שעות אחרי הגעתם של דיווחים ראשונים על טנקים "בלתי מזוהים" באזור דונייצק שבשליטת המורדים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה, שר בכיר בממשלת בריטניה טען הבוקר (יום ג') כי הפלישה לאוקראינה כבר החלה למעשה, וכי מוסקבה שלחה טנקים וחיילים לשטח האוקראיני. שר הבריאות סג'יד ג'וויד, משריו הבכירים של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, אמר: "אנחנו מתעוררים ליום שחור מאוד באירופה. ברור שפוטין החליט לתקוף את ריבונותה של אוקראינה ואת שלמותה הטריטוריאלית. אנחנו יכולים לומר שהוא כבר שלח טנקים וחיילים למחוזות הבדלניים שם, כך שאני חושב שאפשר לקבוע שהפלישה לאוקראינה החלה".
דבריו של ג'וויד באים אחרי שהלילה סיפרו עדי ראייה לסוכנות הידיעות רויטרס כי ראו שיירות של כלי רכב צבאיים, כולל טנקים ללא סימנים מזהים, בפאתי דונייצק. הם דיווחו על חמישה טנקים בכניסה לעיר ועוד שניים בחלק אחר שלה. זמן מה אחר כך פרסמה רויטרס סרטון שבו נראים הכלים הצבאיים שעליהם דיווחו עדי הראייה.

11 צפייה בגלריה
חוגגים בדונייצק
חוגגים בדונייצק
פוטין חותם על צו ההכרה בעצמאות המורדים - והחגיגות בדונייצק הלילה
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
טנק ליד דונייצק שבמזרח אוקראינה
טנק ליד דונייצק שבמזרח אוקראינה
טנק שנצפה הלילה ליד דונייצק, אוקראינה
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
טנק ליד דונייצק שבמזרח אוקראינה
טנק ליד דונייצק שבמזרח אוקראינה
אחד הטנקים הלא מזוהים שתועדו במחוז הבדלני
(צילום: רויטרס)
הדיווחים על הופעת כלי הרכב הצבאיים באים לאחר הכרזתו המתריסה אמש של פוטין כי רוסיה מכירה מעתה בעצמאותם של המחוזות הבדלניים בדונייצק ובלוהנסק שבחבל דונבאס במזרח אוקראינה, שני מחוזות שבהם שולטים זה שמונה שנים מורדים פרו-רוסים. בתום נאום חריף שנשא אמש פוטין, ושבו טען כי אוקראינה תמיד הייתה חלק מההיסטוריה הרוסית וכי מאז המלחמה הקרה היא הפכה לקולוניה אמריקנית עם משטר בובות, חתם הנשיא הרוסי על צו המכיר בעצמאות המחוזות והורה לשלוח אליהם "כוחות לשמירה על השלום".
המורדים במזרח אוקראינה, נזכיר, כבשו חלקים נרחבים ממחוזות לוהנסק ודונייצק בעיצומה של המלחמה שהחלה בינם לבין הממשלה בקייב ב-2014, בעקבות המהפכה שבה הודח נשיא אוקראינה הפרו-רוסי ויקטור ינוקוביץ'. בלוהנסק ובדונייצק חיים מיליוני אזרחים, רובם דוברי רוסית, והמורדים הקימו בהם שתי "רפובליקות עממיות" בשליטתם. בהחלטתו להכיר בעצמאות הרפובליקות הללו התנער למעשה פוטין מהסכמי מינסק שנחתמו בשנים 2014 ו-2015, ושבהם סיכמו קייב ושליחיה של מוסקבה כי שני המחוזות יזכו למעמד אוטונומי מסוים אך יישארו חלק מאוקראינה.

11 צפייה בגלריה
חוגגים בדונייצק
חוגגים בדונייצק
דיווחים שטרם אומתו: טנקים "לא מזוהים" נצפו באזור דונייצק. החגיגות של תומכי רוסיה שם, הלילה
(צילום: AP)
11 צפייה בגלריה
הפגנה בקייב
הפגנה בקייב
מפגינים בקייב קוראים לעולם: "סנקציות עכשיו!"
(צילום: gettyimages)
11 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה זלנסקי. נאם לאומה: "לא פוחדים, ולא ניתן שום דבר לאף אחד"
(צילום: רויטרס)
במערב חוששים שההכרה של פוטין בעצמאות מחוזות הבדלנים בלוהנסק ובדונייצק מגדילה את הסיכוי לפלישה רוסית לעומק אוקראינה: מעתה תוכל רוסיה להעביר לתומכיה הבדלנים שם סיוע צבאי גלוי, ולא רק סיוע חשאי, ומנקודת מבטה היא גם תוכל לטעון ביתר תוקף שעליה לשלוח כוחות צבא כדי להגן על התושבים הפרו-רוסים שם מפני הצבא האוקראיני, שבו תראה מעתה מוסקבה צבא זר שאין לו זכות לנכוח בשני המחוזות.
הפרלמנט הרוסי צפוי לדון היום באמנוֹת בין רוסיה לבין המחוזות הבדלניים, והוא עשוי לקבל בין השאר החלטות בנוגע לגבולות המדויקים של הטריטוריות הללו. ייתכן מאוד שמוסקבה לא תסתפק בהכרה בגבולות השטחים הנוכחיים שבהם מחזיקים המורדים, אלא תתעקש בהכרתה שיש להרחיבם. לאוניד קלשניקוב, סגן יו"ר הדומה, הבית התחתון של הפרלמנט האוקראיני, הצהיר הבוקר כי מוסקבה תכיר בעצמאות כל שטח אזורי לוהנסק ודונייצק, אף שבפועל המורדים שולטים רק בשליש משטחם, ולא בכולו.

ארה"ב: "כוחות שלום? זה שטויות, יודעים מי הם"

בעקבות הכרזת פוטין נערך הלילה במועצת הביטחון של האו"ם דיון מתוח, שנמשך שעה וחצי ושבו נציגי ארה"ב ומדינות נוספות במערב תקפו בחריפות את הרוסים. השגרירה האמריקנית לאו"ם, לינדה תומאס-גרינפילד, הגיבה בדיון לטענת פוטין כי "שלח כוחות שלום" לחבלי המריבה: "הוא קורא להם כוחות שלום. זה שטויות. אנחנו יודעים מה הם באמת". השגרירה אמרה כי הצהרותיו של פוטין הן "רצף של אמירות שערורייתיות ושקריות, שנועדו ליצור עילה למלחמה. פוטין רוצה להחזיר אותנו בזמן אל הימים שאימפריות שלטו בעולם. אנחנו לא ב-1919".
11 צפייה בגלריה
פוטין חותם על ההכרה בעצמאות המורדים
פוטין חותם על ההכרה בעצמאות המורדים
פוטין במעמד החתימה על ההכרה בעצמאות הבדלנים. סוף להסכמי מינסק
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
צופים בנאום החריף של פוטין אמש: "אוקראינה תמיד הייתה חלק מאתנו"
(צילום: AP)
מדינות המערב מיהרו כבר אמש להכריז כי יגיבו בסנקציות על ההכרה של רוסיה במחוזות הבדלניים, אולם עדיין לא ברור מה יהיה טיבן של הסנקציות הללו. שגריריהן של מדינות האיחוד האירופי באיחוד ייפגשו היום כדי לדון בעיצומים, אבל גורם אירופי בכיר הודה כי יש בין החברות מדינות שרוצות להסתפק לעת עתה בסנקציות מוגבלות יחסית, בעוד אחרות מעוניינות בסנקציות חריפות בהרבה.
זמן קצר אחרי ששר הבריאות שלו ג'וויד שוחח עם התקשורת מסר הבוקר גם ראש הממשלה בוריס ג'ונסון הצהרה, ובה אמר כי פוטין עומד לגלות כי שגה קשות בחישוב צעדיו. בישיבה עם שריו הבכירים אמר ג'ונסון כי נראה שפוטין נחוש לפלוש פלישה מלאה לאוקראינה, וכי הממשלה בלונדון בוחנת כעת איזה סיוע כלכלי וצבאי נוסף היא יכולה להגיש לאוקראינה. ג'ונסון צפוי להכריז בצהריים בפרלמנט על סנקציות חדשות של בריטניה נגד רוסיה.
בינתיים נמשכים חילופי האש בין צבא אוקראינה למורדים – חילופי אש שבמערב טוענים כי רוסיה ובעלי בריתה הבדלנים יוזמים אותם כדי לספק לפוטין תירוץ לפלישה. צבא אוקראינה עדכן הבוקר ששניים מחייליו נהרגו ועוד 12 בני אדם נפצעו מירי ארטילרי של המורדים ב-24 השעות האחרונות – קציר הדמים הגבוה ביותר שם השנה. לדברי הצבא, בתוך יממה הוא זיהה 84 מתקפות ארטילריות שביצעו המורדים, והם ירו בפרק הזמן הזה על כ-40 יישובים לאורך קו החזית. גורם בכיר במחנה הבדלנים בדונייצק, מצדו, האשים הבוקר את אוקראינה בהרג שלושה אזרחים באמצעות פיצוץ מטען צד בכביש במחוז. הוא לא סיפק הוכחה לדברים.
11 צפייה בגלריה
חוגגים בדונייצק
חוגגים בדונייצק
תומכי הקרמלין במזרח אוקראינה, הלילה. גדל הסיכוי לפלישה לעומק המדינה
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
חוגגים בדונייצק
חוגגים בדונייצק
(צילום: רויטרס)
אחרי הכרזתו של פוטין אמש, הלילה נשא נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נאום לאומה, ובו הצהיר כי גבולותיה הבינלאומיים של ארצו יישארו כפי שהיו. "אנחנו לא מפחדים מכלום", אמר זלנסקי. "אנחנו לא חייבים למישהו, ואנחנו לא ניתן דבר לאף אחד".
בריאיון שהעניק היום לרדיו BBC אמר שר הבריאות הבריטי סג'יד ג'וויד כי הפלישה הרוסית לאוקראינה יצרה מצב השווה בחומרתו למשבר הטילים בקובה ב-1962, אז שלחה ברית המועצות טילים בליסטיים לקובה, הסמוכה לארה"ב, בתגובה על הצבת טילים אמריקניים בטורקיה. העימות ההוא הביא את העולם אל ספה של מלחמה גרעינית.