אלפים רבים השתתפו היום (שני) בצהריים בצעדת ענק למאחז הבלתי-חוקי אביתר. בצה"ל ובמשטרה הגיעו למקום בכוחות מתוגברים כבר בשעות הבוקר, וחיילים נפרסו בגבעות המקיפות את הכביש שבו נערכת הצעדה, שיצאה מצומת תפוח. באזור הוצבו גם מאות סדרנים שנמצאים בשטח כדי לאבטח את הצעדה, אליה הגיעו גם שרים, שאישרו הגעה מראש. לאחר ההגעה, החלו במקום שיעורי תורה - ונאומים.
במהלך הצעדה, אחד הנוכחים צעק לבן גביר: "תתפטר! כל יום מפחדים לנסוע בכבישים, קוברים פה אנשים. לך הביתה! באת לעשות עלינו סיבוב". במקביל, עשרות פלסטינים יידו אבנים לעבר כוחות הביטחון, סמוך לכפר ביתא שליד אביתר. בנוסף, בזמן העצרת באביתר, החלו פלסטינים להבעיר צמיגים בכפרים סמוכים.
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיע למקום והסביר מדוע הצעדה חשובה לתפיסתו: "אנחנו לא נכנעים לטרור, לא באביתר ולא בתל אביב. אנחנו כאן ונישאר כאן". הוא אף הבטיח לצועדים: "נעשה הכול בממשלה בהקדם כדי להקים כחוק את אביתר". האירוע מתקיים כידוע ברקע ההסלמה הביטחונית ושורת הפיגועים ביישובי יהודה ושומרון וכן בלב הארץ.

12 צפייה בגלריה
הצעדה באביתר
הצעדה באביתר
הצעדה לאביתר תחת אבטחה כבדה
(צילום: יאיר שגיא)
12 צפייה בגלריה
הצעדה באביתר
הצעדה באביתר
הצועדים הקטנים הצטלמו עם החיילים שנפרסו על הגבעות
(צילום: יאיר שגיא)
12 צפייה בגלריה
ההכנות לצעדה באביתר
ההכנות לצעדה באביתר
צה"ל והמשטרה בכוחות מתוגברים, לצד מאות סדרנים
(צילום: יאיר שגיא)
בן גביר הוסיף כי "הסדרנו תשעה יישובים, נבנה עוד יישובים - התגובה לטרור היא לבנות וליישב, אבל גם לחתור למגע. דם יהודי לא יהיה הפקר. נעשה הכל למנוע זאת. מנסים לרסק אותנו מבפנים ומבחוץ - לא נוותר להם. נהיה חזקים באביתר, בתל אביב ובכל חלקי ארצנו. לא נכנע, לא נתייאש".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שגם הגיע לצעדה, אמר כי "הגיעו לכאן עשרות אלפים בדרישה להמשך הקמת יישובים - בעזרת השם אביתר בקרוב תוסדר. המקום הזה יהיה מקום שוקק ועוד יישובים יוסדרו. זו ארצנו ונמשיך בבניית הארץ".
פעילי הימין דניאלה וייס וצבי אלימלך שרבף, ראשי תנועת נחלה שארגנה את הצעדה שנחשפה ב-ynet, אמרו לקראתה כי "אמורים להגיע אלפים רבים, ציבור גדול שנערך להגיע ברגליים לחזק את הממשלה. נשוב לאביתר ונקים ישובים רבים בשומרון ובנגב". צירי תנועה מרכזיים באזור נסגרו לתנועה בעקבות הצעדה, ובשל כך ילדים פלסטינים מהכפרים בית דג'ן ובית פוריק שבמזרח השומרון, תועדו הולכים לבתי הספר דרך השדות.

12 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בצעדה באביתר
איתמר בן גביר בצעדה באביתר
בן גביר בצעדה באביתר
(צילום: יאיר שגיא)
12 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' בצעדה באביתר
בצלאל סמוטריץ' בצעדה באביתר
סמוטריץ'
(צילום: יאיר שגיא)
12 צפייה בגלריה
הצעדה באביתר
הצעדה באביתר
(צילום: יאיר שגיא)
איילת שליסל, ממשפחות אביתר, התייחסה לטענה כי הצעדה בעת הזו של מתיחות ביטחונית היא חסרת אחריות, ואמרה לאולפן ynet כי "אנחנו מדברים על צעדה ענקית יחד עם כוחות הביטחון, בצורה מסודרת. הצירים נערכים כבר מהבוקר, הכול מאושר ומסודר. אלפים בדרך, יש 140 אוטובוסים בדרך וכבר באיזשהו שלב כבר לא הייתה אפשרות לאשר אוטובוסים מרוב שהציבור הגדול רוצה להגיע ולומר את הדבר הפשוט: בחרנו במדיניות של התיישבות, בוא ונממש אותה, יחד עם חברי הכנסת".
לדבריה, לא שמעה על ניסיונות של הצבא למנוע את הצעדה. "אני יודעת שיש קשר מאוד טוב עם הצבא. יש ממש עבודה משותפת ונכונות שהאירוע הזה יהיה אירוע שמח. אלה ימי חג, אנשים רוצים לטייל ורוצים לראות את ארץ ישראל. אז יש מי שרוצה לטייל בכל מיני מקומות אחרים, ויש מי שרוצה לטייל ביהודה ושומרון, וזה חלק משמעותי מהחגיגה שלנו".
אברהם לוי שהגיע לצעדה מירושלים אמר כי היא מסמלת "הזדהות": "יש כאן דגלי ישראל בכל פינה, אלפי בני אדם צועדים כאן עם משפחות וילדים לאביתר לשם נשוב בקרוב". הילה ומשה כהניאן מקדומים הסבירו כי באו לצעדה "כדי להוכיח לכולם ששום דבר לא מפחיד אותנו. נגיע להתיישבות עם הרבה אמונה ורצון להמשך ההתיישבות בארץ ישראל".
12 צפייה בגלריה
עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון במהלך הצעדה לאביתר
עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון במהלך הצעדה לאביתר
פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות הביטחון במהלך הצעדה

ראש מועצת שומרון יוסי דגן, שהיה בין מובילי הצעדה, הסביר את הצורך בעלייה לאביתר ואמר: "הגעת ההמונים היום היא ההוכחה לכך שעם ישראל רוצה את אביתר, רוצה ציונות. יחד אנו צועדים עכשיו ואומרים: לעולם לא נתייאש מארץ ישראל, אפשר וצריך להתגבר על חולשות ועיכובים, אפשר וצריך להתיישב בארץ ישראל הנצחית שלנו".
דגן הוסיף כי "התשובה שלנו לטרור - המשך הבנייה של היישובים. יש כאן את גרעין אביתר, אנחנו פה מצהירים - אביתר יהיה יישוב בשומרון. הרוח של גרעין אביתר פורצת בכל הכוח, אי אפשר לעצור אותנו. שרי הממשלה - אנחנו שלחנו אתכם למשול, אתם תבנו פה בשומרון, בגליל ובנגב. נבנה בתים וישיבות".
שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי יצחק וסרלאוף אמר כי "צעדת אביתר באה לסמן לנו בממשלה את הכיוון להמשך מגמת חיזוק ההתיישבות, שהחלה בהכשרת תשעת יישוביי ההתיישבות הצעירה ובמימוש ההסכם הקואליציוני עם 'עצמה יהודית' להקמת תשתיות ביישובים אלו". השרה מאי גולן מסרה כי "אנחנו על המפה, גם באביתר ותפוח וגם בעוד אינספור התיישבויות חדשות וותיקות ביו"ש. התשובה לגל הטרור הרצחני שאנו חווים בימים אלו היא העמקת השורשים היהודיים שלנו בכל נקודה ברחבי ארץ ישראל".
דובר הנשיאות הפלסטינית נביל אבו רדינה מסר כי "פלישת מיליציות המתנחלים בהנהגת שרי ממשלת הכיבוש הישראלית לאדמות מדינת פלסטין לא משנה את העובדה שהיא אדמה פלסטינית ותישאר כזאת, ושהפלישה הזאת, שבאה בכוח הנשק, לא יוצרת זכות". אבו רדינה הדגיש בנוסף כי "כל ההתנחלויות אינן חוקיות על אדמת מדינת פלסטין".
12 צפייה בגלריה
עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון במהלך הצעדה לאביתר
עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון במהלך הצעדה לאביתר
חלק מהכוח שהגיע לאבטח את הצעדה
12 צפייה בגלריה
ילדים פלסטינים בדרכם לבית הספר דרך השדות בעקבות חסימות הכבישים
ילדים פלסטינים בדרכם לבית הספר דרך השדות בעקבות חסימות הכבישים
ילדים פלסטינים צועדים לבית הספר בדרך-לא-דרך, עקב חסימות הכבישים
12 צפייה בגלריה
ההכנות לצעדה באביתר
ההכנות לצעדה באביתר
כוחות הביטחון נערכים. "I ❤️ SHOMRON"
(צילום: יאיר שגיא)
לצעדה לאביתר, שאורגנה כאמור על ידי אנשי תנועת המתנחלים נחלה שפועלת ליישוב "ארץ ישראל השלמה" ועוסקת בהקמת מאחזים ביהודה ושומרון, אישרו הגעה בין היתר רבנים, אישי ציבור, חברי כנסת והשרים בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר, אורית סטרוק, מיכאל מלכיאלי, יצחק וסרלאוף, עמיחי אליהו ומאי גולן.
עם זאת, השר אליהו, שמטייל עם משפחתו, התראיין הבוקר לאולפן ynet ואמר כי אינו בטוח שיספיק להגיע אליה. הוא התייחס לצעדה שמאובטחת על ידי כוחות הביטחון, לאחר שכינה אמש את בכירי מערכת הביטחון "מורדים", וטען: "אני חושב שבסופו של דבר הצעדה באביתר מחזקת את היכולת של הצבא לפעול בשטח. אנחנו רואים מזה שלושה עשורים, שבכל מקום שאנחנו מגלים חולשה, בורחים מהשטח, הוא הופך להיות לקן טרור".
המארגנים הודיעו מראש כי מסלול הצעדה הותאם לעגלות במטרה למשוך כמה שיותר אנשים, כולל משפחות, כדי להשתתף בצעידה בחול המועד. בצעדה צפויות להשתתף גם משפחות של מפוני ההתנחלות שא-נור בצפון השומרון, שנהרסה במסגרת תוכנית ההתנתקות. הצעדה מתקיימת באישור של צה"ל, אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס והמשטרה.
אחרי הפיגוע בפברואר בעיירה הפלסטינית חווארה, שבו נרצחו האחים הלל ויגל יניב, ניסו המתנחלים ליישב את המאחז. שעות אחרי הפיגוע הם נכנסו לגבעה והתיישבו בה. יממה לאחר מכן הגיעו כוחות מג"ב ופינו את המתנחלים מהמקום, אבל גם לאחר מכן ניסו מאות צעירים לעלות לגבעה. צה"ל עיבה מאז את כוחותיו במאחז ומנע כל העת כניסת מתנחלים לשטח.
אלכסנדרה לוקש וניר (שוקו) כהן השתתפו בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 12:02, 10.04.23