3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
מעכב את החוק. בן גביר
(צילום: רפי קוץ )
עשרות נשים שלחו אתמול (יום שלישי) הודעות וואטסאפ לשר איתמר בן גביר בדרישה שיעביר את חוק האיזוק האלקטרוני לגברים אלימים כפי שהוא וישים שיקולים פוליטיים בצד. "ממשלת הימין אין פירושה התעלמות מנשים", כתבו הנשים בהודעות, רבות מהן חרדיות ודתיות. "לא יכול להיות שמשפחות יחוו אלימות ונשים יירצחו בגלל מלחמות פוליטיות. אני מבקשת ממך, תניח את הלחצים של ארגונים שונים בצד, תניח לחוק לעבור במתכונת שאשכרה תוכל להציל חיים".
בתגובה ענה השר לאחת ההודעות: "השר בן גביר נלחם נגד אלימות כלפי נשים וחושב שמי שפוגע באישה הוא חלאת אדם. יחד עם זאת השר לא רוצה לעשות עוול לאף אחד, ולכן מקיים בימים אלה שורת פגישות עם ארגוני נשים, גברים, משרד הרווחה ועוד ועוד, והכל כדי לקבל החלטה מאוזנת וטובה".
3 צפייה בגלריה
ההודעות ששלחו נשים חרדיות ודתיות לאיתמר בן גביר
ההודעות ששלחו נשים חרדיות ודתיות לאיתמר בן גביר
ההודעה שנשלחה לבן גביר
החוק לפיקוח אלקטרוני למניעת אלימות במשפחה, שיאפשר פיקוח במקרים בהם ישנו סיכון מוגבר לנשים או לילדים, נועד למנוע מצב של איום על חייהם וצורך להיכנס למקלט. כבר קרוב לעשור שהחוק הזה, שיש בכוחו להציל חיים, נדחק ונדחה בין ממשלות. הוא עבר בקריאה ראשונה בימיה האחרונים של הממשלה הקודמת, אבל בינתיים לא קודם על ידי הנוכחית. בשבוע שעבר העלה אותו שוב ח"כ גדעון סער (המחנה הממלכתי) לוועדת שרים לענייני חקיקה על ידי הצעת חוק פרטית, אך היא דחתה אותו בחצי שנה - בעקבות דרישת בן גביר למצוא מתווה אחר. בין השאר, בוחן השר אפשרות שהאיזוק האלקטרוני יופעל רק מההרשעה השלישית - כלומר, רק אחרי שהוכח שלוש פעמים שהגבר אכן אלים.
מוקדם יותר מסרה ל-ynet לשכת השר: "החקיקה הפרטית של גדעון סער נדחתה בחצי שנה, אך החקיקה הממשלתית תהיה הרבה קודם. השר בן גביר עובד בימים אלה קשה מאוד, ונפגש עם כל גורם שיוכל להוסיף מידע ולפרט את עמדתו לגבי החוק. החוק יהיה מאוזן, בין מיצוי הדין בחלאות אדם שפוגעים בנשים, לבין מניעת האפשרות לפגוע בכל גבר באמצעות תלונת שווא".
מנתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה כי בכל אחת משלוש השנים האחרונות נפתחו בממוצע כ-700 תיקים בגין תלונה על הפרת צו הגנה בין בני זוג. טל הוכמן, מנהלת קשרי הממשל בשדולת הנשים, אמרה כי "הפיקוח האלקטרוני כבר בשימוש ברחבי העולם, ורק בישראל אנחנו מאחור. אנחנו קוראות לשר ולקואליציה להפסיק עם הסחבת. החוק הזה יכול להציל חיים".
היא פנתה לבן גביר: "כבוד השר, כל רגע בו אתה דוחה את העברת חוק הפיקוח האלקטרוני - אתה עושה עוול גדול לאלפי הנשים וילדים שחיים תחת אלימות נוראית. נשים שצריכות להסתתר, לחיות במקלטים, לעבור מעיר לעיר, כי אין מי שיגן עליהן. נשים שחיות תחת איום תמידי. הפיקוח האלקטרוני מציל חיים. למה אתה מחכה? לידיעה הבאה על אישה שנרצחה? כל בחינה או שינוי שאתה רוצה לעשות כדאי וצריך לעשות בדיון בכנסת בהכנה לשנייה שלישית. כל רגע שהחוק הזה לא עובר, נשים בסכנה".