מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה אמר למפקד כוח קודס של איראן, איסמעיל קאאני, שארגונו יילחם בעצמו אם תיפתח מלחמה נגד ישראל - וקרא לטהרן להישאר בצד. כך מדווחת הבוקר (שישי) סוכנות הידיעות רויטרס מפי שבעה מקורות שונים. לפי הדיווח, דברי נסראללה נאמרו בפגישה עם קאאני בחודש פברואר האחרון - שבה דנו השניים באפשרות שישראל תצא למתקפה על לבנון.
2 צפייה בגלריה
חצאים: נסראללה  / קאאני
חצאים: נסראללה  / קאאני
הפגישה השלישית בין השניים מאז 7 באוקטובר. נסראללה וקאאני
(צילומים: AP / AFP)
לפי רויטרס, זו הייתה הפגישה השלישית בין השניים מאז 7 באוקטובר. השיחה העלתה את האפשרות של מתקפה ישראלית בלבנון, שעשויה להביא לחץ על איראן להפעיל יותר כוח מזה שהפעילה מאז 7 באוקטובר. אלא שנסראללה, כך דווח מפי כל המקורות, אמר לקאאני שהוא לא מעוניין שאיראן תישאב למלחמה עם ישראל או ארה"ב - ושחיזבאללה יילחם בעצמו. "זו המלחמה שלנו", אמר נסראללה, לפי גורם איראני המעורה בשיחות.
לפני הפגישה הזו, דווח, כינס קאאני מפגש בן יומיים באיראן בהשתתפות נציגים משלל ארגוני הפרוקסי של איראן: מתימן, דרך עיראק, ועד סוריה ולבנון. בפגישה השתתף גם מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי. מצד חמאס לא הייתה נציגות. בסיום הפגישה - סיכמו כל המעורבים שישראל מעוניינת להרחיב את המלחמה, וש"צריך להימנע מנפילה למלכודת הזו - שתצדיק את הישארותם של עוד חיילים אמריקנים באזור", כלשון גורם איראני שצוטט בדיווח. אחר כך, החליט קאאני להביא את המיליציות השיעיות בעיראק לעצור את המתקפות שלהן על החיילים האמריקנים באזור.
שני גורמים המעורים בעמדות הממשל בטהרן אמרו לרויטרס שאיראן וחיזבאללה מודעות שתיהן למשמעויות הקשות של מלחמה בלבנון - ומודעות גם לכך שהיא מביאה איתה סכנה של התפשטות שתוביל גם לתקיפת מתקני הגרעין של איראן. מקורות אמריקניים וישראליים אמרו לרויטרס כי איראן רוצה להימנע מהשלכות מלחמה בין ישראל לחיזבאללה.
2 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
לא מעוניין במלחמה עם ישראל. חמינאי
(צילום: AFP)
גורם ישראלי בכיר אמר גם הוא בשיחה עם רויטרס שנראה שאיראן לא מעוניינת במלחמה כוללת - והדגיש גם את תגובתה ה"מרוסנת" של טהרן לתגובה הישראלית על טבח 7 באוקטובר. "נראה שהם מרגישים שהם עומדים בפני איום צבאי אמין. אבל האיום הזה צריך להפוך יותר אמין", אמר הגורם.
איראן, מצידה, לפי ארבעה גורמים שצוטטו, לא מעוניינת במלחמה ישירה עם ישראל - צעד שנשמר מאז המהפכה האיסלאמית ב-1979. לפי אחד הגורמים - המקורב לשלטון - גם המנהיג העליון עלי חמינאי לא מעוניין לראות מלחמה באיראן - שם הוא מסתכן בהפגנות המוניות נגד שלטונו.
כך או כך, מקורות איראניים שצוטטו ברויטרס אמרו כי אם ישראל תצא למתקפה על לבנון וחיזבאללה, טהרן עשויה למצוא את עצמה נאלצת להגביר את השימוש שלה בכוחות הפרוקסי האיראניים ברחבי המזרח התיכון. גורם ביטחוני איראני אמר כי למרות שהמחיר של הסלמה כזו תהיה גבוהה למדי עבור הארגונים הללו, התערבות ישירה של טהרן - מנגד - עשויה לשרת את האינטרסים של ישראל ו"להצדיק את הישארות הכוחות האמריקניים באזור", כלשונו.