש החלטת ממשלה בתוקף, המדינה מחויבת לדון עם הסתדרות המורים באופן יישום ההחלטה".
המזכ"לית בן דויד אמרה: "אני מביעה סיפוק רב מההחלטה. בית הדין אומר בעצם כי לא ניתן לדלג על עובדי ההוראה ולקבל החלטות חד-צדדיות שנוגעות לבריאותנו מעל הראש שלנו. גם בית הדין הבין שהממשלה ומשרד החינוך שגו כאשר קיבלו החלטה חד-צדדית והותירו את עובדי ההוראה חשופים. אנחנו שמחים שבית הדין שמע את זעקתם של עובדי ההוראה והבין כי צדקנו כשדרשנו להיות חלק מהשיקולים בקביעת יישום מתווה ביטול הבידודים".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "משרד החינוך מברך ומודה לבית הדין האזורי לעבודה על החלטתו להמשיך את צווי המניעה עד ליום שני לסיום ההדברות. החלטת בית הדין מחזקת את החשיבות והצורך בהשארת התלמידים בגנים ובבתי הספר באופן רציף כדי להמשיך ולתת להם את המענים החינוכיים והטיפוליים הנדרשים להם".