הוא נאם כבר בפני שורה של פרלמנטים ומחוקקים בעולם, ומחר (ראשון) נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ינאם גם בפני חברי הכנסת, בנאום שישודר לכלל אזרחי ישראל וגם בכיכר הבימה בתל אביב, ובו הוא צפוי לחזור על הקריאה שלו לירושלים להצטרף למשטר הסנקציות על רוסיה, ולתמוך בארצו לא רק בציוד הומניטרי – אלא גם בסיוע צבאי.
2 צפייה בגלריה
נאום נשיא אוקראינה  ולדימיר זלנסקי לקונגרס האמריקאי משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
נאום נשיא אוקראינה  ולדימיר זלנסקי לקונגרס האמריקאי משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
זלנסקי נואם בפני המחוקקים הגרמנים. תוכן הנאום לא תואם מול ישראל
(צילום: GettyImages )
על בסיס נאומים קודמים שלו בפני פרלמנטים אחרים – בהם הקונגרס האמריקני, הפרלמנט הבריטי, הפרלמנט הקנדי והפרלמנט של האיחוד האירופי – זלנסקי עשוי כנראה להשוות בין מעשיה של רוסיה בארצו, בהם מתקפות על יעדים אזרחיים, לבין מעשי הנאצים בשואה.
בישראל מציינים כי לא היו מגעים מוקדמים מול זלנסקי ואנשיו לגבי תוכן הנאום, ובירושלים לא ביקשו מהנשיא האוקראיני להימנע מאמירות חריגות כלשהן או מהשוואות לשואה. בכיר ישראלי אמר בהקשר זה: "לא אומרים למנהיג מדינה תחת התקפה מה מותר או אסור לו לומר. חופש הביטוי הוא ערך מקודש".
לפי הערכות בישראל זלנסקי – שהינו יהודי בעצמו – ידבר על השואה, על המתקפה הרוסית סמוך לאנדרטת קורבנות טבח באבי יאר, ויחזור על הבקשה האוקראינית לסיוע צבאי וציוד מגן מישראל. הוא יקרא כאמור לישראל להצטרף למשטר הסנקציות נגד רוסיה ויאשים את רוסיה בפגיעה בבתי כנסת ובמרכזים יהודיים.

מקורבים לזלנסקי אומרים שהוא מתרגש לקראת הנאום מחר, ומתכונן אליו. הוא ידבר באוקראינית עם תרגום סימולטני וכנראה ישלב כמה מילים בעברית. הנאום ייערך מחר בשעה 18:00, באופן מקוון כמובן, בפני חברי הכנסת ולמעשה בפני כל אזרחי ישראל.

אין תירוצים לח"כים, שיהיו על מיוט

סביב שאלת מיקום הנאום, נזכיר, נרשמה אי-נעימות מסוימת כאשר בכנסת הסבירו לאנשיו של זלנסקי כי לא ניתן לקיים את נאומו במליאת המשכן עצמה, כפי שנעשה בפרלמנטים אחרים, לנוכח העובדה שהכנסת בפגרה כעת והמליאה נמצאת בשיפוצים. במקום זאת הנאום ייערך בפני הח"כים בזום, ולרובם לא אמור להיות תירוץ להימנע מהשתתפות: הם יוכלו להתחבר לנאום המקוון מכל מקום בעולם. גם לוויית הרב חיים קניבסקי לא אמורה למנוע מח"כים חרדים לצפות בנאום, כיוון שהוקדמה משעות הצהריים לשעה 11:00.
הח"כים יהיו בזום על "מיוט", וכדי לאפשר שידור ללא תקלות הוקם מערך טכני שלם ב"אולם ירושלים" במשכן הכנסת, שהוסב לחדר מצב. האולם יאוייש בעשרות אנשי טכנולוגיה ושירות, אשר יוודאו את מהלכו התקין של האירוע ויסייעו לחברות וחברי הכנסת להתחבר לשיחת הווידאו. השיחה תנוטר באופן רציף על מנת לוודא את מהלכה התקין. לצורך כך הוצבו באולם עשרות מחשבים, מסכים ואמצעים טכניים שונים ונערכים "טסטים" רבים. בשל חשש שהאקרים רוסים יפגעו בשידור, ייעשה מאמץ לוודא שרק ח"כים יעלו לשיחת הווידאו. גם מנהלות הסיעות יסייעו בזיהויים של הח"כים לצורך אישור כניסתם הווירטואלית לשיחה.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
המליאה בשיפוצים, יו"ר הכנסת מיקי לוי ינאם מאולם חלופי
(צילום: יואב דודקביץ')
בשעה 18:00 (אין פערי שעות בין ישראל ואוקראינה) יישא יו"ר הכנסת מיקי לוי, דברי פתיחה. בשל השיפוצים הנערכים במשכן, ישהה יו"ר הכנסת באולם הוועדה לפניות הציבור, הצמוד לחדר המצב שהוקם. אולם הוועדה ישנה פניו ויותאם טכנית ומבנית לשיחת הווידאו. יו"ר הכנסת יצפה בנאומו של זלנסקי באמצעות מסך ענק ומערכת סאונד מותאמת. באולם ישהו עמו גם במאי השידור מטעם ערוץ כנסת, נתב וצלמים. בתום דבריו של הנשיא זלנסקי, ייפרד ממנו יו"ר הכנסת והאירוע יסתיים.
הנאום יועבר בשידור חי על ידי ערוץ כנסת ויופץ לכלי תקשורת בארץ וברחבי העולם באמצעות סיבים אופטיים, שידור לווייני ושידור חי ביוטיוב, עם אפשרות לתרגום סימולטני בשפות עברית ואוקראינית, וגם כשידור "נקי" ללא תרגום. במקביל, נאומו של זלנסקי ישודר בשידור חי בכיכר הבימה בתל אביב, ואלפים צפויים להגיע למקום כדי להביע תמיכה באוקראינה.
ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד מתכוונים לצפות בנאומו של זלנסקי. נשיא המדינה יצחק הרצוג לא יוכל לצפות בו בשידור חי, שכן באותו הזמן הוא ישתתף בטקס אזכרה במלאת 10 שנים לפיגוע בבית הספר היהודי בטולוז שבצרפת, ביחד עם נשיא צרפת עמנואל מקרון.