קבוצת מומחים לענייני משמרות המהפכה וכוח קודס האיראני - אנשי צבא ואקדמיה שמרביתם התחנכו באיראן - מתעקשת לטעון שאיראן לא מעוניינת להסלים את המתיחות מול ארצות הברית וגם לא נגד ישראל, אלא להמשיך בהטרדות ביטחוניות מבלי להותיר חותם איראני ברור.
4 צפייה בגלריה
yk13788291
yk13788291
מפקד כוח קודס אסמעיל קאאני. לא דובר ערבית, ונאלץ להשתמש במתורגמנים
(צילום: אי-אף-פי, ATTA KENARE)
לדברי חמיד ריזא עזיזי, מהמועצה לביטחון לאומי בוושינגטון, אחת ההוכחות החזקות לכך היא התקרית שבה לפני כעשרה ימים כטב"ם תקף בסיס צבאי קטן על גבול ירדן-עיראק. שלושה חיילים אמריקנים נהרגו בתקיפה ועוד 30 נפצעו. האמריקנים אמנם הודיעו שיגיבו "בזמן ובמקום שייראו לנו כמתאימים ביותר", אבל גם ציינו: "אין הוכחה חותכת שההוראה לתקוף יצאה מטהרן".
מיד אחרי אותה תקיפה שיגר מפקד כוח קודס האיראני, גנרל אסמעיל קאאני (72), שני אנשים מטעמו אל המיליציות הפרו-איראניות בעיראק, כדי לנזוף בהן קשות על תקיפת הבסיס האמריקני בירדן. "חציתם את הקו האדום", הודיעו שליחי הגנרל קאאני. "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו פעולה צבאית שעלולה להסלים את המצב. אנחנו בהחלט מעוניינים לשמור על מתיחות, אבל לא להביא למצב שייאלץ את האמריקנים או את הישראלים לפתוח במלחמה".
אתמול הקדיש ה"וול סטריט ג'ורנל" האמריקני כתבה נרחבת לשני מפקדי כוח קודס האיראני - קאסם סולימאני, שחוסל לפני כארבע שנים במתקפת פתע אמריקנית בנמל התעופה של בגדד, ומחליפו, גנרל אסמעיל קאאני - שני מפקדים לאותו הכוח, שמפעילים את השפעתם בשיטות שונות.
4 צפייה בגלריה
מוצב Tower 22 בצפון-מזרח ירדן בגבול עם עיראק ו סוריה שבו מוצבים כוחות ארה"ב
מוצב Tower 22 בצפון-מזרח ירדן בגבול עם עיראק ו סוריה שבו מוצבים כוחות ארה"ב
הבסיס שהותקף בגבול ירדן-סוריה. קאאני נזף במיליציות
(צילום: Planet Labs PBC/Handout via REUTERS)
4 צפייה בגלריה
yk13789142
yk13789142
קאסם סולימאני. יותר כריזמטי ומרתיע ממחליפו
( צילום: גטי אימג'ס, Anadolu)
בעוד שסולימאני נודע בזכות הכריזמה שלו כמנהיג צבאי שהפך את כוח קודס לבעל השפעה מרתיעה, וקנה לו מוניטין של מפקד הכוח הצבאי הבכיר והחזק ביותר במדינות האזור, קאאני עובד בשיטה אחרת. דמותו חיוורת, ובניגוד לסולימאני הוא לא דובר ערבית ונאלץ להשתמש במתורגמנים כדי להעביר את מסריו.
על פי מומחה איראני, קאאני מרבה לפקוד, בגלוי ובחשאי, את כל בני הברית שנתונים להשפעה איראנית - בסוריה, לבנון, עיראק ותימן - באמצעות משלוחי נשק, תחמושת וכספים. לדברי אותו מומחה, "הוא מעביר הוראות ביצוע איך להכביד על כוחות הצבא האמריקנים ואיך לטרטר את צה"ל והמדינאים הישראלים הבכירים, אבל לא להסלים, כדי שהצד השני לא יפתח במלחמה". איראן, מתעקשים שלושה מומחים ביטחוניים ממוצא איראני, לא רוצה להגיע למלחמה - אלא רק "להטריד ולהציק".
מאז 7 באוקטובר הגנרל קאאני סימן מטרה: לשלוט מקרוב על כל החזיתות של תומכי איראן בארבע מדינות האזור, ולתת להן הוראות ברורות ל"הטרדה" נגד האמריקנים בעיראק, בסוריה ובירדן, ונגד צה"ל, כדי לתת לחמאס "אוויר לנשימה". אבל, הגנרל קאאני הדגיש לשליחיו החשאיים שיצאו ללבנון, לתימן לעיראק ולסוריה - לא להגיע למצב שבו לאמריקנים תהיה הוכחה שאיראן מעורבת ישירות.
4 צפייה בגלריה
מורדים חות'ים ב צנעא תימן 27 בינואר 2022
מורדים חות'ים ב צנעא תימן 27 בינואר 2022
"קשה להנחית עליהם פקודות ולהמתין שיבצעו אותן במלואן". החות'ים
(צילום: EPA)
מומחיותו ארוכת השנים של קאאני היא באפגניסטן. הוא יצא לנהל מלחמות נגד הטליבאן, לחם במבריחי סמים באפגניסטן, היה אחראי לגדודי הקרקע האיראנים, וב-1990 הפך לסגן מפקד המשמרות, הכוח המקביל לצבא הסדיר האיראני. כשהכיר את מפקד כוח קודס באותם הימים, סולימאני, הוא נרתם לעזור לו לגייס כוחות אפגניים למלחמה נגד הטליבאן בסוריה. אז, לפי תיאוריו, צמחה ידידותם, "כי ילדי מלחמה מתחברים בזמנים קשים".
קאאני מקפיד להצטלם ליד תמונותיו של סולימאני שתלויות בכל פינת רחוב בטהרן ובערים הגדולות באיראן. גם אם אין לו פרופיל של מנהיג כמו שהיה לקודמו, קאאני משתדל "להחזיק קצר" את תומכי איראן, אבל עדיין נתקל באירועים דוגמת תקיפת הבסיס האמריקני בירדן. בהזדמנות מסוימת הוא גם התלונן באוזני חבר בכיר בכוח קודס ש"החות'ים בתימן מפגינים יותר מדי עצמאות, וקשה להנחית עליהם פקודות ולהמתין שיבצעו אותן במלואן".
פורסם לראשונה: 00:00, 06.02.24