שר האוצר אביגדור ליברמן אמר היום (שני) בוועידת העלייה והקליטה "עולים מכל הלב" של "ידיעות אחרונות", ynet ו"ווסטי" כי מחאת המתמחים לקיצור התורנויות היא "התמרמרות". לדבריו, "אין שם בכלל בעיה, אבל כולם יודעים שהתקציב הולך להיסגר וזה מן מחזה שחוזר".
הוא הוסיף כי "הכל פתיר", וכלשונו – "כולם צריכים לנחות. אנחנו לא ניכנע לשום לחצים, יש מתווה. הבעיה העיקרית עם המתמחים היא שפשוט אין רופאים במדינת ישראל. אין מספיק רופאים, לא ייצרו. היום רוב הלומדים רפואה הם לומדים בחו"ל לצערי. איטליה, גם ממדינות בלטיות".
9 צפייה בגלריה
ליברמן ומחאת המתמחים
ליברמן ומחאת המתמחים
ליברמן ומחאת המתמחים
(צילום: יריב כץ, מוטי קמחי)
9 צפייה בגלריה
חיילים נחים במוצב צבאי סמוך לגבול עזה
חיילים נחים במוצב צבאי סמוך לגבול עזה
"מתחייב להעלות את השכר". חיילים בגבול עזה
(צילום: AFP)
בריאיון הנרחב שהעניק התייחס שר האוצר גם לסוגיית הנישואים האזרחיים. לדבריו, המהלך היה חלק מהמצע של מפלגת "ישראל ביתנו" במהלך הבחירות, אולם לצערו הוא לא נכנס להסכם הקואליציוני.
אתם תלכו על זה? "אנחנו הולכים על זה חזק, אנחנו שנים רבות מנסים. אני חושב שהגענו, גם מבחינה ציבורית וגם מבחינה פוליטית, למצב שניתן כבר להוביל".
אם עכשיו נציגי המפלגות החרדיות מסתכלים עלינו – יהיו פה נישואין שלא דרך הרבנות? "גם בעבר היה גם רב ראשי שהסביר את זה יפה, שחייבים לאפשר גם נישואין אזרחיים, גם ברית הזוגיות, תלוי באיזה ניסוח. בסופו של דבר, גם פה אני פונה קודם כל לחבריי במחנה הלאומי. המחנה הלאומי היה מאוד פלורליסטי, הוא היה מאוד סובלני, ואיך שאתה נכנס למטה של המפלגות, למשל של ליכוד – אז אתה רואה שם שלוש תמונות - הרצל, ז'בוטינסקי וטרומפלדור. שלושתם היו אתאיסטים מוחלטים".
מה אתה אומר בעצם בין השורות? שישראל חייבת ללכת בכיוון חילוני? "לא, ישראל חייבת ללכת בכיוון פלורליסטי. אני לא מפריע, חיה ותן לחיות, זאת הגישה שלנו. אחת תרצה להתחתן דרך הרבנות, תתחתן ברבנות. הרי חרדים לא מכירים במוסד הרבנות, הם לא מתחתנים שם, הם לא מתגרשים שם, יש להם דין תורה, יש להם מוסדות. אחד הוויכוחים הקשים הוא שישראל תתחזק ככור היתוך, ותהיה חברה אחת. אתה רואה מגמה הפוכה – שיש כאלה שמנסים להתבודד, להיבדל כל הזמן, מבית היולדות דרך גני ילדים, מעונות יום, מערכת חינוך, מערכת משפט".
9 צפייה בגלריה
הרבנות הראשית בירושלים
הרבנות הראשית בירושלים
"ישראל חייבת ללכת לכיוון הפלורליסטי". הרבנות הראשית בירושלים
(צילום: רועי זהורי)

קודם רפורמות, ואז העלאת שכר החיילים

אתה הבטחת להעלות את שכר החיילים הצעירים שמשרתים בסדיר. מה קורה עם זה? "קודם כל בוא נסתכל מה כבר קרה. כולל אגב, בקדנציה שלי כשר הביטחון. פעם ראשונה שהעלנו את דמי הכיס ואת שכר הדירה למשך שנה לחיילים בודדים אחרי סיום השירות. ויש גם את מה שנתנו בתקציב הזה כבר – מיליארד שקלים לנכי צה"ל, חמישה מיליארד שקלים לתוכנית מיגון הצפון, ועוד מאה מיליון שקלים לתוכנית ממדים ללימודים. כלומר, מי שירצה ללמוד לתואר ראשון, חייל קרבי או חייל בודד, יקבל סיוע של שנתיים לשכר דירה. הממשלה הזאת קיימת רק ארבעה חודשים. כשאני שומע את חבריי בליכוד שמבקרים אותי – הרי הייתם בשלטון, מה עשיתם? איפה אתם הייתם? מי הפריע לכם מ-2016? גם במערכת הבחירות לא דיברתם על זה. ולכן גם פה יש מהלך. אני אומר, תבדקו אותי לטווח של שנה לפחות, לא של ארבעה חודשים".
אתה מבטיח לחיילי סדיר "נעלה לכם את השכר"? "מתחייב. אנחנו הבטחנו להעלות את השכר, אני הבטחתי להעלות את השכר ב-50%, זה בדיוק מה שיהיה ושאף אחד לא יעמוד לי עם סטופר ביד. לכל תקציב יש היגיון, חייב להיות היגיון מסדר. ההיגיון המסדר של התקציב הזה הוא קודם כל הרבה רפורמות".
זה לסדר. "זה רפורמות, שינויים מבניים, חקיקה פיסקלית – על מנת לייצר הרבה כסף כדי לפתור את בעיות היסוד. יש בישראל חמש קבוצות שאני מתכוון בתקציב הבא לתקן את המעוות בעבורן. כל מה שלא עשו במשך 12 שנה, מ-2009 עד 2021".
תן לי לנחש, מבוגרים? "קודם כל – עובדי מנהל ומשק שההסכם הקיבוצי שלהם כבר פג תוקף ב2017. הקבוצה השנייה שכרגע בכותרות היא המתמחים. הקבוצה השלישית היא המורים, וגם אצלם ב-2019 ההסכם הקיבוצי עם הסתדרות המורים פג תוקף. יש את הסיפור של הגננות והלא-גננות, מטפלות במעונות יום. והדבר החמישי זה חיילי סדיר".
9 צפייה בגלריה
צועדים לעבר ביתו של ניצן הורוביץ
צועדים לעבר ביתו של ניצן הורוביץ
המתמחים. אחת מחמש האוכלוסיות בהן יטפל ליברמן
(צילום: מוטי קמחי)
כל האוכלוסיות האלה בטיפולך, אתה מתחייב. "במחצית הראשונה של נובמבר יהיה תקציב".
יהיה תקציב? "2022 בטוח שיהיה".
במדינת ישראל יהיה תקציב בעוד חודש? "כן, ואנחנו לא מחכים דקה אחת. ניקח שבוע פסק זמן, ונתחיל לעבוד כבר על תקציב 2023-2024. כי סך הכל התקציב של 2021 הוא כבר מוכן".

סדקים בקואליציה? "רעשי רקע"

לוחשים לי שאתה המטפלת או הפסיכולוגית. "לא. אני נפגש".
עם מי? "אני נפגש עם כל ראשי המפלגות".
9 צפייה בגלריה
ישיבת ראשי הקואליציה
ישיבת ראשי הקואליציה
"אני לא מזהה שום בעיה". ישיבת ראשי הקואליציה
אתה מרגיע את הרוחות? "אני חושב שאין שום בעיה. אני לא מזהה באמת שום בעיה. אז יש פה ושם רעשים, גם תראה כל הקולגות שלך אומרים 'הממשלה הזאת זה פשוט משעמם', אז צריך לייצר משהו. אני מבין את הצורך התקשורתי, אבל הקואליציה הזאת מתפקדת".
יש לכם בעיה היום עם השר שטרן. מה אתה אומר, מה צריך לעשות איתו? "שמעתי את הסיפור. תקשיב, שום דבר, הוא יודע מה לעשות. הוא העביר את הנקודה אני חושב בצורה ברורה, לא צריך לנפח איפה שלא צריך לנפח".
אבל אין פה משהו מעבר? "הוא נתן הסבר, ואני מקבל את ההסבר שלו לגמרי".
אתה לא חושב שהוא גרס תלונות על הטרדה מינית. "שמעתי אותו בבוקר מדבר בקולו, לא צריך לנחש".
9 צפייה בגלריה
אלעזר שטרן
אלעזר שטרן
"מקבל את ההסבר שלו לגמרי". שטרן
(צילום: מוטי קמחי )

"רמת חיים יותר גבוהה מציריך"

יש כסף לעלייה? "יש המון כסף. יש המון גופים שמטפלים – שרת הקליטה, הסוכנות היהודית, נפש בנפש, אופק, נתיב, מחלקת עלייה בהסתדרות הציונית, כולם עושים עבודה מצוינת. אבל בסוף, ברגע שכלכלת ישראל תצמח ורמת החיים פה תהיה יותר גבוהה מאשר בשוויץ, יהיה אפשר לוותר על הסוכנות ועל משרד הקליטה".
מה צריך לעשות כדי שעולים יבואו לפה ולא רק מברית המועצות, אלא גם מצרפת, אנגליה ואמריקה? "הייתי פעם במפגש עם הקהילה היהודית בציריך, שהיא מאוד מאוחדת שם. כל אחד, אם השעון הפרטי שלו מתחת ל-30 מיליון דולר – אז הוא מסכן, כולם מרחמים עליו, זה מתחת לקו העוני. והשאלה באמת האם יהודי ציריך יעלו לאופקים? הם יבואו לגור בשדרות?".
9 צפייה בגלריה
משרד האוצר
משרד האוצר
משרד האוצר
(צילום: גיל יוחנן )
כן? לאופקים? לשדרות? "ברגע שרמת החיים שם תהיה יותר גבוהה מאשר בציריך, כולם יעלו".
זה לגמרי עלייך עכשיו. "כן. מה שאנחנו חייבים לייצר פה זו באמת רמת חיים יותר גבוהה מאשר בשוויץ, אני מבטיח".
טוב, זה עניין של שנים. אי אפשר לעשות את זה בקדנציה אחת. "אני אומר שאם יש לנו 8-7 שנים שקטות ויציבות, אנחנו מסוגלים לעשות שוויץ".
9 צפייה בגלריה
פיטורים בחברת אמדוקס
פיטורים בחברת אמדוקס
"לצערי אין מספיק עובדי היי-טק בישראל". בניין אמדוקס
(צילום: נדב אבס)

עליית אנשי היי-טק ורפואה

אתה מסכם עם זה שצריך להגדיל את מספר עובדי ההיי-טק בישראל? "לצערי אין לנו מספיק".
צריך להביא עלייה. "אני דיברתי עם שרת הקליטה, וכל הכבוד לשרת הקליטה. היא הבינה את הנקודה, לקחה את היוזמה. אנחנו עובדים על איזושהי תוכנית מיוחדת לנסות ולעלות כמה שיותר עובדי הייטק, מהנדסים, רופאים, אחיות. תראה, אם אתה לוקח נתונים – אנחנו בפיגור עצום אחרי הממוצע של ה-OECD בכמות האחיות לנפש, הרופאים, מיטות האשפוז. כל התעשייה מחפשת".
אתה מזכיר מיטות אשפוז ובתי החולים אומרים "כן, אבל ליברמן והאנשים שלו באוצר קמצנים". "פעם ראשונה שלבסיס תקציב משרד הבריאות, בלי קשר לקורונה, הופנו שני מיליארד שקלים".
אז אולי תקימו עוד בית ספר לרפואה. "חייבים. אנחנו חייבים להגדיל את כמות הסטודנטים לרפואה במדינת ישראל".
9 צפייה בגלריה
בית חולים סורוקה באר שבע
בית חולים סורוקה באר שבע
"צריך עוד שני בתי חולים בדרום ובצפון". בית החולים סורוקה בבאר שבע
(צילום: shutterstock)
אתה על זה שר אוצר? "בטח, צריך לבנות שני בתי חולים חדשים בדרום ובצפון".
זה יקרה? "כן. זה כבר מופיע בתקציב".
בקיצור, אחרי הקדנציה שלך כשר אוצר יהיו פה הרבה יותר רופאים, הרבה יותר רפואה ציבורית. "אני חושב שהמדינה תהיה הרבה יותר אטרקטיבית. דמיין שרמת החיים באופקים יותר גבוהה מציריך. זה החזון".
היית שר הביטחון. אני יודע כמה אתה אוהב חשאיות, סודיות, וקשה להוציא ממך פסיקים. הסיפור עם המוסד ורון ארד, אהבת את זה? אתה מבין את זה? היית מוציא את זה?
"קודם כל, צריך לסמוך על ראש הממשלה".
על ביבי הייתה לך המון ביקורת בזמנו שהוא דיבר. "אני סומך על שיקול הדעת. כל הנושא הזה בטח לא נדון כאן, בשביל זה יש קבינט, יש פורומים מתאימים".
הנה, חזר שר החוץ הדיפלומט. "אנחנו בהחלט סומכים, ונעשה כל מאמץ, ולפעמים זה לוקח המון שנים להביא נעדרים, להביא שבויים. מעולם לא ויתרנו. אני זוכר כמה שנים לקח לאתר את הצוללת אח"י דקר ועוד כמה דברים אז בוא, אנחנו על זה".