הצהרת תובע הוגשה היום (א') לבית המשפט הצבאי במחנה עופר נגד מנהיג הג'יהאד האיסלאמי בג'נין באסם א-סעדי. בית המשפט האריך את מעצרו פעם נוספת עד יום חמישי, אז צפויה הפרקליטות הצבאית להגיש נגדו כתב אישום. מהדיון עלה כי העבירה העיקרית שבה מואשם א-סעדי היא הסתה.
א-סעדי, שמעצרו בג'נין בתחילת החודש החל את שרשרת האירועים שהובילו לפתיחת מבצע "עלות השחר" ברצועת עזה, חשוד בשורה של עבירות ביטחוניות, בהן חברות בארגון טרור ומגע עם סוכן זר, וכן הסתה – בעקבות סרטון שהופץ ברשת. ככל הנראה מדובר בריאיון שקיים עם כלי תקשורת ערבי שבו התבטא נגד ישראל. א-סעדי מכחיש את החשדות נגדו בעניין ההסתה אך קשר את עצמו לסרטון.
1 צפייה בגלריה
הארכת מעצר בסאם א סעדי
הארכת מעצר בסאם א סעדי
"עושה את עבודתו כפרשן ולא כמסית". א-סעדי בבית המשפט, היום
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בדיון היום ביקשה עורכת דינו של א-סעדי, אחלאם חדאד, לשחררו לחלופת מעצר בכפוף לערבות, וטענה כי הדברים שאמר באותו ריאיון היו פרשנות. "מרשי מכחיש בתוקף את החשדות המיוחסים לו. לעניין ההסתה, שזו כנראה העבירה העיקרית בתיק, מרשי ציין שהתבטאותו היא פרשנות פוליטית ולא שהוא מסית נגד השלטונות. הוא עושה את עבודתו כפרשן ולא כמסית", היא אמרה.
נציגי הפרקליטות הצבאית אמרו בתגובה לטענותיה כי "התוכן המסית מתועד ומצורף בתיק. התיעוד הזה הוצג בפני החשוד והוא מסר גרסה. מה שאין בתיק, זה מזכר שמכונה דוח צפייה. יש כמה תכנים שתמונה שלהם מצורפת כבר עכשיו לתיק".

א-סעדי נעצר לפני כשלושה שבועות במחנה הפליטים ג'נין בפעילות של מסתערבי משמר הגבול איו"ש ולוחמי סיירת נח"ל. הפעילות לוותה בחילופי אש בין הכוחות לבין חמושים פלסטינים שירו מקרבת המבנה שבו התבצר א-סעדי. במהלך הפעילות נתפסו גם אמצעי לחימה רבים, בהם אקדח, מחסניות וכדורי M-16, וכן כסף מזומן רב.
א-סעדי התנגד למעצר, ונפצע באורח קל מכלב שהשתתף בפעילות יחד עם הלוחמים. במהלך מבצע המעצרים הושלכו מטעני חבלה לעבר הלוחמים. לא היו נפגעים בקרב הכוחות, חמוש פלסטיני אחד נהרג בחילופי האש. יחד עם א-סעדי נעצר גם חתנו אשרף ג'דע. נמסר כי שניהם חשודים בפעילות טרור, וכי הם נעצרו בהכוונה של שב"כ.
בבוקר שלאחר המעצר סגר צה"ל כבישים בעוטף עזה והודיע על הפסקת תנועת הרכבות מדרום לאשקלון, עקב חשש מירי נ"ט. ה"סגר" על העוטף נמשך בימים שלאחר מכן, כשביישוב כרם שלום - אחד ה"נצורים" ביחד עם נחל עוז - החליטו להתפנות לירושלים. כמה ימים לאחר מכן צה"ל חיסל את מפקד החטיבה הצפונית בג'יהאד האיסלאמי, תייסיר ג'עברי, מה שפתח את מבצע "עלות השחר" שנמשך שלושה ימים.