דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, חשף אתמול (שבת) תיעוד חדש של ראש הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף. בתמונה נראה דף עם שעון על ידו השמאלי. הוא אוחז בכסף ביד אחת - וביד השנייה מחזיק בכוס שתייה. זאת, בניגוד להערכות הרווחות לפני המלחמה - שלפיהן מצבו קשה בהרבה. לצידו בתמונה נראה מוחמד חדידי, סייען של דף ובכיר בחמאס.
3 צפייה בגלריה
מוחמד דף
מוחמד דף
התמונה החדשה של מוחמד דף
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
מוחמד דף
מוחמד דף
התמונה הקודמת
הכותרת
איך קובעים מוות לנעדרים וחטופים מ-7 באוקטובר?
23:19
זו התמונה השנייה של דף שפרסם צה"ל, אחרי שבתמונה הראשונה - שנחשפה גם היא בתמרון הקרקעי ברצועת עזה - נראה רק ראשו של דף, כשעינו הימנית עצומה וככל הנראה נפגעה באחד משבעת ניסיונות החיסול ששרד. התמונה הקודמת של דף צולמה בשנת 2018, ככל הנראה במהלך אירוע חברתי, כשלצידו אחד מעוזריו (מימין). ייתכן כי התמונה החדשה צולמה באותו היום, שכן דף נראה בה בבגדים זהים.
בהצהרתו אתמול הגרי סיפר גם כיצד חמאס נלחם בכוחות צה"ל ברצועת עזה, ופירט על הדרכים שבהן הצבא מתגבר על האתגרים שמציב ארגון הטרור בפניו. לדברי הגרי, כדי להשמיד את חמאס צה"ל נדרש לעמוד בחמישה יעדים: הראשון, לחסל את מפקדי חמאס באשר הם - כשעד כה חוסלו מפקדי שטח רבים, הבכיר שבהם הוא אחמד רנדור; השני, לחימה בשטח מול המחבלים; השלישי, לאסוף מודיעין בשטח; הרביעי, לאתר ולהשמיד רקטות, אמצעי לחימה והאתרים שבהם הם מיוצרים; החמישי, להשמיד את התשתית התת-קרקעית - כשרק בג'באליה אותרו מנהרות של 8 ק"מ, עם 40 פירים. צפו בהסבר המלא, הכולל הדמיות:

3 צפייה בגלריה
הדמיית מנהרות חמאס מתחת לקרקע
הדמיית מנהרות חמאס מתחת לקרקע
הדמיית מנהרות חמאס מתחת לקרקע

כל מה שידוע על מצבו של דף

למרות שבקהילת המודיעין הישראלית היה ידוע כי לדף נגרמו נזקים גופניים, הוא נחשב תמיד כמפקד העליון של חמאס, שמתכנן את הלחימה גם ממקום מחבואו, אך עדיין מתואר כסוג של "רוח רפאים" - שכן מבין כל מבוקשי חמאס עליו יש הכי מעט מידע.
דף התנהל כמבוקש לאורך השנים גם בתקופות שגרה ומיעט להסתובב ולהיראות בפומבי. הוא היה תמיד תחת אבטחה מתחלפת ונוהלי מידור של חמאס, גם כשעבר בין לשכותיו מעל ומתחת לפני האדמה, במעלית הנכים שבה השתמש ובגרמי המדרגות שהותאמו לנכותו, תוך שימוש לעיתים בכיסא גלגלים. כעת נחשפת ההוכחה לכך שהוא יכול להשתמש בשתי ידיו.
לפי סימנים שלוחמי צה"ל מצאו בביתו ובמתקניו בשבועות האחרונים ברצועה, על אף שדף נעזר לעיתים בכיסא גלגלים - בחלק מהמקרים הוא מצליח לצעוד בעצמו, עם מוגבלות פיזית כלשהי, זכר לנכות שהותירו בו הניסיונות לחסלו.
דף, נציין, תוצפת וזוהה פעמים רבות לאורך השנים ברצועת עזה - אך ישראל החליטה שלא לחסלו כמהלך יזום בזמני שגרה, שבהם לא הייתה לחימה או הסלמה מול חמאס. סביב דמותו של דף נבנו מיתוסים שהפכו אותו לדמות מיתית ומסתורית, והעובדה שחמאס לא פרסם תמונות או סרטונים שלו חיזקה אותם. הוא מעולם לא הפסיק לתפקד שכלית, ולוקח חלק מרכזי בהנהגה הצבאית של חמאס בשנים האחרונות.
במצטבר כאמור, דף שרד שבעה ניסיונות חיסול. הוא חמק כמה פעמים בעבר מניסיונות חיסול של ישראל ונפצע בארבעה כאלה. דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, אמר לאחר חשיפת התמונה העדכנית כי "אני לא אתייחס לפרסום על מוחמד דף. אנחנו צריכים למצוא אותו ולהרוג אותו כמה זמן שזה ייקח. זו משימה שצריך לבצע אותה. בפעילות המבצעית בעזה איתרנו הרבה מאוד חומר מודיעיני, בעיקר במנהרות מתחת לקרקע. יש שם לא מעט חדרים וכוננים. לקחנו את הכוננים, יפרקו אותם בשב"כ ובאמ"ן, ונפיק מהם מודיעין".
פורסם לראשונה: 20:52, 06.01.24