4 צפייה בגלריה
 נתניהו ובן גביר
 נתניהו ובן גביר
נתניהו ובן גביר
(צילום: רויטרס/Amir Cohen/Pool, אלעד גרשגורן)
ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס היום (ראשון) דיון ביטחוני על רקע העלייה בהתרעות לפיגועים לקראת חגי תשרי שיחלו בסוף השבוע עם ציון ראש השנה. במוקד הדיון החלטתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להגביל את הביקורים שלהם זוכים אסירים ביטחוניים פלסטינים, שפורסמה לראשונה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות". בתום הדיון החליט נתניהו לדחות את החמרת תנאי האסירים עד אחרי החגים - זאת לבקשת גורמי הביטחון וכדי למנוע הסלמה.
מיד בתום הדיון הוציאו לשכת בן גביר ולשכת ראש הממשלה תגובות למהלך הדברים. לשכתו של בן גביר מסרה כי "בניגוד לתדרוכים מלשכת ראש הממשלה, החלטת השר המבוססת על פקודת נציבות שירות בתי הסוהר, שלה מעמד של חוק שרירה וקיימת. סוכם בדיון כי לשכת ראש הממשלה תפנה ליועצת המשפטית לממשלה שתכריע במחלוקת בעניין ביקורי אסירים, כשהשר כאמור מתבסס על החוק, בהחלטתו לקבוע שהביקורים יהיו פעם בחודשיים". לאחר מכן מסרה לשכת נתניהו כי "ההחלטה בענייני אסירים ביטחוניים תתקבל אך ורק על ידי ראש הממשלה והקבינט".
4 צפייה בגלריה
הרצי הלוי
הרצי הלוי
"נכון לדון בעניין האסירים אחרי החגים". הלוי
(צילום: דובר צה"ל)
בפתח הדיון נרשמו חילופי דברים בין הרטמכ"ל הרצי הלוי לבן גביר. הלוי טען כי "יש הרבה בנזין על הרצפה. צריך לקחת את הגפרורים. חיי אזרחים חשובים יותר משינוי תנאים של אנשים שגם ככה בבתי הכלא. בעניין האסירים נכון לדון אחרי החגים בגלל זה". בתגובה לכך, אמר השר לביטחון לאומי כי "חיי אזרחים קודמים ודווקא בגלל זה צריך לשנות תנאי המחבלים. המחבלים בבתי הכלא חוזרים לפיגועים. הקונספציה נכשלה - המלך הוא עירום".
לדברי בן גביר, "כשהם שם לא גרוע להם ומשתלם לחזור לרצוח. כל פעם זה לא העיתוי ועכשיו כמובן זה בטח לא העיתוי. תנו לי פעם אחת שאמרתם שזה העיתוי. נרצחים פה אנשים ואף פעם לא אמרתם שזה העיתוי".
שר הביטחון יואב גלנט אמר בהמשך כי "לא יכול להיות שאחרי שהתקבלה החלטה ביום חמישי וסוכם לעשות דיון בעניין האסירים, השר בן גביר מקבל החלטה עצמאית". בן גביר תקף: "זה חוק שאנחנו אוכפים. תתעסק במשרד שלך, אני אתעסק במשרד שלי. אל תתערב לי במשרד". גלנט השיב: "יהודה ושומרון לא בסמכותך". בן גביר ענה: "יש לי אחריות לביטחון חיים של יהודים ואתה לא תתערב לי במשרד. אסירים זה לא אתה".

בן גביר הוסיף כי "תמיד אתם מעלים את הר הבית, האסירים והתלכדות זירות. כל פעם אסור לגעת באסירים כי זה יכול להתסיס, אז אסור לעולם לשנות את התנאים שלהם. הם פרות קדושות. אדוני ראש הממשלה הם בתנאים יותר טובים מהמלון שהיית בו". נתניהו התלוצץ: "אבל שם היו לי לפידים וזמבורות". בן גביר השיב: "ובכלא יש בר מתוקים וכבש".
לאחר מכן התערב ראש השב"כ רונן בר, וציין כי "יש כאלה שרוצים הפרה של הסטטוס קוו ויש כאלה שיהיו חייבים להגיב במקרה כזה. יש צפי לפרובוקציות במגזר הערבי וגם יהיה יותר נוח לראש הממשלה בארה"ב בלי שינוי סטטוס קוו פה". השר לביטחון לאומי השיב: "בארה"ב ילמדו אותנו איך להתייחס לאסירים. בואו נלמד מהם איך הם מתנהגים לאסירים".
מזכיר הממשלה יוסי פוקס אמר כי לא חייבים לשנות את התנאים ברגע זה. בן גביר ענה לו כי "עכשיו. זה החוק ואני לא מתכוון לעבור על החוק. זו מדינת חוק". פוקס השיב כי "יש יועצת משפטית לממשלה. בוא נלך אליה". בן גביר עקץ: "פעם ראשונה שאני שומע שאתה רוצה יועמ"שית. חזון אחרית הימים".
4 צפייה בגלריה
ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
"יש צפי לפרובוקציות גם במגזר הערבי". בר
(צילום: יאיר שגיא)
נתניהו אמר לאחר מכן כי "לגבי החוק, מישהו בדק כמה חוקים מקוימים? אחוז ענק לא מקוים. לא עושים מזה עניין ויש תחושה במה הציבור עומד. אם אתה רוצה להשתחרר מהתחושה שאתה עבריין, אני מוכן לקחת את זה על עצמי". מזכיר הממשלה הוסיף כי "נראה אם היועמ"שית אומרת שחייבים לקיים את החוק הזה". בן גביר ענה: "אדוני ראש הממשלה אתה לא יכול להפר חוק, אני לא יכול. אנחנו לא מעל החוק".
בהמשך גלנט תקף את בן גביר, ואמר כי "אתה שומע את מה שמחליט ראש הממשלה, אחרי ששמע את המלצות השרים, ראש השב"כ והרמטכ"ל, ואז אתה הולך ועושה הפוך ממנו. אם אתה לא מבצע את ההחלטות של ראש הממשלה אין מה לדון איתך. אתה מדליק את השטח ומדינת ישראל נושאת במחירים". בן גביר אמר בתגובה כי "לא נבחרת להוביל גם את המשרד לביטחון פנים. תסיר את הידיים שלך מהמשרד שלי". מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף רסאן עליאן, השיב כי "החגים ייראו אחרת לגמרי אם תהיה או לא תהיה שביתת אסירים".
עוד לפני הדיון נועד השר בן גביר בארבע עיניים עם ראש הממשלה נתניהו, וביקש ממנו לקבל את עמדתו בעניין החמרת תנאי האסירים הביטחוניים - אך זו כאמור לא התקבלה.
4 צפייה בגלריה
הר הבית
הר הבית
מוקד אפשרי לדרדור המצב הביטחוני: הר הבית
(צילום: AFP)
מלבד נתניהו ובן גביר, בדיון השתתפו כאמור גם שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, ראש השב"כ רונן בר ונציבת שב"ס רב-גונדר קטי פרי. הרמטכ"ל ושר הביטחון השמיעו בדיון התנגדות להחלטת בן גביר מחשש להחרפת המתיחות הביטחונית. בן גביר מצידו ביקש לדון בנושא גם בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני ביום שלישי הקרוב.
השר לביטחון לאומי הנחה להגביל את ביקורי משפחות האסירים הביטחוניים לתדירות של פעם בחודשיים במקום פעם בחודש. הצעד גרר ביקורת במערכת הביטחון, והתנגדות גם מצידו של ראש הממשלה נתניהו. האסירים הכריזו כי יפתחו בשביתת רעב המונית ביום חמישי הקרוב אם אכן החלטת בן גביר תתבצע.
בשבוע שעבר, על רקע הירידה בכשירות חלק ממערכי צה"ל, בהם חיל האוויר, הזהיר שר הביטחון יואב גלנט כי "אנחנו נמצאים בתקופה ביטחונית מורכבת בכלל הגזרות". הוא הוסיף כי "בתקופה הזו, יהיו מי שינסו לפגוע בנו בחסות החגים. כדי לוודא שאזרחי ישראל יעברו בבטחה את התקופה הזו מערכת הביטחון נערכת בפריסה רחבה".
במקביל, בישראל מזהים גם את הר הבית בירושלים כמוקד אפשרי לדרדור המצב הביטחוני, ועל כן עושים מאמצים הסברתיים להרגעת השטח ולמנוע מצב של "התלכדות זירות" - כפי שאירע בפסח האחרון, אז שוגרו לישראל עשרות רקטות משטח לבנון - המטח הגדול ביותר מאז מלחמת לבנון השנייה ב-2006. ארבע רקטות נפלו אז בשטחים מיושבים ורבות נוספות יורטו על ידי כיפת ברזל. בצה"ל הטילו אז את האחריות על חמאס, וחיל האוויר תקף בתגובה בשטח לבנון.