אני עומד במרכז שדרות פושקין, במרכז קייב. התנועה כאן היא כמו בכל בוקר רגיל, אולי אפילו בוקר סואן יותר מכרגיל. שאלתי כמה אנשים באקראי על תחושתם אחרי הכרזת נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אתמול על הכרה בעצמאות המחוזות הבדלניים באוקראינה, ופקיד הקבלה במלון אמר לי - "אני מודאג, אבל מה אני יכול לעשות. אני פה ואני מקווה שזה לא יתפתח למלחמה". נדמה לי שזה ממצה את היחס של האוקראיניים לסיטואציה הנוכחית.
החשש ממלחמה באירופה - עדכונים אחרונים: • מה רוצה פוטין? מדריך למשבר באוקראינהארה"ב תטיל היום סנקציות: "פוטין, זה לא 1919"טנקים "לא מזוהים" בדונייצק. בריטניה: "הפלישה החלה" גם בשיחות עם אנשים מהמחוזות הבדלניים ועל קו המגע, הם אמרו לי שגם שם החיים מתנהלים כסדרם. אנשים יוצאים לעבודה, לא מתרגשים. יש כנראה לאוקראינים איזה מנגנון מאוד מעניין פסיכולוגי שאני לא מכיר אותו ממקומות אחרים.


אתמול פוטין הכיר לא רק בעצמאות אותם מחוזות פרו-רוסיים, אלא שמאוחר יותר בלילה הוא חתם גם על הסכמים עם מנהיגי אותם מחוזות שמתיר לרוסיה להקים בסיסים צבאיים גם בדונייצק וגם בלוהנסק. כלומר, מתיר לצבא רוסיה להיכנס לאותם מחוזות ולהישאר שם.
ייתכן שפוטין לא יכניס את כוחותיו, או שיכניס כוחות קטנים שנמצאים שם כבר ממילא ויחכה, כי כל יום שעובר מסב המון נזק לכלכלה האוקראינית. למעשה, ייתכן שפוטין בכלל מתכוון להכניע את האוקראינים באמצעות הרס הכלכלה שלהם.
2 צפייה בגלריה
טנק ליד דונייצק שבמזרח אוקראינה
טנק ליד דונייצק שבמזרח אוקראינה
טנק "לא מזוהה" ליד דונייצק שבמזרח אוקראינה
(צילום: רויטרס)
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חותם על צו נשיאותי למניעת סחר עם המחוזות הבדלניים באוקראינה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חותם על צו נשיאותי למניעת סחר עם המחוזות הבדלניים באוקראינה
ביידן. השאלה הגדולה - כיצד הוא יגיב
(צילום: רויטרס)
הלילה נראו טנקים "לא מזוהים" ליד דונייצק, ואם אלו אכן שייכים לרוסים זו בדיוק אותה כניסה מינורית של כוחות רוסיים לשטחה של אוקראינה שעליה דיבר נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בפעם הראשונה שדיבר על המשבר. אז הוא אמר שאם תהיה תנועה לא גדולה "ייתכן שנספוג את זה".
לכן, עכשיו תלוי מה יחליט המערב לעשות היום. ההמתנה היא למעשה "שתיפול הנעל הבאה" - תגובת המערב על צעדיו של פוטין מאתמול - ו"הנעל הבאה-הבאה", מה פוטין יעשה אז, עם הרקע שיצר, שמאפשר לו לפלוש לאוקראינה.