בתחילת החודש, לאחר שהמדינה הודיעה כי יישום מתווה קיצור תורנויות המתמחים יידחה בשנה וחצי, הרופאים הצעירים חידשו את מאבקם וקבעו אולטימטום - אם ההחלטה לא תשונה עד 25 באוגוסט, תצא לפועל התפטרות המונית של מתמחים מכל בתי החולים בארץ. הבוקר (חמישי) סיפרה לאולפן ynet ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון "מרשם" המוביל את המחאה, כי למרות שעברו כמעט שלושה שבועות, לא חלה התקדמות בנושא.
ד"ר ביטון הבהירה כי "ממשלת ישראל הפקירה את המתמחים. שום דבר לא מתקדם, ולאור העובדה שכל הבטחה שניתנה לנו בשנים האחרונות הופרה ואנחנו ממשיכים לעבוד בתורנויות של 26 שעות, לא נותרה לנו ברירה". ביטון הדגישה את הצורך הדוחק ביישום המתווה: "אנחנו לא יכולים לשאת יותר את התורנויות כפי שהן עכשיו, מדובר בסכנה למטופלים ובסכנה לעצמנו. ביום חמישי בעוד שבוע מהיום נגיש מאות מכתבי התפטרות".
- זה איום ממשי? אספתם מכתבי התפטרות גם במאבק הקודם. הפעם זה הדבר האמיתי? "בהחלט. בפעם הקודמת בעצם הגשנו מכתבי התפטרות, אך לשמחתנו הגיעו איתנו לסיכומים אז הם לא נדרשו להיכנס לתוקף. היה מתווה, הוקצו תקציבים, ונראה היה שאנחנו הולכים לקראת פתרון, אך לצערי הרב הממשלה בחרה שלא להתעמת עם ההסתדרות הרפואית ועם משרד האוצר. יש פה אג'נדה מכוונת: המדינה סיימה את השנה עם עודף תקציבי שלא נראה זה 15 שנים, אך מערכות חשובות כמו החינוך והבריאות מיובשות מתקציבים. לא נותרה לנו ברירה אלא להתפטר, אנחנו לא יכולים לשאת בעול עוד".
2 צפייה בגלריה
מסיבת העיתונאים של ד"ר ריי ביטון
מסיבת העיתונאים של ד"ר ריי ביטון
מסיבת העיתונאים של ד"ר ריי ביטון, בתחילת החודש
(צילום: בראל אפרים)
2 צפייה בגלריה
הפגנת המתמחים בתל אביב
הפגנת המתמחים בתל אביב
הפגנת המתמחים בתל אביב, בחודש שעבר
(צילום: מוטי קמחי)
- ותשאירו בתי חולים בלי מתמחים? "החולים מופקרים כבר היום, בפועל. מאושפז שמקבל טיפול ב-03:00 לפנות בוקר מרופא שעבד 26 שעות ברצף מופקר לכל דבר ועניין. לכן זה לא נכון לגלגל את האחריות הזו עלינו - אנחנו מנסים לשנות ולתקן את העוול הזה".
- באיזה סדר גודל מדובר? כמה רופאים את מעריכה שיתפטרו? "בפעם הקודמת הגענו לכ-900 מתמחים שהגישו מכתבי התפטרות, ואני מאמינה שנגיע למספרים דומים. עד כה נאספו כ-300 מכתבי התפטרות מכל המחלקות בארץ, כולל מחלקות פנימיות, מיונים, מחלקות נשים, פסיכיאטריה ונוירולוגיה. זו החלטה שהמתמחים קיבלו בלב כבד ובקושי רב, אך המלחמה הזו היא עבור המטופלים קודם, על מנת להעניק את שירותי הרפואה שמגיעים להם".
- את קונה את טענת היועמ"שית שאי אפשר לאשר את המתווה בתקופת בחירות? "הטענה שלה מתייחסת להיעדר ההסכמים הקיבוציים, שאי אפשר להתחיל אותם בתקופת בחירות, אבל הטענה הזו לא נכונה משפטית. המשא ומתן על ההסכמים ניטש כבר יותר משנה, ומעבר לזה - בכל זאת מנהלים משא ומתן עם המורים, עם נהגי אגד, עם עובדי משרד החוץ ועוד. רק כשזה מגיע אלינו מדברים על כמה שצריך להיות סבלניים, כי זה ייקח שנים ארוכות. די, הסבלנות שלנו אזלה".