שר הבריאות ניצן הורוביץ הגיע בצהריים (שישי) לבית החולים מאיר בכפר סבא, כדי לקבל את מנת החיסון השלישית נגד נגיף הקורונה. הורוביץ בן ה-56 הצטרף לכ-7,000 בני אדם בקבוצת הגיל שלו שכבר התחסנו הבוקר בקופת החולים כללית, אחרי שמנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש אישר את המלצת ועדת החיסונים ולפיה בני 50 ומעלה וצוותים רפואיים יחוסנו במנת הדחף. ynet העביר את הביקור ואת דברי הורוביץ בשידור ישיר.
השר אמר כי הוא מתכוון לאפשר חיסונים בכל מקום, כולל בבתי הספר עם פתיחת שנת הלימודים, למרות המחלוקת עם שרת החינוך יפעת שאשא ביטון. "אנחנו בשעת חירום וצריך כל מאמץ בכל מקום שאנחנו יכולים", אמר הורוביץ. "כל ראש רשות או מוסד שירצה - יקבל ניידת". לשאלת ynet על האפשרות שיוטל סגר בחגים השיב השר: "סגר הוא מוצא אחרון. הוא לא פתרון מוצלח אלא מצב של אין ברירה. המדיניות שלנו היא לא לדחוף ולהגיע לסגר כי הוא קשה ופוגעני. אנחנו עושים הכול כדי להימנע ממנו".
5 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ מקבל את החיסון השלישי
ניצן הורוביץ מקבל את החיסון השלישי
הורוביץ מקבל את החיסון. "הכלי הכי יעיל"
(צילום: יאיר שגיא)
לפני קבלת החיסון, אמר הורוביץ שהוא מצפה מכמה שיותר בני 50 ומעלה להתחסן בחיסון השלישי. "זה הכלי הכי יעיל שיש לנו כדי לעצור את הדלתא. אנחנו בהתפשטות מאוד גדולה וזה דבר שכל אחד יכול לעשות", הוא הוסיף. "ראינו שהחיסון לבני 60 ומעלה הוא בטוח ויעיל. יש אינדיקציות שהוא מעלה באופן דרמטי את רמת המוגנות של הגוף מול הדבקה ומחלה בזן הדלתא, ואפשר להתחסן גם בשישי ושבת. אנחנו במרוץ נגד המגפה".
שר הבריאות התייחס גם להתפרצות בתקופה האחרונה, ואמר כי "אנחנו בהחלט בשעה גורלית. זה מדאיג ואנחנו נוקטים את כל האמצעים. יש אחריות גם לאזרחים. בני 60 ו-50 פלוס - לכו להתחסן. השילוב הזה של חיסונים, תקנים, קיום הנחיות ושיתוף פעולה ואחריות אישית יאפשרו לנו לשמור על הבריאות ולמנוע פגיעה במשק, בפרנסה ובחינוך של אזרחי ישראל".
5 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ מקבל את החיסון השלישי
ניצן הורוביץ מקבל את החיסון השלישי
סגר? "זה פתרון לא מוצלח, עושים הכול כדי להימנע ממנו"
(צילום: יאיר שגיא)
אחרי שקיבל את החיסון, הורוביץ נשאל אם הממשלה יכולה לומר שעשתה הכול כדי למנוע את העלייה בתחלואה, והשיב כי "מאז הקמת הממשלה עשינו סדרה ארוכה של צעדים כדי לצמצם את ההדבקה ולצמצם מחלות קשות בקרב נדבקים. לקחנו שיקולים נוספים כמו שמירה על הפרנסה, הימנעות מהשבתת ענפים שלמים. אני משוכנע שקיום ההנחיות, התחסנות וחיזוק מערכת הבריאות יאפשרו לנו לנצח את הקורונה".
מעט אחר כך, ראש הממשלה נפתלי בנט קרא לאזרחי ישראל המבוגרים שטרם התחסנו בחיסון השלישי - לצאת ולהתחסן באופן מיידי. ההקלטה הופצה לפי לשכתו למאות קבוצות וואטסאפ בעברית, ערבית ורוסית.
"חייכם ובריאותכם חשובים לי מאוד, אך כל עוד לא התחסנתם בחיסון השלישי, אתם בסכנת חיים", אמר בנט בהקלטה. "לכן, נדרש מכם לצאת מיד להתחסן, ועד שהחיסון השלישי נכנס לפעולה, כ-5-6 ימים לאחר הזריקה השלישית - עליכם לשמור על עצמכם בצורה הדוקה במיוחד.
"בשבוע האחרון נפטרו בישראל 78 אזרחים. 76 מתוכם מעל גיל 60, ואף אחד מהם לא הספיק להשלים את שלוש מנות החיסון. החיסון השלישי נותן את ההגנה.
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
לפיד ובנט. שניהם התייחסו למבצע החיסונים
(צילום: אמיל סלמן)
"אתם, אזרחי ישראל, היחידים בעולם שעומד לרשותם חיסון שלישי - זה לא דבר מובן מאליו", הוסיף ראש הממשלה. "עשינו זאת כדי לשמור על בריאותכם, ולשמור על כלכלת ישראל פתוחה ועל פרנסת אזרחי ישראל. לכן, אתם, האזרחים הוותיקים ובני המשפחות, קחו אחריות על חייכם: התקשרו עכשיו לקופות החולים או שפשוט תיגשו ישר למרכזי החיסונים, אפילו ללא תור. עד אז - התרחקו מאנשים אחרים, ואני בטוח שתצליחו לשמור על עצמכם".
שר החוץ יאיר לפיד התייחס גם הוא בפוסט בפייסבוק למגפה, לראשונה זה תקופה ארוכה: "ברור לכולנו שיציאה לסגר היא ההחלטה הכי נוחה לכל ממשלה. אם אנשים ימותו חלילה, נגיד שעשינו את המקסימום ואם התמותה תרד נגיד שזה בזכותנו. לצאת לסגר זו החלטה קלה ברמה הטכנית וקרוב לוודאי שתוך שלושה-ארבעה שבועות יירדו כל מדדי הקורונה. אבל ההחלטה הקשה יותר והאמיצה יותר היא לעשות הכול כדי לא להגיע לסגר ולהבין את הסיכון, להרחיב את מעגל המתחסנים ולצמצם את החולים קשה".

אתמול: יותר מ-6,000 מאומתים

בהתאם לאישור של מנכ"ל משרד הבריאות והמלצת ועדת החיסונים, מלבד בני ה-50 ומעלה ועובדי מערכת הבריאות, גם חולים בקבוצות סיכון לתחלואה קשה, אסירים וסוהרים יחוסנו במנה השלישית. ממשרד הבריאות נמסר כי כבר מהיום בני 50 ומעלה יכולים לפנות לקופות החולים להתחסן או לתאם תור לחיסון שלישי.
5 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי מתחסנת בחיסון השלישי
מרב מיכאלי מתחסנת בחיסון השלישי
גם השרה מרב מיכאלי קיבלה היום חיסון שלישי
5 צפייה בגלריה
מתחסנים במנה השלישית לקורונה
מתחסנים במנה השלישית לקורונה
בני 50 ויותר? אפשר לפנות כבר היום לתיאום תור
(צילום: AFP)
בדיון בוועדת החיסונים אתמול הצביעו רוב חברי הצוות לטיפול במגפות בעד הרחבת מבצע החיסון השלישי לקבוצות אוכלוסייה נוספות. ההצבעה התקבלה ברוב מוחלט של קולות התומכים.
בדיון שערכו מומחי הבריאות לפני ההצבעה נאמר כי רמת ההגנה מפני הנגיף עולה כמעט פי שניים אחרי מתן מנת החיסון השלישית לעומת התקופה שלפני כן. כמו כן עלה כי שיעור המחוסנים בפעם השלישית שחלו בקורונה הוא כמחצית מהחולים שהתחסנו רק פעמיים. בנוסף צוין כי בני 15-12 שהתחסנו לאחרונה מוגנים יותר מזן הדלתא של הקורונה. פרופ' אש אמר לחברי הצוות שאין מגבלה במלאי החיסונים - ושלא צריך להתחשב בכך גם בהחלטה על האוכלוסיות הבאות שיתחסנו.

לצד זאת, המגפה ממשיכה להתפשט בארץ. אתמול אובחנו 6,083 חיוביים לקורונה. בסך הכול בוצעו כ-123 אלף בדיקות, ללא בדיקות למחלימים, ושיעור החיוביים עמד על 5.03% - הנתון הגבוה בחודשים האחרונים. בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 758 חולי קורונה, 462 מהם במצב קשה. מדובר בעלייה נוספת במספר החולים הקשים. 75 חולים מחוברים למכונות הנשמה וגם כאן מדובר בעלייה. מנתוני משרד הבריאות העדכניים עולה כי כ-775 אלף בני אדם כבר התחסנו במנה השלישית. בחודש האחרון נפטרו 133 חולי קורונה.
על-רקע הנתונים המאמירים, נזכיר, החליט קבינט הקורונה על הטלת שורת מגבלות החל מהשבוע הבא. בין היתר מדובר על הרחבת מתווה התו הירוק החל מיום רביעי הבא, על החזרת התו הסגול בקניונים ובבתי מסחר ועל צמצום התקהלויות בהתכנסויות בבתים פרטיים ובאירועים.
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הכתבה