1 צפייה בגלריה
אמיר חייק מונה לשגריר ישראל באיחוד האמירויות
אמיר חייק מונה לשגריר ישראל באיחוד האמירויות
השגריר החדש אמיר חייק
(צילום: סמדר כפרי)
שר החוץ יאיר לפיד ימנה את אמיר חייק לתפקיד שגריר ישראל הראשון באיחוד האמירויות הערביות במסגרת מכסת המינויים הפוליטיים. חייק יחליף את הדיפלומט איתן נאה שימש כראש הנציגות הזמנית במדינה שכוללת שבע אמירויות מונרכיות. במשרד החוץ הייתה ציפייה שהדיפלומט נאה ימונה לשגריר קבע, אך לפיד החליט למנות את האיש שלו לתפקיד השגריר החדש.
חייק מכהן כנשיא התאחדות המלונות בישראל ויו"ר תאגיד המחזור אל"ה. בעבר כיהן כמנכ"ל משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה וכמנכ"ל התאחדות התעשיינים. במקצועו חייק הוא רואה חשבון וכלכלן.
השר לפיד אמר בעקבות המינוי: "אמיר חייק עתיר ניסיון וידע בתחומי הכלכלה והתיירות. הוא האיש המתאים למסד את הגשר בין ישראל לאמירויות. אחרי פתיחת השגרירות הגיע הזמן גם למנות שגריר ראשון לאיחוד האמירויות".
חייק אמר: "אני מודה לשר החוץ יאיר לפיד על האמון. כבוד גדול עבורי להיות השגריר הראשון באיחוד האמירויות ולייצג את מדינת ישראל. איחוד האמירויות היא עולם שלם של הזדמנויות כלכליות משותפות, זו משימה חשובה ומרגשת ויש עבודה רבה לפנינו. אין לי ספק שאזכה לשיתוף פעולה מלא מכל משרדי הממשלה וביחד נצליח לטובת שיתופי הפעולה המדיניים והכלכליים של שתי המדינות".

"חנקו את משרד החוץ מסיבות פוליטיות"

במקביל, השר לפיד ערך היום תדרוך ראשון לכתבים המדיניים מאז כניסתו לתפקיד. "כשנכנסתי לתפקיד הגדרנו יחד עם המשרד מטרת על", אמר שר החוץ. "מטרת העל היא לספר אחרת את הסיפור הישראלי. זה לא יקרה ביום וגם לא בשנה, אבל הגיע הזמן להתחיל. מדינת ישראל בצרות. הייתה פה הזנחה גמורה של ההסברה, הזנחה גמורה של יחסי החוץ והתקשורת העולמית.
"התוצאות קשות. האנטישמיות הגיעה בשנים האחרונות לשיא שלא היה כמותו מאז מלחמת העולם השנייה. ההתקפה על ישראל בארה"ב ובאירופה היא אסון מתגלגל. יהודים ברחבי העולם הם חלק מההתקפה על המדינה היהודית. ההזנחה של השנים האחרונות גרמה למצב שלא ייאמן. מדינה דמוקרטית ושומרת חוק מותקפת בידי ארגוני טרור, וחלקים ניכרים מהעולם המערבי הנאור תומך בארגוני הטרור.
"הם עושים את זה כי אף אחד לא הסביר להם מה קורה פה באמת. הם עושים את זה כי אויבי ישראל השקיעו בזה כסף וזמן ומאמץ, ופה חנקו את משרד החוץ ואת מערך ההסברה מסיבות פוליטיות". דברים דומים השמיע לפיד עם כינון הממשלה החדשה. בישיבת סיעה שערכה אז מפלגתו יש עתיד, אמר לפיד: "ההרס וההזנחה שמצאנו במשרדים היה בלתי ניתן לתיאור, הממשלה הקודמת דאגה לעצמה ולמקורביה, מדיניות החוץ הופקרה למען אינטרסים אישיים".

לפיד הדגיש בתדריך היום: "את זה אנחנו משנים עכשיו. זה יצריך מאתנו מאמצים. זה יצריך שינוי חשיבה, אבל זה אפשרי. העולם לא נגדנו באופן אוטומטי. פשוט השארנו לרעים את הזירה. אני בתפקיד רק שישה שבועות, אבל אני יכול כבר לומר לכם: יש לנו הרבה יותר ידידים ממה שסיפרו לנו. יש לא מעט זירות שבהן אפשר בעבודה נכונה לשפר את המצב.
"בשבועות האלה דיברתי אישית עם יותר מ-70 ראשי מדינות ושרי חוץ, סנאטורים וחברי קונגרס. הם לא נגדנו. הופעתי בפני כל שרי החוץ של האיחוד האירופי לראשונה אחרי יותר מעשור, בניגוד למה שאמרו לכם, גם הם לא נגדנו".

לפיד הזכיר בדבריו את פתיחת השגרירות באבו דאבי והקונסוליה בדובאי. בהתייחסו למדינות ערב נוספות אמר שר החוץ: "יצרנו שיפור דרמטי ומהיר ביחסים עם ירדן רגע לפני שהיה שם שבר בלתי ניתן לתיקון. אני עומד לפתוח את הנציגות במרוקו, ישראל צורפה השבוע כמדינה משקיפה לאיחוד מדינות אפריקה. הישג גדול של שירות החוץ. אז גם הם לא נגדנו".
לפיד הוסיף: "המפלגה הדמוקרטית בארה"ב לא נגדנו, יהדות ארה"ב בטח לא נגדנו. התקשורת הבינלאומית לא נגדנו. תפקיד משרד החוץ הוא לרתום אותם לחיזוק הביטחון הישראלי, הכלכלה הישראלית והמעמד הבינלאומי שלנו. יש בכל המקומות האלה אנשים שלא אוהבים אותנו, אבל לא כולם. יש גם הרבה מאוד כאלה שרוצים לתמוך בנו. רק אף אחד לא דיבר איתם. במקום זה העליבו אותם ונשאו נאומים נגדם.
"אנחנו הולכים לעבוד איתם אחרת. לקיים איתם דיאלוג, להתווכח איתם כשצריך. לא להודיע מיד שכל מי שלא מסכים איתנו הוא אנטישמי ועוכר ישראל. ככה לא מנהלים יחסי חוץ של מדינה. בשביל לשפר ולשנות את המצב אנחנו עושים סדרה של מהלכים: אנחנו מטמיעים לתוך המשרד את המשרד לעניינים אסטרטגיים. אנחנו עושים פה במשרד תהליך אסטרטגי מרתק שמטרתו לבנות מחדש את הסיפור הישראלי בעיני העולם.
"תקציב משרד החוץ עומד לגדול. יהיו לנו יותר תקנים. יהיו לנו יותר נציגויות בעולם. לא יכול להיות, זה פשוט אבסורד שלרשות הפלסטינית יהיו יותר נציגויות בעולם מאשר למדינת ישראל. משרד החוץ חוזר להיות חלק מכל קבלת החלטות מדינית-ביטחונית שנעשית בישראל. הוא חוזר לכל הצמתים הרגישים. מנושא הגרעין האיראני ועד חאן אל-אחמר, מהיחסים עם הבית הלבן עד דיפלומטיית החיסונים".

"המטרה שלי ושל בנט: החזרת מעמדו הבכיר של המשרד"

לסיכום דבריו אמר לפיד: "אין בישראל החלטות קריטיות שאין להן השלכות בינלאומיות, ולפיכך לא יהיו בישראל החלטות קריטיות שמשרד החוץ לא יהיה חלק מהן. ראש הממשלה נפתלי בנט ואני מסונכרנים בנושא הזה עד הקצה. החזרת מעמדו הבכיר של משרד החוץ, צמוד למשרד הביטחון ומשרד ראש הממשלה, זו מטרה משותפת לשנינו. זה לא יקרה, זה כבר קורה עכשיו.
"יחד אנחנו ממצבים את ישראל בעיני העולם במקום הטבעי שלה: דמוקרטיה ליברלית שומרת חוק. מדינה שיש בה גאווה לאומית אבל גם אכפת לה מזכויות אדם. מדינה מתקדמת, טכנולוגית ושוחרת שלום. זה מה שאנחנו באמת, אז זה מה שהעולם צריך לדעת עלינו. זו המשימה שלנו".