דיון סוער התנהל היום (שני) בוועדת החינוך של הכנסת בעקבות שורת מקרים שבהם סטודנטים הניפו באוניברסיטאות דגלי פלסטין וקראו קריאות נגד ישראל. חבר הכנסת סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת) הוצא מהדיון בתום חילופי דברים קשים עם חברות הכנסת אורית סטרוק (הציונות הדתית) וקטי שטרית (הליכוד). יו"ר הוועדה, ח"כ שרן השכל (תקווה חדשה), אמרה בדיון כי "בקמפוסים התירו לשפוך את דמם של יהודים".
מאות סטודנטים ערבים באוניברסיטת בן גוריון ערכו הבוקר עצרת לציון יום הנכבה שחל בשבוע שעבר, ועשרות מהם הניפו דגלי פלסטין. מולם התקיימה הפגנה של סטודנטים יהודים עם דגלי ישראל. ראש אגף פעילים בתנועת "אם תרצו", שי רוזנגרטן, טען שהנהלת האוניברסיטה לא אפשרה כניסת מפגינים יהודים נוספים: "אנו מגנים בחריפות את החלטת האוניברסיטה שלא לאפשר לאזרחים להיכנס ולהניף דגלי ישראל בתחומה".

4 צפייה בגלריה
המחאה באוניברסיטת בן גוריון
המחאה באוניברסיטת בן גוריון
ההפגנות באוניברסיטת בן גוריון, היום
(צילום: הרצל יוסף)
בשבוע שעבר פרצו עימותים מחוץ לאוניברסיטת תל אביב בהפגנה של סטודנטים ערבים לציון הנכבה, שמולה התקיימה הפגנת תמיכה בישראל. שני מפגינים יהודים נהדפו לאחר שניסו להגיע לצד של המפגינים הערבים בעקבות העימות שהתחיל בין שני הצדדים. המשטרה עצרה שלושה מפגינים למען הפלסטינים בחשד לתקיפת מפגינים ושוטרים והשתתפות בהפרת הסדר.
יומיים לאחר מכן, כ-15 מפגינים התקבצו בכניסה למעונות של אוניברסיטת תל אביב בשכונת רמת אביב, ולמרות נוכחות המשטרה קראו קריאות גזעניות נגד הסטודנטים הערבים. חברי הכנסת אחמד טיבי ואיימן עודה (הרשימה המשותפת) פנו לשר לביטחון הפנים עמר בר-לב עם הסרטונים מהמקום. "מפגיני ימין קיצוני קראו מוות לערבים ואיימו על הסטודנטים לעיני המשטרה", אמר ח"כ עודה.
4 צפייה בגלריה
יום הנכבה באוניברסיטת תל אביב
יום הנכבה באוניברסיטת תל אביב
ההפגנה לציון יום הנכבה באוניברסיטת תל אביב, בשבוע שעבר
(צילום: מוטי קמחי)

השכל אמרה בדיון כי "דגל אש"ף הוא דגל עוין, וכשהנפתו מלווה בקריאות הסתה מדובר בעבירה על חוק המאבק בטרור. להגיד 'בדם ואש נפדה את פלסטין' זו הסתה לאלימות". לעומתה, אמר אבו שחאדה לפני שהוצא כי "יש הכחשה של הנכבה וצריך לטפל בזה. דגל פלסטין קיים הרבה לפני אש"ף, ולקרוא לזה דגל אש"ף נועד כדי להסית. זה הדגל שימשיך לייצג את העם הפלסטיני בכל מקום".
חבר סיעתו של אבו שחאדה, ח"כ עופר כסיף חיזק את דבריו, ואמר כי "הדגל שהונף הוא דגל של עם ולא של ארגון". ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת) אמרה על המפגינים כי "הם רק רצו לכבד את הנרטיב שלהם בנכבה", והוסיפה: "אתם לא תקבעו לנו אם אנחנו פלסטינים או לא".
4 צפייה בגלריה
ד"ר עופר כסיף
ד"ר עופר כסיף
"הדגל שהונף הוא דגל של עם ולא של ארגון". כסיף ואבו-שחאדה
(צילום: אלכס קולומויסקי, יריב כץ )
ח"כ השכל ציינה כי "במשך שנים לא נקטו ביד מספיק קשה כנגד מסיתים, וכנראה בשל כך המשיכו למתוח את הגבולות. כשסטודנטים פונים לוועדה ואומרים שהם פוחדים להיכנס לקמפוס, ומבקשים ללמוד בזום בשל חשש לביטחונם האישי, משהו כאן לא מתפקד".
לדיון הגיעו סטודנטים יהודים וערבים שהביעו את החשש הקיים בשני הצדדים. "סטודנטים ערבים שלומדים איתנו בהרצאה אומרים לנו שהם רוצים לרצוח אותנו ויום אחרי זה יושבים לצידנו באולם ההרצאות", שיתפה אורית אליהו, שלומדת באוניברסיטת תל אביב. ואילו הסטודנטית אלין נסרה השיבה: "סטודנטים ערבים פלסטינים סובלים מהתנכלות של אנשי ימין וזוכים לשתיקה רועמת מהנהלת האוניברסיטה".

"האוניברסיטאות מפרות את החוק"

עימות התפתח בדיון בין חברי כנסת לבין נציגי מוסדות ההשכלה הגבוהה. ח"כ סטרוק ציינה כי "ראשי האוניברסיטאות מצפצפים עלינו, הם בכלל לא הגיעו", וח"כ יעקב מרגי (ש"ס) הגדיר אותם "מנותקים ממה שקורה בהשכלה הגבוהה". הגדילה ח"כ שטרית לעשות, ואמרה: "אתם תבואו אלינו אחר כך לבקש תקציבים, אבל אצלנו תקבלו אפס תקציבים". חברת סיעתה של שטרית, ח"כ גלית דיסטל אטרביאן סיכמה ואמרה כי "הרוח שמנשבת כרגע באקדמיה הישראלית היא בין פוסט-ציונית לאנטי-ציונית".
4 צפייה בגלריה
שרן השכל
שרן השכל
"אם אוסרים עליכם להניף דגל ישראל, דווחו לנו". השכל
(צילום: יוחנן כץ)
נציג הלשכה המשפטית של המועצה להשכלה גבוהה, עומרי גולן, ציין בנוגע לטענות שלא נתנו להכניס היום דגלי ישראל לתוך אוניברסיטת בן גוריון, כי "אני לא מכיר איסור כזה ולא קיבלנו פנייה בנושא". ח"כ השכל השיבה לו: "גם אם לא קיבלתם פנייה, עליכם להיות אקטיביים. האוניברסיטאות מפרות את החוק". בנוסף, היא פנתה בקריאה לסטודנטים: "אם אוסרים עליכם להניף דגל ישראל, אנא דווחו לנו".
היועצת המשפטית של ועד ראשי האוניברסיטאות, עו"ד רחל בן ארי, דחתה את האשמות הפוליטיקאים: "המוסדות לא מפרים חוק. הגבול הדק בין חופש ביטוי לבין הסתה ואלימות מצריך הרבה חוכמה כדי להתמודד איתו, והאמצעים שלנו הם מוגבלים. אנחנו לא רשויות חקירה ולא רשויות אכיפה. יש נהלים לקיום הפגנה ויש תקנוני משמעת".
ח"כ השכל דרשה בתום הדיון לקבל נתונים מדויקים על כמות ההפגנות והדיווחים על אלימות בהפגנות שהגיעו למשטרה בשלושת החודשים האחרונים. כמו כן, ביקשה השכל לדעת כמה מתוך הדיווחים הועברו מצד האוניברסיטאות, וכמה הועמדו לדין.