יותר משלושה חודשים מאז שהוקמה, ועדת השרים לקידום מעמד האישה לא התכנסה ולו פעם אחת. לפי דוח ה-SIGI, שפורסם לראשונה ב-ynet לפני כחודש, ישראל דורגה במקום האחרון בשוויון מגדרי בהשוואה למדינות ה-OECD. ולפי הערכות מדד המגדר של מכון ון ליר בירושלים, קיים סיכוי נמוך שאי השוויון המגדרי בישראל יצטמצם בשנים הקרובות.
3 צפייה בגלריה
 גילה גמליאל
 גילה גמליאל
הוועדה בראשותה לא כונסה אפילו פעם אחת מאז שהוקמה. גמליאל
(צילום: יריב כץ)
3 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
"הממשלה הנוכחית - הגרועה ביותר עבור הנשים". "מחאת השפחות" בתל אביב
(צילום: רויטרס)
בדוח, ניתן לישראל דירוג גבוה של אפליה נגד נשים, באופן שממקם אותה, ביחד עם יפן, כמדינה שבה קיימים פערי השוויון המגדרי הגבוהים ביותר בין מדינות ה-OECD. הפרמטרים שבהם פערי השוויון משמעותיים ביותר הם אפליה במסגרת המשפחתית ומיצוי חירויות אזרחיות. בבחינת אפליה במשפחה, ישראל דורגה בציון 40.9, בזמן שהממוצע במדינות ה-OECD עומד על 14.2. למרות זאת, ולמרות העלייה במקרי אלימות ורצח נשים בחודשים האחרונים – שמונה כיום 17 קורבנות - ועדת השרים לקידום מעמד האישה לא התכנסה.
"את ההשלכות אנחנו רואות כבר בשטח", מתריעה טל הוכמן, מנהלת קשרי ממשל בשדולת הנשים. "כשלא מכנסים את הקבינט לקידום מעמד האישה יש הידרדרות בזכויות נשים בישראל. זה רק חלק אחד מבין פעולות רבות שהממשלה לא עשתה מאז הקמתה, מה שמוכיח שזכויות נשים ושוויון מגדרי לא נמצאים בראש סדר העדיפויות שלה".
לדבריה של הוכמן, תפקידו של הקבינט הוא לתכלל את כל משרדי הממשלה לטיפול בתחום קידום שוויון מגדרי, ולוודא שיש התייחסות לקידום נשים בהחלטות הממשלה. "כשזה לא קורה, הפגיעה ניכרת בשטח. זה מתחיל בהתמודדות של הממשלה עם בעיית האלימות כלפי נשים שהקצינה בהשוואה לשנים קודמות. למרות שהחקיקה עברה בכנסת, הממשלה לא מיישמת את תיקון 18 לחוק אלימות במשפחה של ח"כ עאידה תומא סולימאן, שקובע כי שופט יוכל להורות על טיפול לגבר אלים.
"זה ממשיך בשוק התעסוקה ובפערי שכר - התיקון האחרון שעבר ונכנס לתוקף ביוני 2022 נעדר מהוראות מפורשות וחובות שצריכות לחול על מעסיקים גדולים. ולא רק שלא מנסים לקדם זכויות נשים, מנסים להחזיר אותנו אחורה. ייצוג נשים בתפקידים בכירים במשרדי הממשלה נמצא בשפל חסר תקדים, ולא נראה שזה בכלל מטריד את ראש הממשלה בנימין נתניהו. אנחנו קוראות לו להורות על כינוס הקבינט בהקדם. לצד החשיבות המקצועית, יש כאן אמירה חשובה לכל אישה בישראל שרוצה לדעת שראש הממשלה שלה רואה גם אותה ואת הזכויות שלה".
סמכויות ועדת שרים לקידום מעמד האישה, שהוקמה בהחלטת ממשלה לפני כשלושה חודשים, היא גיבוש מדיניות וקידום מגוון נושאים הקשורים במעמד האישה ובשוויון הזדמנויות לנשים בחברה הישראלית. בנוסף, היא אחראית על תיאום פעילות למאבק באלימות כלפי נשים. יו"ר הוועדה ח"כ גילה גמליאל (ליכוד), והרשות לקידום מעמד האישה אחראיות על התיאום והמעקב אחר החלטותיה. היא מורכבת מ-14 שרות ושרים, וביניהם השר לשוויון חברתי עמיחי שיקלי, השרה להגנת הסביבה עידית סילמן ושרת ההסברה גלית דיסטל-אטבריאן.
מעבר לפיחות הדרסטי במספר השרות בממשלה, גם בכנסת המצב לא מזהיר: רק 29 חברות כנסת לעומת 91 חברי כנסת. ברשויות המקומיות המצב רע עוד יותר: 241 ראשי רשויות מקומיות לעומת 15 ראשות רשויות בלבד. בתפקידי הניהול במגזר הציבורי יש 62% גברים לעומת 38% נשים. כאן מדובר בשיפור משמעותי, שכן לפני עשור שיעור הנשים בתפקידים האלה היה 7% בלבד.
"ממשלת ישראל הנוכחית מסתמנת כממשלה הגרועה ביותר עבור נשים, כל כך עסוקה בקידום ההפיכה המשטרית ששכחה מהחיים עצמם", אמרה מורן זר קצנשטיין, מייסדת ארגון "בונות אלטרנטיבה". "שבעה חודשים חיכינו עד שטרחו להחיל דין רציפות על חוק האיזוק האלקטרוני, האלימות כלפי נשים עולה מדי קיץ ומשרד הרווחה אף התריע על מחסור במיטות במקלטים. דוח השוויון המגדרי הציב את ישראל רק לאחרונה במקום הראשון וה'מכובד' באי שוויון מגדרי בין מדינות ה-OECD - אבל הם עסוקים בפירוק הוועדה לבחירת שופטים כדי למנות שופטים שמרנים".
במטרה לצמצם את הפערים, פנו אתמול ארגוני נשים בהובלת שדולת הנשים ונעמ"ת לראש הממשלה ודרשו ייצוג הולם של נשים בוועדת השרים לעניין יוקר המחייה. "מתוך 14 שרים חברי הוועדה, 13 הם גברים", נכתב בפנייה. "כידוע, מצב השוויון המגדרי והייצוג ההולם במדינת ישראל אינו טוב, בלשון המעטה. ייצוג נשים בממשלה ובמוסדותיה בנסיגה. נשים מהוות מיעוט בקרב השרות וחברות הכנסת. שיעור הנשים בקואליציה הנוכחית עומד על 14%, ושיעורן בכנסת 24%. נשים מכהנות בראש ארבע ועדות כנסת מתוך 25, ומנכ"לית אחת בלבד מונתה לכהן במשרד ממשלתי".
3 צפייה בגלריה
ועדת חוקה
ועדת חוקה
"המצוקות של אוכלוסיית הנשים בישראל נוגעות בתחומי חיים רבים ושונים". מירב כהן
(צילום: יואב דודקביץ')
"מאה ימי החסד של הממשלה נגמרו", הגיבה לדברים עו"ד אורית להב, מנכ"לית "מבוי סתום", ארגון המסייע לנשים מסורבות גט ועגונות. "גם אם רצינו לתת הזדמנות בתקופת הגיבוש וההצבעה על התקציב - הרי שגם כאן כבר עבר חודש. הממשלה הקימה משרד למעמד האישה, רק כדי להשתיק אותנו. לא רק שהוא לא התחיל לפעול, בינתיים הספיקה השרה לפטר את ראש הרשות למעמד האישה, מינוי מקצועי של 4 שנים. אין תקציבים, אין תוכניות עבודה מסודרות ואין קידום של תוכניות עבודה שכבר אושרו. הגיע הזמן שהיושבים בממשלה יתחילו לעבוד וישימו בראש מעייניהם את הנושאים החברתיים, ובפרט את האלימות נגד נשים".
יו"ר נעמת חגית פאר, הוסיפה, "נושאי נשים, שוויון מגדרי, אלימות כלפי נשים וייצוג הולם אינם בראש מעייניה של הממשלה, ולכן אין זה מפתיע שגם לא טרחו לכנס את ועדת השרים לשוויון מגדרי אף לא פעם אחת. העובדות מדברות בעד עצמן - הייצוג הנשי בממשלה צנח, אין מנכ"ליות במשרדי ממשלה מלבד אחת שמונתה בימים האחרונים, ונתוני ה-OECD ממקמים את ישראל במקום האחרון כמדינה שבה אפליית הנשים היא הגבוהה ביותר. אנו צועדות לאחור בקצב מעורר דאגה".
אתמול הגישה השרה לשוויון חברתי לשעבר, ח"כ מירב כהן (יש עתיד), שאילתא דחופה ליו"ר ועדת השרים לשוויון מגדרי גילה גמליאל, ולשרה לקידום מעמד האישה מאי גולן, הנוגעת לכינוס הוועדה. "המצוקות של אוכלוסיית הנשים בישראל נוגעות בתחומי חיים רבים ושונים: משוויון מגדרי בשוק העבודה וצמצום פערי שכר, ועד טיפול במקרי אלימות במשפחה ובהטרדות מיניות", אמרה. היא הוסיפה כי "הנושא כל כך רחב ונוגע בחיי היום-יום של כל אישה, כך שהדבר מחייב שיתוף פעולה רחב של כלל המשרדים, ולכן ועדה אשר מתכללת תוכניות ומתווה מדיניות בנושא כל כך חשובה".