ההסכם נחתם, אבל הפסקת אש עדיין לא באופק: גורמים בכירים באו"ם העריכו אמש (שישי) כי אוניות יחלו בעוד כמה שבועות לייצא תבואה מאוקראינה במסגרת ההסכם שנחתם בין מוסקבה לקייב. הגורמים אמרו כי כמות התבואה שתיוצא משלושת הנמלים באזור אודסה, שייפתחו בפיקוח טורקיה והאו"ם, תעמוד על כחמישה מיליון טונות מדי חודש. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר שבמסגרת ההסכם תיוצא תבואה שנקצרה בשנה שעברה במשקל 20 מיליון טונות.
6 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין משבר מזון חיטה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין משבר מזון חיטה
(צילום: AFP, רויטרס)
מעבר האוניות אל הנמלים ומהם, כך אמר גורם באו"ם, יובטח במסגרת "הפסקת אש דה-פקטו" שעליה הסכימו רוסיה ואוקראינה בכל הנוגע לאוניות והנמלים שבהסכם, אף שהמילה הפסקת אש לא מוזכרת כלל בהסכם שעליו חתמו נציגי קייב ומוסקבה.
ההסכם בין רוסיה לאוקראינה, שנחתם אתמול אחר הצהריים באיסטנבול, כולל הקמה של צוות נציגים מהאו"ם, מטורקיה ומאוקראינה, שתפקידו יהיה לוודא את העמסת התבואה על האוניות בנמלים האוקראיניים, לפני צאתן אל הים השחור הממוקש במוקשים אוקראיניים ורוסיים. מלבד זאת, הוחלט כי כלי שיט אוקראיניים ינחו את אוניות המשא כיצד לנווט באזורים הממוקשים, וייצרו מפה של נתיבי השיט הבטוחים.
6 צפייה בגלריה
אולכסנדר קוברקוב
אולכסנדר קוברקוב
שר התשתיות האוקראיני קוברקוב. ההצלחות הצבאיות הביאו לחתימה
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
המתווכים. ארדואן ומזכ"ל האו"ם גוטרש באיסטנבול
המתווכים. ארדואן ומזכ"ל האו"ם גוטרש באיסטנבול
המתווכים. ארדואן ומזכ"ל האו"ם גוטרש באיסטנבול
(צילום: EPA)
ההסכם כולל גם הסכמה לפיה אוניות המשא ייצאו מהים השחור דרך מצר הבוספורוס בטורקיה, שם יוקם מרכז פיקוח עם נציגים מהאו"ם, מאוקראינה, מרוסיה ומטורקיה. האוניות שיגיעו לאוקראינה ייבדקו על ידי מרכז הפיקוח הזה, כדי לוודא שאינן נושאות נשק או פריטים שיוכלו לשמש את הצד האוקראיני בלחימה. אוקראינה ורוסיה, כאמור, הסכימו לעצור את המתקפות על כלי השיט המסחריים ועל הנמלים שנמצאים בהסכם.
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, שארגונו עבד במשך חודשיים על ההסכם, אמר בטקס החתימה באיסטנבול כי מדובר ב"מגדלור של תקווה בים השחור", והוסיף כי ההסכם מהווה "הקלה לעולם, שצריך אותו יותר מתמיד". גוטרש קרא לרוסיה ואוקראינה לעמוד בהסכם במלואו, והוסיף כי הן הצליחו להתגבר על מכשולים ולשים בצד את הפערים בדרכן לחתימה.

אוקראינה ורוסיה, נזכיר, היו לפני פרוץ המלחמה ב-24 בפברואר אחראיות יחד ל-30% מאספקת החיטה העולמית. הפלישה הרוסית שיבשה דרמטית את שרשראות ההספקה, והדבר גרם לעלייה חדה במחירי המזון בעולם ולחשש ממחסור של ממש.
מוסקבה וקייב הטילו שתיהן את האחריות למשבר זו על זו: ממשלת אוקראינה האשימה את רוסיה כי המצור הרוסי על הנמלים האוקראיניים הוא שמנע מאוניות סוחר להפליג משם עם התבואה אל מדינות היעד, וכי נוסף על כך מוסקבה גונבת חלק מהתבואה שהצטברה במחסנים האוקראיניים – ומשתמשת בה לצרכיה שלה או מוכרת אותה לצד שלישי. רוסיה מצדה טענה כי היא אינה מטילה שום מצור על נמלי אוקראינה, וכי בפועל מוקשים ימיים שהטמינו שם האוקראינים כדי לסכל את התקרבות הרוסים הם שמונעים את הפלגתן של אוניות הסוחר. לדברי מוסקבה, במשבר המזון המתהווה יש להאשים את המערב, משום שהסנקציות הקשות שהטיל עליה אינן מאפשרות למדינות העולם לסחור איתה בחופשיות, וכך היא אינה יכולה לסייע במילוי המחסור.

מכה לציפיות לפתרון רחב יותר

רוסיה ואוקראינה לא שלחו לטקס אחר הצהריים את נשיאיהן, אלא שרים: ממוסקבה הגיע שר ההגנה סרגיי שויגו, ומקייב הגיע שר התשתיות אולכסנדר קובקרוב. השניים נמנעו מלשבת באותו שולחן, חתמו על ההסכם בנפרד – וגם לא לחצו ידיים אחרי החתימה. למרות האיבה בטקס, ראש ממשלת איטליה מריו דראגי אמר שהוא מקווה שההסכם יוכל לשמש מקפצה לפתרון הסכסוך בין הצדדים.
6 צפייה בגלריה
שדה חיטה אוקראינה
שדה חיטה אוקראינה
ברוסיה טענו: המערב אשם. שדה חיטה באוקראינה
(צילום: EPA)
אלא שדברים שאמר הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי, שללו מכל וכל אפשרות שההסכם אכן יביא להפסקת אש כוללת בין רוסיה לאוקראינה.
"הקפאת העימות עם רוסיה, משמעו הפסקה שתאפשר לרוסיה לנוח", אמר זלנסקי בריאיון ל"וול סטריט ג'ורנל". "כל הפסקת אש עם רוסיה ללא החזרת השטחים האבודים (אלה שנכבשו), רק תאריך את המלחמה. ויתורים דיפלומטיים למוסקבה יוכלו אולי לייצב את השווקים במידה מסוימת, אבל יביאו רק הפוגה זמנית – עם בומרנג בעתיד".
הנשיא האוקראיני טען עוד בריאיון לעיתון האמריקני שהחברה האוקראינית סבורה שכל השטחים שכבשה רוסיה מאוקראינה צריכים להיות משוחררים תחילה – ורק לאחר מכן ניתן יהיה לנהל משא ומתן על העתיד.
6 צפייה בגלריה
ספינת מטען מצרי בוספורוס טורקיה
ספינת מטען מצרי בוספורוס טורקיה
בבוספורוס בטורקיה. מרכז פיקוח יוקם
(צילום: AP)
שר התשתיות האוקראיני קובקרוב, אמר לאחר חתימת ההסכם אמש כי ההגעה אליו התאפשרה הודות להצלחות הצבא האוקראיני במלחמה. הוא הזכיר את אי הנחש ואמר כי מדובר ב"רגע חשוב", והוסיף שאוקראינה לא חוששת מאפשרות שספינות רוסיות יגיעו לנמלים האוקראיניים כחלק מנתיבי השיט הבטוחים, מאחר שטילים אוקראיניים ישוגרו לעברן בכל מקרה כזה, כלשונו.
שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו אמר לאחר החתימה כי מוסקבה אכן לא מתכוונת לנצל את המצב. "רוסיה לקחה על עצמה את ההתחייבויות שמפורטות במסמך. אנחנו לא ננצל את העובדה שהנמלים יהיו חופשיים ופתוחים. התחייבנו", אמר שויגו לערוץ טלוויזיה רוסי.

מטוסי קרב מארה"ב?

בגזרת הלחימה באוקראינה אין התקדמות משמעותית מאז שהכוחות הרוסיים הצליחו לכבוש עוד שתי ערים במחוז לוהנסק בסוף החודש שעבר ובתחילת החודש הזה. בכיר במשרד ההגנה האמריקני אמר אמש כי וושינגטון מעריכה שצבא רוסיה סופג מדי יום מאות אבדות, והוסיף כי בוושינגטון מאמינים שהצבא האוקראיני הצליח להרוס יותר מ-100 מטרות בעלות "ערך גבוה", כלשונו. אותן מטרות כוללות מרכזי פיקוד ואתרים שבהם מחזיקה רוסיה סוללות הגנה אווירית.
6 צפייה בגלריה
 ארה"ב משגר של מערכת הרקטות HIMARS שאותה וושינגטון תספק ל אוקראינה
 ארה"ב משגר של מערכת הרקטות HIMARS שאותה וושינגטון תספק ל אוקראינה
משגר HIMARS בפעולה. אוקראינה רוצה עוד
(צילום: AFP)
במקביל, דובר הבית הלבן לענייני המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי אמר אמש כי משרד ההגנה האמריקני בוחן אפשרות שיוכל להעביר לאוקראינה בעתיד מטוסי קרב. קירבי הסביר שממשל ביידן ערך בדיקות ראשוניות לגבי ההיתכנות של אספקת מטוסי קרב לאוקראינה, אבל הבהיר שלא מדובר בדבר שיוכל להתרחש בטווח הקרוב.
אוקראינה מצידה בעיקר ממשיכה לצפות שהמערב יוסיף להעביר לה נשק כחלק מהאספקה המערבית ההולכת וגדלה. אחת הבקשות האוקראיניות מהמערב היא העברה של עוד מערכות HIMARS לירי רקטות, שמאפשרת לפגוע מרחוק בכוחות הרוסיים. משרד ההגנה הרוסי טען אתמול כי הצליח להשמיד ארבע מערכות HIMARS החודש, אולם בקייב דחו את הטענות הרוסיות וכינו אותן "פייק" שמיועד לערער את המערב סביב תמיכתו באוקראינה.
פורסם לראשונה: 23:10, 22.07.22