איראן הוציאה הבוקר (שבת) להורג שני צעירים בטענה שהורשעו בהריגת איש בסיג', מיליציית המתנדבים הצבאית-למחצה שכפופה למשמרות המהפכה ומסייעת בדיכוי ההפגנות. לפי CNN, אחד מהשניים היה אלוף קראטה - והשני מאמן ילדים מתנדב. בכך עלה לארבעה מספר האנשים שידוע שהוצאו להורג בעקבות מחאת החיג'אב.
לפי סוכנות הידיעות האיראנית פארס, שני הנידונים למוות, מוחמד מהדי קראמי (21) וסייד מוחמד חוסייני (22), נתלו לפנות בוקר. ב-CNN צוין כי לפחות 41 מפגינים נוספים נידונו למוות באיראן בחודשים האחרונים, אך המספר בפועל עלול להיות גדול משמעותית.
4 צפייה בגלריה
מוחמד מהדי קראמי
מוחמד מהדי קראמי
לא זכה לשוחח עם משפחתו לפני שנתלה. קראמי
(מתוך טוויטר)
4 צפייה בגלריה
סייד מוחמד חוסייני
סייד מוחמד חוסייני
נעצר בדרך לקבר הוריו. חוסייני
(מתוך טוויטר)
4 צפייה בגלריה
מוחסן שקרי מפגין שהשתף ב מחאת החיג'אב באיראן והוצא להורג הוצאה להורג בטענה שתקף איש ביטחון בטהרן
מוחסן שקרי מפגין שהשתף ב מחאת החיג'אב באיראן והוצא להורג הוצאה להורג בטענה שתקף איש ביטחון בטהרן
העצור הראשון שהוצא להורג ממחאת החיג'אב. מוחסן שכארי

לקריאה נוספת

ב-CNN דווח כי קראמי בן ה-21 היה אלוף קראטה איראני-כורדי, שקעקע את הטבעות האולימפיות על החלק הפנימי של זרועו. בן דודו סיפר כי הוא היה "ילד אמיץ ואינטיליגנט", שהתחיל ללמוד קראטה בגיל 11, הצטרף לנבחרת הנוער של איראן ובהמשך זכה באליפויות הלאומיות. בחודש שעבר פרסמו הוריו סרטון ברשתות החברתיות, שבו התחננו בפני המדינה שתחוס על חייו. "בני הוא אחד מאלופי הקראטה של איראן, יש לו כמה תארים לאומיים והוא מדורג 4 בנבחרת", אמר אביו. "אני מבקש ממכם להסיר את צו ההוצאה להורג".
קראמי הורשע ב-5 בדצמבר, פחות משבוע לאחר שהחל משפטו בטהרן, ומשפחתו טוענת שעבר עינויים בכלא ולא קיבל זכות להיוועץ עם עורך דין. למעשה, עורך דינו של קראמי טען שהרשויות לא אפשרו לו לייצג אותו בבית המשפט, והוסיף כי קראמי לא קיבל אפשרות לשוחח עם בני משפחתו לפני שהוצא להורג.
ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל פרסם ציטוט של אביו של קראמי מימי מעצר בנו, שסיפר כי "אני הולך לבית המשפט ולכלא כל בוקר, ואז מסתובב ללא מטרה ברחובות. הבוקר נכנסתי לכלא, אבל עוזר התובע לא היה שם. הם אמרו לי שאני חייב להפסיק לבוא לשם אם המקרה שלי קשור להפגנות, הם לא נותנים לך שום תשובה. בכל לילה אני חושש שימסרו לי את החדשות על הוצאתו להורג של הילד שלי. איבדתי תקווה. הם דנו את הילד שלי למוות והם עלולים לבצע את זה בכל רגע".
4 צפייה בגלריה
נבאב איברהימי
נבאב איברהימי
העלה מתכון ברשתות - ונלקח לכלא של אסירים פוליטיים. נבאב איברהימי
(מתוך אינסטגרם)
חברת הפרלמנט הגרמני יה-וואן סיפרה בטוויטר כי הנידון השני למוות, סייד מוחמד חוסייני, עבד בהתנדבות עם ילדים. "הסיפור שלו כל כך עצוב", כתבה. "הוא איבד את שני הוריו, והיה מבקר אותם בקבריהם בכל יום חמישי. הוא אימן ילדים בחינם". לדברי חברת הפרלמנט, חוסייני נעצר בדרכו לבקר את קבריו הוריו, וגם אחיו נלקח ולא שמעו ממנו מאז. ב-CNN ציינו כי חוסייני הורשע באותו הדיון עם קראמי ועם שני גברים נוספים שנידונו גם הם למוות, חמיד גארה-חאסלאו וחוסיין מוחמדי.
האדם הראשון שהוצא להורג בעקבות מחאת החיג'אב היה מוחסן שכארי בן ה-23, שנתלה בחודש שעבר אחרי שנטען שדקר את אחד מאנשי כוחות הביטחון באמצעות מצ'טה. כמה ימים לאחר מכן הוצא להורג מפגין נוסף, מג'ידרזה רהנבאד בן ה-23, שנתלה בפומבי. ארגוני זכויות אדם מדגישים את המהירות שבה הרפובליקה האיסלאמית מעמידה לדין את העצורים בגל ההפגנות, ואת המאמצים שהיא עושה כדי לדכא את המחאה - שבה נהרגו עד כה מאות בני אדם, ונעצרו עוד אלפים רבים.
ההפגנות באיראן, נזכיר, פרצו בעקבות מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני ב-16 בספטמבר – כמה ימים אחרי שנעצרה על-ידי משטרת המוסר של טהרן, בטענה ש"התרשלה" בעטיית החיג'אב שלה ובכך הפרה את חוקי הצניעות. בעקבות זאת יצאו המונים לרחובות, ומה שהחל כמחאה על החובה לעטות חיג'אב הפך במהרה למחאה נרחבת נגד דיכוי חירויות הפרט ונגד המנהיג העליון עלי חמינאי. המחאה הפכה לאחד האתגרים הגדולים ביותר למשטר מאז המהפכה האיסלאמית של 1979.

בינתיים, אתמול דווח כי ביום שבו השחקנית טראנה עלידוסטי שוחררה בערבות, כשבועיים אחרי שנעצרה, נעצר נבאב איברהימי - שף מוכר עם 2.7 מיליון עוקבים באינסטגרם ומאות אלפי צופים ביוטיוב. על אף שלא ניתנה סיבה רשמית למעצרו, עוקביו הבחינו שאיברהימי פרסם מתכון לקציצות פרסיות דווקא ביום השנה למותו של קאסם סולימאני. בעבר, נסביר, פרסמו מתנגדי משטר תמונות של קציצות בשר טחון ביום השנה למותו של סולימאני, כעקיצה לדרך שבה מצא מפקד כוח קודס לשעבר את מותו - בהפצצה מהאוויר של מל"ט אמריקני בנמל התעופה בבגדד.
ב"דיילי מייל" ציינו כי מאז מעצרו, חשבון האינסטגרם של איברהימי אינו נגיש יותר. לפי הדיווח שם, הוא נלקח לכלא אווין. ניק יוספי, יוצר קולנוע וצלם איראני שנעצר בעצמו באוקטובר ושוחרר מאז, כתב בטוויטר כי איברהימי נעצר ובית הקפה שלו בטהרן נסגר.
לפי CNN, גם מהדי בייק, העורך הפוליטי של העיתון האיראני העצמאי Etemad נעצר ביום חמישי, על רקע מחאת החיג'אב. לפי אשתו, הוא נעצר על-ידי גורמים ממשרד המודיעין האיראני אחראי שראיין את משפחותיהם של כמה מעצורי המחאה. "הטלפון, המחשב והחפצים שלו הוחרמו", סיפרה בטוויטר. כמו במקרים אחרים, עילת מעצרו לא פורסמה.