ברקע המלחמה מנסות ישראל וארה"ב לגבש הבנות להתמודדות עם נתיב ההברחות התת-קרקעי בציר פילדלפי - בין חצי האי סיני לבין רצועת עזה. בישיבת הממשלה היום (ראשון) הציגו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט וראש אגף האסטרטגיה בצה"ל, אלוף אליעזר טולדנו, סקירות שמהן עלה כי אחד הרעיונות שנבחנים בשיח בין המדינות הוא מימון אמריקני להקמת מכשול תת-קרקעי, בדומה לזה שנבנה בגבול עזה-ישראל.
לאורך השבועות האחרונים שב נתניהו והצהיר על חשיבות השליטה הישראלית בציר. בפעם האחרונה אמר זאת במסיבת העיתונאים שקיים אמש: "ציר פילדלפי חייב להיות בידינו והוא חייב להיות סגור. ברור שכל הסדר אחר לא יאבטח את מה שאנחנו רוצים".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ונשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
בנימין נתניהו ונשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
בנימין נתניהו ונשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
(צילום: EPA, AP)

מהו ציר פילדלפי, ומהי החשיבות האסטרטגית שלו לישראל ולמצרים? השם ניתן לציר סלאח א-דין המקביל לגבול בין מצרים לרצועת עזה: 14 קילומטרים מהים התיכון במערב ועד למעבר כרם שלום במזרח. הסכם השלום בין מצרים לישראל מ-1979 הטיל מגבלות על פרישת הכוחות הצבאיים מצידיו של הציר.
ישראל שלטה בציר פילדלפי עד שנסוגה מעזה ב-2005 ומסרה אותו לרשות הפלסטינית, ובעקבות זאת נחתם הסכם חדש המסדיר את נוכחות הכוחות ומאפשר תיאום ביטחוני בין ישראל לקהיר. מאז מפעילה מצרים כוח צבאי מצומצם שמטרתו הרשמית היא מניעת הסתננות והברחה, אם כי, כפי שהתברר שוב ושוב בעשורים האחרונים, יעילותו בתחום מוגבלת.
הצהרות ישראל על ההכרח בשליטה על ציר פילדלפי גוררות תגובות זועמות מהמצרים ומהפלסטינים. חבר הפרלמנט המצרי מוסטפא בכרי צייץ בבוקר ש"כשנתניהו אומר שאזור ציר פילדלפי בגבול מצרים צריך להיות בשליטה ישראלית, מדובר בהתקפה בוטה על הסכם השלום בין שתי המדינות. אל תתקרב, גבול מצרים הוא קו אדום. נראה כי אתה לא יודע את היכולת ואת העוצמה של הצבא שלנו".
3 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
עיר האוהלים ברפיח, הסמוכה לציר פילדלפי
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
חיילים סורקים אחר חלקי גופות ב-2003, באזור ציר פילדלפי
חיילים סורקים אחר חלקי גופות ב-2003, באזור ציר פילדלפי
חיילים סורקים אחר חלקי גופות ב-2003, באזור ציר פילדלפי
(צילום: ברקאי וולפסון)
מזכיר הוועד הפועל של אש"ף, חוסיין א-שייח, אמר לאחרונה: "הצהרת נתניהו על החזרה הישראלית לשלוט בציר פילדלפי ובמעבר רפיח בצד הפלסטיני, ויצירת אזורי חיץ והסדרי ביטחון חדשים, היא עדות ברורה להחלטה להחזיר לחלוטין את הכיבוש ולהרוס את ההסכמים עם מצרים. הדבר מצריך החלטה פלסטינית-ערבית מאוחדת כדי להתמודד עם ההשלכות".
במהלך המלחמה תקף צה"ל כמה פעמים סמוך למעברים בציר פילדלפי, ובאחד המקרים נהרגו ארבעה פלסטינים. הפרשן הצבאי של רשת אל-ג'זירה, פאיז אל-דוואירי, אמר לאחרונה כי מדובר בתוכנית של ישראל להידוק הסגר על הרצועה: "צבא הכיבוש מנסה להטיל מצור על רצועת עזה על ידי שליטה בציר הגבול פילדלפי עם מצרים. ההתנגדות לא תקבל את העניין הזה, מכיוון שמשמעות הדבר היא לבודד לחלוטין את הרצועה מהעולם".