פיגוע רצחני ראשון בתקופת ממשלת בנט - וכעת חוששים בישראל מהסלמה ומ"פיגועי השראה": אזרח נהרג וארבעה בני אדם נפצעו, בהם אחד שמצבו קשה, בפיגוע בעיר העתיקה בירושלים - על ידי מחבל בן 42 איש חמאס, ששימש כשייח וכמטיף. בחמאס בירכו על הפיגוע ופרסו את חסותם על המחבל, אבל לא קיבלו אחריות לפיגוע בעצמו. במסגרת החקירה נכנסו כוחות הביטחון למחנה הפליטים שועפט ותועדו מתעמתים בכניסה לבית המחבל עם בני משפחתו.
האזרח שנרצח הוא אליהו קיי, עולה חדש מדרום אפריקה שהיה אמור להתחתן בעוד כחצי שנה עם בת זוגו. קיי עבד כמדריך הסברה ברחבת הכותל המערבי, בקרן למורשת הכותל אמרו כי "האיר פנים לכל אדם, ועשה מלאכתו קודש במסירות ובנאמנות".
לבית החולים שערי צדק פונה במצב קשה תלמיד הישיבה אהרון יהודה אימרגרין (26), נשוי ללא ילדים. הוא היה בדרכו לכולל ברובע היהודי. אימרגרין נותח ומצבו התייצב. אשתו ביקשה להתפלל לרפואת הרב אהרון יהודה בן טובה.


ד"ר אלון שורץ, מנהל יחידת הטראומה של שערי צדק, סיפר כי אימרגרין הגיע נפצע ממספר רב של יריות: "הוא הגיע במצב לא יציב ובהכרה מעורפלת. בניתוח ייצבנו את מצבו מיד אחרי הניתוח, אבל עדיין נשקפת סכנה לחייו". לדברי הרופאים, 24 השעות הקרובות יהיו קריטיות.
שלושת הפצועים האחרים פונו לבית החולים הדסה עין כרם. מצבו של הרב זאבי קצנלבוגן, אב לשמונה בן 46 המתגורר ברובע היהודי בירושלים, הוגדר בתחילה בינוני ולאחר אשפוזו מצבו השתפר ומוגדר כעת קל. "היו יריות בקצב מסחרר. הרגשתי כאב חזק בזרוע והבנתי שהיה לי נס", סיפר הרב קצנלבוגן. בנוסף אושפזו בבית החולים שני לוחמי מג"ב בני 30 ו-31 במצב קל. הם נפצעו מירי ורסיסים ובהמשך שוחררו לביתם.
11 צפייה בגלריה
נשק קרלו ששימש את המחבל
נשק קרלו ששימש את המחבל
הנשק של המחבל בזירה
(צילום: דוברות המשטרה)
11 צפייה בגלריה
פאדי אבו שחידם המחבל בזירה
פאדי אבו שחידם המחבל בזירה
המחבל פאדי אבו שחידם בזירה


"הבוקר היה בעיר העתיקה בירושלים פיגוע ירי קשה", אמר ראש הממשלה נפתלי בנט. "קיבלתי מוקדם יותר מהשר לביטחון הפנים וממפכ"ל המשטרה עדכון על פרטי האירוע. הייתה שם פעולה מהירה מאוד של כוחותינו, שתי השוטרות והשוטרים שהיו במקום, שנטרלו במהירות רבה את המחבל".
"עם זאת, זה הפיגוע השני שמתרחש בזמן האחרון בירושלים", הוסיף ראש הממשלה. "הוריתי לכוחות הביטחון להיערך בהתאם ולגלות דריכות, גם מחשש לפיגועי השראה. אנחנו צריכים להגביר את הדריכות ולמנוע פיגועים המשכיים". מאז מבצע "שומר החומות" והקמת הממשלה החדשה ועד היום לא היו פיגועים שגבו הרוגים, פרט למותו של הלוחם בראל חדריה שמואלי בגבול עזה.
שר התקשורת יועז הנדל אמר לפני ישיבת הממשלה: "זה יום קשה, חווינו עוד פיגוע כמו שחווינו בעבר, וזה לא יעצור אותנו מלהיצמד לקרקע. צריך לציין לטובה את כוחות הביטחון, הם פעלו מהר. עוד דבר שצריך לוודא זה שלא נכנסים לירושלים אנשים חמושים, לבחון מחדש את עניין המגנומטרים. ויתרנו על זה בעבר, אי אפשר לוותר על זה בעתיד".
11 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
(צילום: עמית שאבי)
11 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
(צילום: עמית שאבי)
11 צפייה בגלריה
איסוף ראיות בזירת הפיגוע
איסוף ראיות בזירת הפיגוע
(צילום: דוברות המשטרה)
11 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
(צילום: עמית שאבי)
11 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
(צילום: עמית שאבי)
11 צפייה בגלריה
זאבי קצנלבוגן שנפגע בידו בפיגוע ירי הבוקר בשער השלשלת
זאבי קצנלבוגן שנפגע בידו בפיגוע ירי הבוקר בשער השלשלת
הרב זאבי קצנלבוגן שנפצע בפיגוע
(צילום: דוברות הדסה)
בפיגוע הקודם, לפני ארבעה ימים, חיסלו לוחם ולוחמת שנפצעו את המחבל, בן 16. גם אז זה קרה בעיר העתיקה בירושלים, אבל אז היה שימוש בסכין, נשק קר. הפעם כבר היה מדובר בירי מנשק תקני - והחשש הוא מהמשך ההסלמה ומפיגועי "הדבקה".
במערכת הביטחון פועלים על מנת לעצור את הרצף הזה ולמנוע ממנו להפוך לגל פיגועים. אחד הדברים שעלו עוד מתקופת "אינתיפאדת הבודדים" בסוף 2015 הוא ש"הצלחה" בפיגוע - כלומר בעת שיש נפגעים - מהווה אלמנט שמוביל לאירועים נוספים. לכן כרגע צה"ל, שב"כ והמשטרה פועלים בשלל דרכים על מנת לעצור את רצף הפיגועים בירושלים.




חמאס בירך על הפיגוע ופרס חסותו על המחבל - פאדי אבו שחידם, שייח בן 42 ששימש כמטיף בכמה מסגדים בירושלים, למד תואר ראשון ושני בלימודי איסלאם ודת באוניברסיטת אלקודס באבו דיס והיה מורה לדת בבית ספר אלראשידיה. עם זאת, הארגון לא מקבל אחריות על הפיגוע עצמו.
"חמאס מודיע על מותו של בן הארגון, השהיד הגיבור פאדי מחמוד אבו שחידם, הבכיר בארגון במחנה הפליטים שועפט, שביצע את הפיגוע בירושלים הבוקר", נכתב בהודעת חמאס. "השהיד של ירושלים עלה השמימה לאחר מערכה הירואית שהובילה להרוגים ופצועים. הפיגוע נושא עמו מסר של אזהרה לאויב הפושע ולממשלתו - עצרו את הפגיעות באדמתנו ובמקומות הקדושים לנו. הסגות הגבול במסגד אל-אקצא, בסילוואן ובשייח ג'ראח יגבו מחיר".
"ההתנגדות הכוללת ובכל הדרכים, בראשן ההתנגדות החמושה, היא זאת שיכולה לגרום לאויב להפסיק את התוקפנות שלו", אמרו בחמאס. "העם הפלסטיני ממשיך בג׳יהאד, ללא קשר לכל ההחלטות העוינות שמפרסמות המדינות הקולוניאליסטיות. אנו מבכים על מותו של השהיד הגיבור ומבהירים לישראל כי פשעיה לא יעברו ללא תגובה מרתיעה. אנו קוראים לבני עמנו להמשיך בפעילות במסגד אל-אקצא ולהתנגד לניסיונות לטנף את רחבותיו".

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב עדכן בזירת הפיגוע הבוקר: "היה כאן אירוע קשה, מחבל הגיע הנה עם נשק תקני. הוא כל יום בא להתפלל כאן בהר הבית, היום הוא החליט לבוא הנה עם הנשק, ירה ולצערנו הרג את אחד האנשים שהיו כאן. בתוך מספר שניות בודדות, עלו שתי שוטרות מלמטה ופתחו עליו באש. במקביל הגיעו שוטר ואיש מג"ב מלמעלה וירו עליו.
"לשמחתנו הסמטה הייתה ריקה, כי אחרת חס וחלילה היו עוד נפגעים. פעולת השוטרות הייתה מבחינה מבצעית ברמה הכי גבוהה. כך גם פעולת השוטרים שהגיעו מלמעלה, הערנות כאן הייתה מדהימה. כל הכבוד לשוטרי ושוטרות משטרת ישראל ולוחמי מג"ב".
השר בר-לב סיפר כי המחבל השתייך כאמור לזרוע המדינית של חמאס. "הדברים ייבדקו", אמר השר. "אנחנו מאתרים את הבית שלו, כך שנראה שזה היה מתוכנן. אשתו ברחה לחו"ל לפני שלושה ימים והוא החליט לבצע את זה". המחבל אבו שחידם היה מוכר למערכת הביטחון כפעיל חמאס באזור מחנה הפליטים שועפט, אך הוא לא נעצר בעבר על ידי שירות הביטחון הכללי. הוא נהג להסתובב הרבה באזור הר הבית והעביר שיעורי דת במרחב.