"התמיכה בישראל היא אחד הדברים הבודדים שמאחדים בצ'כיה ימין ושמאל. אם יש אצלנו פוליטיקאי שמדבר נגד ישראל, מיד יוצאים נגדו - גם מימין וגם משמאל". כך אמרה שגרירת צ'כיה בישראל ורוניקה קוצ'ינובה בשיחה עם כתבים. קוצ'ינובה, שמסתובבת עם שרשרת מגן דוד למרות שאינה יהודיה, קובעת בנחרצות: "צ'כיה היא המדינה הכי פרו-ישראלית באירופה".
4 צפייה בגלריה
  שגרירת צ'כיה בישראל ורוניקה קוצי'נובה
  שגרירת צ'כיה בישראל ורוניקה קוצי'נובה
"צ'כיה היא המדינה הכי פרו-ישראלית באירופה". השגרירה ורוניקה קוצ'ינובה
(צילום: איתמר אייכנר)
לדברי השגרירה, צ'כיה היא מדינה בטוחה לישראלים. "היו אצלנו מחאות קטנות של 200 בני אדם נגד ישראל - ומולם הפגינו אלפים בעדכם", ציינה. קוצ'ינובה הדגישה כי אחד מיעדיה הוא שהתמיכה בישראל תחלחל גם לדור הצעיר בצ'כיה. "הם לומדים באירופה ומבקרים בקמפוסים ורואים את ההפגנות נגד ישראל", אמרה השגרירה. "התמיכה בישראל בקרב צעירים מעט נמוכה מהדור המבוגר - אך עדיין גבוהה".
קוצ'ינובה סיפקה כמה הסברים לתמיכה הבלתי מתפשרת של מדינתה בישראל - בהם הסבר אחד שנעוץ בהיסטוריה. טומאש מסריק, נשיאה הראשון של צ'כוסלובקיה, נחשב לידיד של העם היהודי ונלחם בגילויי אנטישמיות. בזמנו אף התקבלה החלטה להעניק שוויון זכויות מלא ליהודים במדינה. על שם מסריק, שביקר בארץ ישראל ב-1927, קרויים שורה של אתרים ברחבי המדינה.
בנוסף, השגרירה סיפקה הסברים נוספים - ביטחוניים, גיאו-פוליטיים ומוסריים. "אנו מדינה קטנה ומזדהים עם מדינות שצריכות להילחם על חייהן ולקבל החלטות קשות", אמרה. "בנוסף, אנחנו חושבים שאם הטרור לא ייעצר בעזה הוא יתקדם גם לאירופה". עוד אמרה קוצ'ינובה: "לתמוך בישראל זה אינטרס של צ'כיה כי זה הופך אותנו ל'נראים' יותר בזירה הבינלאומית. כשדנים על המזרח התיכון כולם שואלים מה דעתנו כי יודעים שאנו בעד ישראל".
4 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה בעזה פראג צ'כיה
הפגנת תמיכה בעזה פראג צ'כיה
"היו אצלנו מחאות קטנות של 200 בני אדם נגד ישראל - ומולם הפגינו אלפים בעדכם". הפגנת תמיכה בעזה, בפראג
(צילום: EPA / MARTIN DIVISEK)
קוצ'ינובה פירטה את הצעדים שנעשים בצ'כיה לטובת ישראל בזמן המלחמה, וציינה כי מדינתה מספקת לישראל מאז פרוץ המלחמה סיוע צבאי כגון תחמושת, קסדות ואפודי מגן. בנוסף, אמרה השגרירה, "אנחנו לא מהססים לבלום החלטות נגד ישראל באו"ם ובאיחוד האירופי".
לדברי השגרירה, עמדתה המסורתית של צ'כיה היא בעד פתרון שתי המדינות - אבל היא תתמוך בכל פתרון מוסכם אחר. בנוגע לעתיד הרצועה, הבהירה קוצ'ינובה: "אנחנו תומכים בכך שחמאס לא יכול להישאר בשלטון - צריכים להביס אותו. אנו מאמינים ששלטון טכנוקרטי שלא מזוהה עם חמאס צריך לטפל בניהול החיים הנורמלי של עזה".
בנוגע להבטחה הצ'כית להעביר את השגרירות לירושלים, סיפרה קוצ'ינובה כי "יש לנו היום בירושלים שלוחה דיפלומטית. אני הולכת לשם פעם בשבוע, ועובדת משם". לדבריה, "יש תמיכה חזקה בקרב הפוליטיקאים בצ'כיה להעביר את השגרירות - אבל רוצים לעשות את זה בזמן הנכון. אני לא חושבת שבאמצע מלחמה, העדיפות של ישראל היא שנעבור מתל אביב לירושלים".
4 צפייה בגלריה
דגל האיחוד האירופי
דגל האיחוד האירופי
דגל האיחוד האירופי. "האיחוד מבזבז על ישראל זמן יותר מכל קונפליקט בעולם חוץ מאוקראינה"
(צילום: רויטרס)
קוצ'ינובה שירטטה תמונה ורודה בכל הנוגע לתמיכה של צ'כיה בישראל, אך בנוגע לאיחוד האירופי - המציאות די עגומה מבחינת השגרירה. "רוב המדינות באיחוד האירופי לא תומכות בישראל", קבעה. "יש מדינות שהן ממש לא ידידותיות כמו אירלנד, ספרד ובלגיה. היום צ'כיה והונגריה תומכות בכם, וגם אוסטריה הופכת בשנים האחרונות ליותר ויותר פרו-ישראלית. גם גרמניה יחסית ידידותית". עם זאת, הבהירה השגרירה: "אתם לא מבודדים, אבל האמת שהאיחוד מבזבז על ישראל זמן יותר מכל קונפליקט בעולם חוץ מאוקראינה. אם תמיכת ישראל באוקראינה היתה חזקה יותר זה היה עוזר לנו".
למרות היעדר התמיכה אותו קוצ'ינובה מתארת, היא לא מזהה ייתכנות בזמן הקרוב להסכמה בתוך האיחוד להכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית. לדבריה, הכרה כזו "היא החלטה של המדינות". עם זאת, היא הבהירה כי "יש יותר מדינות שקוראות להפסקת אש, אבל זה משהו שיכולת לצפות אחרי כל כך הרבה זמן. הזיכרון של אנשים ומדינות קצר, וכל מה שרואים זה סבל של אזרחים בעזה - ושוכחים מה הסיבה לזה. חמאס אחראי לכל מה שקרה".
לצד המלחמה, יש עוד נושא שמעסיק את מדינות האיחוד האירופי בהקשר של ישראל - סנקציות שנוגעות לאלימות של מתנחלים נגד פלסטינים. לדברי קוצ'ינובה, "האיחוד האירופי הציע סנקציות נגד החמאס ונגד כמה מתנחלים אלימים. יש הרבה לחץ באיחוד בנושא הזה, והעמדה שלנו התפתחה. עם זאת, אנחנו אמרנו שקודם כל יש להכריז סנקציות על החמאס כי הם ברמה אחרת של רשע - ואז אפשר לדון על סנקציות שנוגעות לזכויות אדם. אנו מתנגדים שיוכרזו הסנקציות נגד במקביל. אם יוכרזו סנקציות נגד חמאס - נסכים להטיל סנקציות נגד מתנחלים אלימים".
4 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ריאיון ל תקשורת רוסית
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ריאיון ל תקשורת רוסית
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. "אתם לא יכולים לסמוך עליו יותר לעולם, הקשר הקרוב עם איראן צריך להדאיג את ישראל יותר"
(צילום: Gavriil Grigorov, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
לדעתה של השגרירה, "סנקציות נגד מנתחלים זו לא נקודת שבירה בתמיכה בישראל. אני חושבת שישראל יכולה להתמודד עם זה". לדבריה, "זה לא סימן טוב להתמקד בזה באמצע מלחמה - אך אם זה יביא להסכמה על סנקציות נגד החמאס זו החלטה מאוזנת. הישראלים לא אוהבים את זה אבל הסברנו להם את המצב. האיחוד מורכב מ-27 מדינות, ואתה צריך לנהל מו"מ ולהציג עמדות. לעיתים צריך לעשות פשרות כדי להגיע לקונצנזוס".
קוצ'ינובה לא עוסקת רק במלחמה בעזה, והיא גם מאוד מודאגת ממה שהיא מגדירה "ציר הרשע" - שמתחיל מרוסיה ועובר דרך איראן, החמאס, חיזבאללה והמורדים החות'ים בתימן. "לצערנו משטרי הרשע בכדור הארץ מאוחדים יותר מתמיד. שיתוף הפעולה הקרוב בין איראן לרוסיה צריך להדאיג את ישראל יותר", ציינה השגרירה. "אני חושבת שהממשלה שלכם חושבת שיש לה השפעה על פוטין ורוסיה, אבל מהניסיון שלנו עם רוסיה אנחנו לא חושבים שההשפעה הזאת קיימת או חזקה כפי שאתם חושבים. אני חושבת שאתם צריכים להעמיד במבחן את הרוסים בסוריה למשל. אתם לא יכולים לסמוך יותר על פוטין לעולם".