תמונות יוצאות דופן מגיעות בשעות האחרונות מאיראן, שם התאספו בלילה האחרון עשרות מפגינים ליד כלא בעיר כראג' הסמוכה לטהרן, בעקבות שמועות שלפיהן שני אסירים שנידונו למוות בגין השתתפותם במחאה נגד המשטר עומדים להיות מוצאים להורג בטווח הזמן המיידי. בסרטונים מהזירה נשמעים המפגינים מזהירים את הרשויות מתגובה אם יוציאו את השניים להורג, ואמו של אחד מהם נראית מתחננת לעצור את ההליך, בטענה שבנה סובל מבעיות נפשיות.

6 צפייה בגלריה
איראן הפגנה ליד כלא ב כראג' אמו של הנידון למוות מוחמד גודבלו
איראן הפגנה ליד כלא ב כראג' אמו של הנידון למוות מוחמד גודבלו
אמו של גודבלו ליד הכלא בכראג'. ניסתה לשכנע: "הרופאים חתמו על עצומה"
6 צפייה בגלריה
איראן הפגנה ליד כל ב כראג' שמועות ש נידונים למוות יוצאו להורג
איראן הפגנה ליד כל ב כראג' שמועות ש נידונים למוות יוצאו להורג
"תהיה התקוממות". המחאה הלילית בכראג'
ההתקהלות ליד הכלא בכראג' החלה בעקבות דיווחים שהפיצו פעילי זכויות אדם, ולפיהם שני האסירים – מוחמד גובדלו בן ה-22 ומוחמד ברוגאני בן ה-19 – הועברו לבידוד, צעד שהרשויות נוהגות לנקוט לפני הוצאה להורג. השניים נידונו למוות בחודש דצמבר, וערעורם על העונש נדחה.
האסיר גובדלו נידון למוות בגין דריסת שוטר, אך אמו טוענת כי הוכח שהוא כלל לא היה במקום האירוע בזמן שהשוטר נדרס. בסרטונים שצולמו בשערי הכלא היא נשמעת אומרת למפגינים כי בנה סובל מהפרעה דו-קוטבית, וכי 50 רופאים חתמו על עצומה הקוראת לבית המשפט להקים ועדה שתבחן את מצבו הנפשי – אך השופטים התעלמו. הנידון למוות השני, מוחמד ברוגאני, הורשע בשימוש בסכין, בהצתה של בניין ממשל ובפציעת שוטר במהלך הפגנות המחאה. הוא הורשע גם כי עודד אחרים ברשתות החברתיות לצאת ולהפגין נגד המשטר.
6 צפייה בגלריה
הפגנה בלונדון
הפגנה בלונדון
מתנגדי המשטר האיראני מפגינים בלונדון נגד האייתוללות, במהלך "מחאת החיג'אב"
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
איראן מחאת ה חיג'אב מהסא אמיני נשים מפגינות בעיר יזד 26 ב ספטמבר
איראן מחאת ה חיג'אב מהסא אמיני נשים מפגינות בעיר יזד 26 ב ספטמבר
בראשית המחאה בעיר יזד. זה החל מכיסוי הראש
(צילום: AFP)
במהלך ההפגנה הלילה נשמעו מהקהל קריאות נגד המשטר, בהן "אהרוג את מי שהרג את אחי" ו"זו אזהרה אחרונה – אם תוציאו אותם להורג, תהיה התקוממות". קריאות נשמעו גם נגד המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי.

אלוף הקראטה ומאמן הילדים הוצאו להורג

המעשים שבהם הורשעו שני הנידונים למוות בוצעו במסגרת הפגנות המחאה ששטפו את איראן מאז ספטמבר בעקבות מות הצעירה הכורדית מהסא אמיני, שהתמוטטה ואיבדה את הכרתה אחרי שנעצרה על-ידי משטרת המוסר בטהרן בטענה שלא עטתה כהלכה את כיסוי הראש שלה, החיג'אב. בעקבות זאת זכה גל המחאה לכינוי "מהומות החיג'אב". מאז תחילת המחאה נהרגו לפחות 519 מפגינים ו-68 אנשי כוחות הביטחון. קרוב ל-20 אלף בני אדם נעצרו, ולפי הערכות ל-111 מהם נשקפת סכנה של עונש מוות.
6 צפייה בגלריה
מוחמד מהדי קראמי וסייד מוחמד חוסייני
מוחמד מהדי קראמי וסייד מוחמד חוסייני
קראמי וחוסייני, שהוצאתם להורג בסוף השבוע עוררה מחאה מעבר לים
(מתוך טוויטר)
בשבועות האחרונים החלה הרפובליקה האיסלאמית להוציא להורג חלק מהמורשעים שנידונו למוות על מעשיהם במהומות, ועד כה הוצאו להורג ארבעה כאלה. השניים האחרונים היו מוחמד מהדי קראמי בן ה-21, אלוף קראטה שהגיע עד לנבחרת הנוער של איראן, וסייד מוחמד חוסייני בן ה-22, שאימן ילדים בהתנדבות. הם הורשעו בהריגת איש מיליציית הבסיג' של משמרות המהפכה ונתלו למוות ביום שבת.
הוצאתם להורג עוררה גינויים מרחבי העולם והפגנות מחאה באירופה ובאמריקה. במסגרת הגינויים בעולם ארבע מדינות אירופיות – גרמניה, צרפת, בריטניה ונורבגיה – הודיעו אחר הצהריים כי זימנו לשיחות נזיפה את הנציגים הדיפלומטיים של איראן בבירותיהן. "למשטר שרוצח את הצעירים שלו על מנת לאיים על האוכלוסייה אין עתיד", אמרה שרת החוץ הגרמנייה אנלינה ברבוק כשהכריזה על זימון השגריר האיראני בברלין.
המחאה הזו נפלה על אוזניים ערלות: ממש היום גזרו בתי המשפט האיראניים עונשי מוות על עוד שלושה בני אדם שהשתתפו בהפגנות. השלושה – סאלח מירהאשמי, מג'יד קאזמי וסעיד יגובי – הורשעו גם הם בהרג אנשי מיליציית הבסיג', בהפגנה בעיר איספהאן.
6 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
עלי חמינאי. "אין ספק שהם בגדו"
(צילום: EPA / IRAN SUPREME LEADER OFFICE)
בקריית הוותיקן גינה היום האפיפיור פרנסיסקוס את איראן על הטלת עונשי המוות: "לזכות לחיים נשקף איום במקומות שבהם עונש המוות ממשיך להיות מוטל, כפי שקורה בימים אלה באיראן, בעקבות ההפגנות האחרונות שבהן מפגינים ומפגינות דורשים כבוד רב יותר לנשים", אמר האפיפיור. המנהיג העליון של איראן חמינאי אותת מצדו היום כי למשטרו אין שום כוונה לנקוט יד רכה יותר נגד המפגינים, ובנאום בטלוויזיה אמר כי "מי שהציתו בנייני ציבור ללא ספק בגדו". לפי חוקי הרפובליקה האיסלאמית, בגידה גוררת עונש מוות.
בצל מבצע הדיכוי הקטלני מצד המשטר נראה כי בשבועות האחרונים הצטמצמו ההפגנות ברחבי איראן, אם כי מחאות בקנה מידה קטן יותר ממשיכות להתקיים בטהרן, באיספהאן ובכמה ערים אחרות.