אחרי שבשבוע שעבר החליט קבינט הקורונה על שורה של הגבלות חדשות לנוכח העלייה המתמשכת בתחלואת הקורונה, הן נכנסו לתוקף היום בחצות (בין שבת לראשון). עם ההחלטות נמנות הרחבה של התו הירוק, בידוד למבוגרים מחוסנים שמטפלים בילדים מאומתים וגם הרחבת רשימת המדינות שגם המחוסנים והמחלימים החוזרים מהן יידרשו להיכנס לבידוד. ynet עושה סדר.
מהן ההגבלות החדשות? הרחבת התו הירוק למקומות סגורים באופן גורף; חובת עטיית מסכות גם בחללים פתוחים שבהם יש יותר מ-100 בני אדם; צמצום עבודה באתרים ממשלתיים ל-50% מהמשרד; המלצה למגזר הפרטי לעבור לעבודה מהבית; חובת בידוד למבוגר מחוסן שמטפל במאומת מתחת לגיל 12; הגברת האכיפה על מפירי בידוד ועטיית מסכות ואיסור טיסות גורף למדינות אדומות וחיוב בידוד לחוזרים ממדינות כתומות.
מדוע הוחלט על הגבלות חדשות? בהודעת משרד ראש הממשלה, בתום ישיבת שרי הקבינט שהתקיימה בשבוע שעבר, צוין בין היתר כי "הוחלט על הגבלות נוספות, לצד קריאה ברורה לציבור: מגפת הדלתא מידבקת הרבה יותר ומזנקת בכל העולם. הימנעו מהתקהלויות, וצאו להתחסן - עכשיו. אחרת לא יהיה מנוס מהטלת הגבלות חריפות יותר, לרבות סגר".
מתי ההגבלות ייכנסו לתוקף? ההגבלות בתוקף החל מהיום, 8 באוגוסט. בעקבות הביקורת, משרד הבריאות החליט לדחות את תחילת מועד הבידוד מ-18 המדינות החדשות ליום רביעי - 11 באוגוסט.
האם ישראל צפויה להיכנס לסגר בחגים? במסיבת עיתונאים שקיים ראש הממשלה נפתלי בנט ביום חמישי הוא ציין כי "אנחנו לא יודעים בשלב זה מה יקרה בחגים. עתיד החגים תלוי בכמות המתחסנים, אם אתם רוצים חגים נעימים - צאו להתחסן". לדבריו, "אנחנו הראשונים בעולם שמעמידים חיסון שלישי משלים למבוגרים. תוך ימים הם יהיו מוגנים הרבה יותר".
כמה ימים לפני כן, בישיבת הקבינט, העריך בנט: "רוב הסיכויים שלא יהיה מנוס מסגר - אלא אם החיסון השלישי יקטין את מספר החולים קשה". המומחים קבעו בדיון שכדי להימנע ממצב של אי-ספיקה של בתי החולים יידרש סגר בספטמבר. לטענתם, העלות הכלכלית של סגר בספטמבר תהיה נמוכה יחסית בגלל המספר המועט של ימי עבודה. סגר ישפיע על מספר החולים בתוך 10 ימים ועל מספר החולים קשה בתוך שבועיים שלושה.
מה בנוגע למתווה התו הירוק? בהתאם להחלטות נקבע כי מתווה התו הירוק יורחב גם למקומות שבהם ישנה התקהלות של פחות מ-100 בני אדם ולכל הגילים, כולל בני 12 ומטה שלא יכולים להתחסן עדיין. עוד נקבע כי תחול חובת עטיית מסכות גם בחללים פתוחים שבהם ישנה התקהלות של יותר מ-100 בני אדם.
האם עדיין ילדים מתחת לגיל 12 פטורים מהתו הירוק? הפטור מהתו הירוק לילדים עד גיל 12 יבוטל ביום שישי, 20 באוגוסט.
עד מתי התקנות החדשות יישארו בתוקף? על-פי חוק הקורונה, תוקפן של התקנות לא יעלה על 28 ימים ובמקרה של תקנות הגבלת הפעילות במרחב הפרטי והציבורי תוקפן לא יעלה על 14 ימים. כלומר, תוקף התקנות יפוג ב-4 בספטמבר, אך הממשלה יכולה להאריכן לתקופות נוספות אלו עד תום הוראת השעה ובלבד שההכרזה על מצב החירום קורונה בתוקף.
מי יאכוף את התקנות ומה הקנס על אי עמידה בתו הירוק ובתו השמח? המשטרה אמונה על אכיפת התקנות בשטח. הקנסות שנקבעו למפירי התקנות: 1,000 שקל לאדם שאינו מחוסן או מחלים שנכנס למקום שפועל בתו ירוק, 10,000 שקל למקום שאמור לפעול בתו ירוק ולא בודק את האישורים בכניסה למקום, 3,000 שקל למקום שפועל בתו ירוק ולא הציב שלט בעניין חובת הכניסה בתו ירוק ו-1,000 לעסק שהכניס אדם שלא עטה מסכה או נתן לו שירות.

מי זכאי לתו הירוק? לתו ירוק זכאים מי שהשלימו שתי מנות חיסון נגד קורונה וחלף שבוע (שבועיים בחיסון מודרנה) מקבלת מנת החיסון השנייה; מי שהחלימו מקורונה, ומי שקיבלו תוצאה שלילית לבדיקת קורונה (בדיקת PCR - מטוש) ב-72 השעות האחרונות.
האם בעקבות התחלואה התו הסגול יחזור גם כן? ראש הממשלה בנט אמר ביום חמישי האחרון כי הוא לא שלל את האפשרות שהתו הסגול יחזור: "הכול על הפרק, אני לא מסיר אף כלי מהשולחן, כי אנחנו לא יודעים. אם מחר חלילה ייכנס ווריאנט חדש שפוגע באופן קטלני בילדים, אני משנה הכול באותו רגע".
המשק יעבוד כרגיל? כרגע כן. הוחלט על העברת משרדי הממשלה (ובהתאמה ככל הניתן המגזר הציבורי כולו) למתכונת עבודה בהיקף של 50% נוכחות במשרד. מנכ"ל כל משרד רשאי לבצע התאמות במקרים חריגים. במקביל הומלץ למגזר הפרטי לעבור למתכונת עבודה מהבית.
האם שנת הלימודים תיפתח כסדרה? בנט הודה כי קיימת "אי-ודאות" בנוגע לפתיחת שנת הלימודים, שתחל בעוד פחות מחודש. "אנחנו בונים מתווה שיוצג לי בראשון או שני. אני קורא עכשיו להורים, אנחנו ארבעה שבועות לקראת שנת הלימודים - תחסנו את הילדים".
מה בנוגע לילדים מתחת לגיל 12 שלא יכולים להתחסן? רה"מ אמר כי הרעיון כרגע הוא "'מסת בדיקות' כדי לאפשר ללמוד".
1 צפייה בגלריה
 ממחר - ההגבלות החדשות ייכנסו לתוקף
 ממחר - ההגבלות החדשות ייכנסו לתוקף
ממחר - ההגבלות החדשות ייכנסו לתוקף
(צילום: עמית שעל, EPA)
כיצד ינהגו בתלמיד שנמצא חיובי לקורונה? לדברי בנט, הרעיון הלא-סופי הוא ש"אם יש ילד מאומת, הוא ייכנס לבידוד ונשאף לבדיקות שאר הילדים כל יום כדי לאפשר לימודים".
מה הוחלט בנוגע להורים לילדים שחלו בקורונה ולחסרי ישע? קבינט הקורונה החליט על חובת בידוד למבוגר מחוסן שמטפל בקטין שגילו מתחת ל-12, או בחסר ישע שהתגלה כמאומת. עוד הוחלט על הגברת האכיפה על מפירי בידוד ועטיית מסכות.
מה בנוגע לסוגיית הכניסה והיציאה מישראל? בסוגיית הכניסה והיציאה מהארץ הוחלט כי יחול איסור טיסה גורף למדינות אדומות, למעט מקרים שיאושרו על ידי ועדת חריגים. בנוגע למדינות כתומות, תורחב רשימת המדינות כך שייכללו בה מרבית מדינות העולם וחזרה מהן תחייב בידוד - הן למחוסנים והן למחלימים. לגבי מדינות ירוקות הוחלט שתוגדר רשימה מצומצמת של מדינות, שהחזרה מהן תחייב בידוד על לקבלת תוצאת בדיקה שלילית.
האם ישנן הוראות נוספות לציבור? קבינט הקורונה קרא לציבור "להבין את תמונת המצב" ובמסגרתו זו "להפסיק ללחוץ ידיים, להפסיק להתחבק ולהתנשק ולהימנע מכל התקהלות בחלל סגור שאיננה הכרחית". עוד הועלתה קריאה מיוחד לבני 60 ומעלה להימנע מהתקהלויות ומכל מפגש עם אנשים לא מחוסנים בחלל סגור.
פורסם לראשונה: 22:04, 07.08.21