ישראל רוצה לשלוט בציר פילדלפי - מצרים מערימה קשיים: הוול סטריט ג'ורנל דיווח בצהריים (יום ראשון) כי ישראל מפעילה לחץ על מצרים לפעול נגד תופעת ההברחות של חמאס בציר פילדלפי שבגבול מצרים-רצועת עזה. ישראל, לפי הדיווח, מבקשת להתקין מערכות התרעה לאורך הציר, כך שישראל תדע בזמן אמת על ניסיונות של ארגון הטרור לבנות מחדש מנהרות הברחה שדרכן נכנס נשק רב לרצועה.
הכותרת
ציר הדמים שישראל רוצה לחזור לשלוט בו
18:39
1 צפייה בגלריה
מפה עם ציר פילדלפי - מעבר רפיח ומעבר כרם שלום
מפה עם ציר פילדלפי - מעבר רפיח ומעבר כרם שלום
(צילום: shutterstock)
ישראל, לפי הדיווח, דורשת לקבל התרעות ישירות כשהחיישנים מופעלים, וגם זכות לשלוח רחפני מעקב לאזור במקרה כזה. קהיר אמרה שתשקול להציב את המערכות הללו - אבל לספק הודעה על הפעלתן לישראל, או לאפשר לה לשלוח כטב"מים לאזור, יהוו הפרה של הריבונות המצרית. לפי גורמים מצרים, המשא ומתן שהחל לפני כשבועיים תקוע כעת בגלל הסוגיה הזו.
ישראל, נזכיר, טוענת שדרך ציר פילדלפי מוברח עיקר הנשק לרצועת עזה. בוול סטריט ג'ורנל אף דיברו עם האלוף במיל' גיורא איילנד, שאמר כי "זה ברור שהמצרים נכשלו בעצירת זרימת הנשק והתחמושת לרצועת עזה ב-18 השנים האחרונות. הם לא יכולים להכחיש זאת".
ציר פילדלפי, ציר שאורכו כ-15 קילומטרים המשמש כחיץ בין רצועת עזה למצרים, הוקם בתחילת 1982, עם העברת חצי האי סיני לשליטה מצרית. ישראל שלטה לאורך הציר עד ספטמבר 2005, מעט אחרי ההתנתקות מיישובי עוטף עזה. עם השנים הפך הציר לגורם משמעותי עבור ארגוני טרור, שנהגו לחפור מנהרות לאורכו ולהבריח דרכן נשק. שליטה ישראלית אפשרית על ציר פילדלפי למעשה תנתק את רצועת עזה מהקשר היבשתי שלה עם מצרים ומהעולם הערבי כולו, ותאפשר להשלים את הכיתור של הרצועה.
לאורך השבועות האחרונים ראש הממשלה בנימין נתניהו שב והצהיר על חשיבות השליטה הישראלית בציר. "ציר פילדלפי חייב להיות בידינו והוא חייב להיות סגור. ברור שכל הסדר אחר לא יבטיח את הפירוז שאנחנו רוצים", אמר רק לאחרונה.