3 צפייה בגלריה
משאל עם ברוסיה
משאל עם ברוסיה
קלפי במחוז דונייצק. התשובה "כן" לסיפוח מסומנת
(צילום: רויטרס)
משרד החוץ הישראלי הודיע הערב (שלישי) כי ירושלים לא תכיר בתוצאות משאל העם שנערך בארבעה מחוזות שנכבשו במזרח אוקראינה, אשר לפי הדיווחים מרוסיה מצביעות על "רוב מוחץ" של תושבים שהצביעו בעד סיפוחם לרוסיה.
בהודעה שפורסמה בצאת החג נכתב כי "ישראל מכירה בריבונות ובשלמות הטריטוריאלית של אוקראינה, ולא תכיר בתוצאות משאלי העם במחוזות המזרחיים של אוקראינה". מדובר באיתות משמעותי מצד משרד החוץ לקייב על התמיכה באוקראינה במגבלות היחסים הרגישים מול הנשיא פוטין, שבין היתר קשורים לפעילות הצבאית של ישראל בסוריה.
רק בשבוע שעבר תקף נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, את ישראל במילים חריפות מאוד בריאיון לערוץ צרפתי. "אנחנו רואים את ההשפעה של רוסיה על ישראל, שלא נתנה לנו שום נשק. כלום, אפס", אמר זלנסקי בכעס. "אני מבין שהם צריכים להגן על ארצם אבל קיבלתי מידע משירותי המודיעין שלנו שישראל מייצאת את מערכות ההגנה שלה למדינות אחרות".

3 צפייה בגלריה
לוהנסק אוקראינה מתנדבים מחלקים פליירים קוראים להצטרף לרוסיה לקראת משאל עם
לוהנסק אוקראינה מתנדבים מחלקים פליירים קוראים להצטרף לרוסיה לקראת משאל עם
"רוסיה היא העתיד". עלוני תעמולה באוקראינה
(צילום: EPA)
הנשיא הוסיף כי "אני לא מבין למה הם לא יכולים לעזור לנו להתגונן אווירית. התקשרתי לשני ראשי הממשלה של ישראל וביקשתי שיספקו לנו כלים. אני מופתע שהם יכולים למכור את המערכת שלהם אבל לא נותנים לנו. איך זה ייתכן? הם יודעים שיש אצלנו מלחמה, ושיש הרבה יהודים באוקראינה והרבה אוקראינים בישראל. איך אפשר להתנהג ככה? אני פשוט המום".
לצד ההודעה החריגה של משרד החוץ, שנועדה להרגיע את האוקראינים, בבית החולים שיבא מטופלים בימים האחרונים חיילים אוקראינים שנפצעו בלחימה מול הרוסים, הסובלים מקטיעות בידיהם, שאמורים לעבור שיקום בישראל ולעבור תהליך להתאמת פרוטזות. ראש הממשלה יאיר לפיד אמר כי "למדינת ישראל ניסיון רב בשיקום פצועים קטועי גפיים. יש לנו צוותים רפואיים מעולים ובתי חולים שפתחו את הדלת והלב לפצועים מאוקראינה. מדינת ישראל תמשיך לסייע לאוקראינה ולאזרחיה. אני מאחל החלמה מהירה לפצועים".
סוכנות הידיעות הממלכתית של רוסיה פרסמה אחר הצהריים "תוצאות חלקיות" מארבעת המחוזות הכבושים באוקראינה, דונייצק, לוהנסק, חרסון וזפוריז'יה. התוצאות, כצפוי, הראו על "תמיכה גורפת" בסיפוח לרוסיה. ישראל כמובן לא לבד, מאחר שבקהילה הבינלאומית כבר הודיעו שלא יכירו בתוצאות המשאל ובסיפוח לרוסיה.
ההצבעה בארבעת המחוזות הכבושים באוקראינה מסתיימת היום. הפרלמנט במוסקבה צפוי לדון באישור הסיפוח כבר השבוע, ובעדכון היומי שלו הבוקר העריך המודיעין הבריטי כי הנשיא ולדימיר פוטין צפוי להכריז על סיפוח האזורים הכבושים כבר ביום שישי, במהלך נאום שיישא בפני הפרלמנט הרוסי.
3 צפייה בגלריה
לוהנסק אוקראינה
לוהנסק אוקראינה
שלט תמיכה בסיפוח במחוז לוהנסק
(צילום: AP)
ולנטינה מטביינקו, ראש הבית העליון של הפרלמנט, אמרה כי הפרלמנט עשוי לאשר את סיפוח המחוזות ב-4 באוקטובר – יום שלישי הבא, ושלושה ימים לפני יום הולדתו ה-70 של פוטין. הנשיא הרוסי אמר היום כי ההצבעות נועדו למנוע רדיפה של רוסים ודוברי-רוסית מצדה של אוקראינה. "הצלת אנשים בשטחים שבהם נערכו משאלי העם נמצאת בראש סדר העדיפויות שלנו", טען.
לפי התקשורת הרוסית, בתום ספירת 14% מהקולות בחרסון מגיע שיעור התומכים בסיפוח ל-96.97%. התמיכה בזפוריז'יה היא 98.19% אחרי ספירת 18% מהקולות. בדונייצק ובלוהנסק תומכים כמעט 98% מהמצביעים בסיפוח. בדונייצק ספרו עד כה 14% מהקולות, ובלוהנסק 13%.
בשנת 2014 סיפחה רוסיה מאוקראינה את חצי האי קרים. הקרמלין יזם משאל על סיפוח, והשלטון הפרו-רוסי בקרים הודיע כי 97% מהמצביעים תמכו בהיפרדות מאוקראינה ובהצטרפות לרוסיה – שיעור בלתי אמין בעליל.