דקות בודדות לאחר שעבר אירוע מטלטל והיה מעורב בנטרול המחבל שביצע את הפיגוע הקטלני בבאר שבע, מצא עצמו האזרח, תושב היישוב עשהאל שבהר חברון, בתחנת המשטרה כשהוא מסרב ללכת הביתה לפני שמחזירים את נשקו. לפי הנוהל של חקירות המשטרה על הנשק לעבור בדיקה בליסטית כחלק מחקירת הפיגוע, אך הסיטואציה שנוצרה היא שבעל הנשק נשאר ללא האקדח, תוך שבמשטרה שולחים אותו לשכור חברת אבטחה פרטית.
3 צפייה בגלריה
מסלול המחבל בבאר שבע
מסלול המחבל בבאר שבע
מסלול המחבל בבאר שבע: "האזרח גיבור, עצר את מסע הרצח"
(המפה באדיבות המרכז למיפוי ישראל)
אלעזר שפירא, חברו של האזרח שירה, סיפר: "הייתי איתו אתמול בתחנת המשטרה. זו סיטואציה הזויה. הוא גיבור, הציל אנשים ממוות, עצר את מסע הרצח ותוך כמה רגעים הוא נעמד מול שוטר ומנסה להסביר לו שהוא צריך את הנשק, ומסתכן בכך שיעכבו אותו. איפה נשמע דבר כזה?".
לאחר כמה שעות בתחנת המשטרה, ובשל הלחץ הציבורי, החליט מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי לפתוח את המעבדה הבליסטית ולאפשר את בדיקת הנשק. "אני לא אומר שלא צריך לפעול לפי הנוהל, זה ברור. יש נוהל חקירה וצריך לקיים אותו, אבל צריך לגבש נוהל מסודר בסיטואציות הללו שנותנים נשק חלופי לאזרח או לכל הפחות מתייחסים אליו באופן אחר ומבינים את הסיטואציה שבה הוא נמצא. כל זה לא קרה". הסביר שפירא.

למעשה, באירועי המפגע הבודד האזרחים הם האלו שעומדים בחזית. תפקידם בנטרול אירועים מן הסוג הזה הוא קריטי. ולכן, כמו שבמערכת הביטחון גיבשו כלים חדשים להתמודד עם הסיטואציה של המפגע הבודד, יש לגבש כלים חדשים גם לאירוע שבו אזרח הוא זה שמנטרל מחבל.
"התבלבלנו. ככה לא מתנהגים לגיבור. בגלל מקרי קצה שאינם מעידים על הכלל אנחנו הופכים את הגיבורים לחצי נאשמים. זה קורה לנו כמדינה בהמון תחומים אחרים", אמר שפירא והוסיף: "יש חייל שנפגע בנפשו במהלך קרב. נכון שיש חיילים שמנצלים את הסיטואציה, אבל חייל שחזר מהקרב חייב לקבל יחס של גיבור". שפירא, מפקד פלוגה במילואים, מתייחס כאן לחייליו מחטיבת גולני שנפצעו במהלך מבצע צוק איתן ונאבקים כעת על הכרה מול משרד הביטחון.
3 צפייה בגלריה
ארבעת הנרצחים בפיגוע
ארבעת הנרצחים בפיגוע
ארבעת הנרצחים בפיגוע
(צילום: חיים הורנשטיין)
"אסור שמקרי קצה וויכוחים פוליטיים ישפיעו על היחס לגיבורים שלנו ועל קבלת החלטות מושכלת. אסור שבגלל שהמציאות מורכבת נתבלבל, ואזרח שכרגע ירה במחבל ועצר קטל של אזרחים תוך שהוא נמצא בסערת רגשות, יצטרך לחשוב על עורך דין. הוא צריך להיות מלווה על-ידי קצין משטרה או מפקד מרחב כדי שירגיש שעשה את הדבר הנכון", אמר שפירא.
בסיום עדותו במשטרה ובעקבות התערבותו של ראש מועצת הר חברון יוחאי דימרי הוחלט כי האזרח ילווה על-ידי ניידת משטרה לביתו. הבוקר, לאחר שהבדיקות בוצעו, נשקו הוחזר לו, ובמשטרה מסרו שיתחקרו את הקצין שאיים על האזרח המנטרל.
3 צפייה בגלריה
שרת התחבורה מרב מיכאלי עם נהג אגד, ארתור חיימוב שנטרל את המחבל בפיגוע בבאר שבע
שרת התחבורה מרב מיכאלי עם נהג אגד, ארתור חיימוב שנטרל את המחבל בפיגוע בבאר שבע
השרה מיכאלי עם נהג אגד חיימוב
במקביל, שרת התחבורה מרב מיכאלי נפגשה היום עם נהג אגד ארתור חיימוב שהיה גם הוא מעורב בנטרול הרוצח והעניקה לו תעודת הוקרה מטעם משרד התחבורה. "בנחישות ובאומץ נטרלת מחבל שלקח אתמול חיים של ארבע ישראליות וישראלים", אמרה השרה מיכאלי לחיימוב. "גם ביום יום אתה משרת את הציבור הישראלי במסגרת תפקידך, ומאפשר לרבות ורבים להגיע בביטחון לכל מקום ועל כן, אני רוצה להודות לך".
מיכאלי הוסיפה: "תודה על התושייה יוצאת הדופן שמנעה פגיעה באזרחיות ובאזרחים נוספים והצילה חיים. תודה על השירות המסור, היום יומי שלך, בתחבורה הציבורית שלנו". בסיום דבריה שלחה השרה מיכאלי תנחומים למשפחות הנרצחות והנרצחים והחלמה מהירה לפצועים.
גם נשיא המדינה יצחק הרצוג שוחח עם חיימוב. "פעלת בגבורה ובקור רוח. אני רוצה להצדיע לך ולהגיד לך תודה. הסתכלתי עלייך אתמול בטלוויזיה והייתי מאד גאה. אמרתי לעצמי, זו ישראל היפה, נהגת בזהירות ובאחריות. אתה מושא לכבוד והערכה. תודה רבה שהגנת עלינו. קרה לנו אסון גדול אתמול, אבל פעולתך מנעה אובדן חיי אדם נוספים".